Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207568 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

tallen100  
#704972 Tja det finns ju folk som köper engångskamera, så varför inte en engånssåg, som dessutom kan fungera några gånger till 😉

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Nyborg  
#704974 Köpte en Meec kombinationstrimmer eller vad det heter för några år sedan, tre i en; trimmer, stångsåg och häcksax. Funkar bra de få tillfällen jag använder den. På stångsågen vill dock kedjan hoppa i ett, den kan nog bli hur lång som helst! (Spänner innan användning). Men startar gör den direkt och behöver ingen justering. Men om behovet ökar så köper jag nog en bättre med bra ergonomi osv.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JörgenO  
#704997
tallen100 skrev:Tja det finns ju folk som köper engångskamera, så varför inte en engånssåg, som dessutom kan fungera några gånger till 😉


Nä, det finns ingen som köpt engångskameror de senaste 20 åren. Du behöver inte omfamna batterisågar... men nåt sorts myrsteg in i modern tid borde du ta 😀 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

tallen100  
#705006
JörgenO skrev:
tallen100 skrev:Tja det finns ju folk som köper engångskamera, så varför inte en engånssåg, som dessutom kan fungera några gånger till 😉


Nä, det finns ingen som köpt engångskameror de senaste 20 åren. Du behöver inte omfamna batterisågar... men nåt sorts myrsteg in i modern tid borde du ta 😀 😀 😀

Är du riktigt säker på det? Dom säljs nämligen än. 😀
Du behöver inte omfamna bensinsågar med macksoppa och 4% oljeblandning, men något litet steg tillbaka till nutid borde du ta 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Nyborg  
#705007
tallen100 skrev:
JörgenO skrev:
tallen100 skrev:Tja det finns ju folk som köper engångskamera, så varför inte en engånssåg, som dessutom kan fungera några gånger till 😉


Nä, det finns ingen som köpt engångskameror de senaste 20 åren. Du behöver inte omfamna batterisågar... men nåt sorts myrsteg in i modern tid borde du ta 😀 😀 😀

Är du riktigt säker på det? Dom säljs nämligen än. 😀
Du behöver inte omfamna bensinsågar med macksoppa och 4% oljeblandning, men något litet steg tillbaka till nutid borde du ta 😀 😀 😀

Finns det Meec batterisågar? 🤓

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JensSkoog  
#705008
Nyborg skrev:Finns det Meec batterisågar? 🤓

Ja, 40 volt!
https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og ... ag-011229/

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Nyborg  
#705009 Så pass ! 👍

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705022
Peppebus skrev:Meectoolsen har använts till all skitsågning, det har den funkat bra till och kraften i den är det inget fel på men som sagt det gäller nog att ha tur!

Jag ser många här som inte har det.
Många som köper 3 för det blir samma pris som nåt de tittat på och ett par dar efter står här med 3 som inte går, gått väldigt lite om de startat överhuvudtaget.
Jag brukar säga till dem som funderar att om de tvunget ska köpa dem så kom hit med lådan ska vi starta den här.
Det hjälper lite. Då ger man den en bättre chans och kan se till att där är gnista, rätt bränsle och att den går rätt i alla fall innan den rasar ihop.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Stenrik  
#705036
Nolltax AB skrev:Checkat in ett antal gång på diverse hotell med ryggsäck på rygg.
Aldrig visiterad blivit.
Så motorsåg i ryggsäck känns som en möjlighet vid övernattning på hotell.
Fast personligen hade jag lämnat sågen i skuffen. Så kär är jag inte i den....
-Jag behöver ett dubbelrum. Jag å sågen min.....
Fila på kedjan kan man ju göra dagen efter.....


-Jag behöver ett dubbelrum. Jag å min PARTNER.....
1615717505_partner_svensk.jpg

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

jockeGårdman  
#709372
Nyborg skrev:Så pass ! 👍

Jag tittade på Julas 40V såg och dåg att den hade 20m/s i kedjehastighet.
Kunde inte låta bli att köpa en för att prova. Den kan alltid lämnas tillbaka om den inte funkar. Dessutom tre års garanti.
Blev mycket förvånad över hur bra den sågade.
För att ha när man röjer unt hagar mm blir den perfekt. Onödigt långt svärd (14") men finns 12"på rembutiken. 2495 ink batteri på rea var bra. Har bara provsågat lite. Ska bli intressant att se vad som händer när man kör den lite hårdare.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709377 Vad har du i tankarna när du jämför om hur bra den sågar?

Generellt är kedjans skick och kapacitet stor del i skärhastighet. Är sen väl avvägd i förhållande till maskinen och vass så sär nästan vad som.
Det nog mer vad för behov man har samt förväntning.
Detta är en såg för 20% av "proffs sågens" pris.
Hur är det med service?
Allt är inte garanti...

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

jockeGårdman  
#709393 Det finns ju inte så mycket att serva på en elsåg.
Jag sågar så lite att en proffssåg aldrig blir utsliten tror jag. Men för att såga grenar som jag missat när jag kör bamsesågen så hoppas jag den funkar. Och all röjning när man sågar i en minut i taget och bär och svär i fem min innan nästa sså hoppas jag det kan bli bra.
Men jag har pga ryggskott bara provat den lite grann.
När jag tittat på bensinsågar så vill jag ha låg vikt och någon form av effekt i sågen, då har kinamaskinerna fallit bort.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709429 Det finns små bensinsåg med rätt bra effekt i med Stihl har några olika o välja på, Echo med.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JensSkoog  
#709434
Mange skrev:Det finns små bensinsåg med rätt bra effekt i med Stihl har några olika o välja på, Echo med.

Min läkare blir pensionär nu, och nu ser han fram till att
ha det trevligt och pyssla med skog och jord på gården till sin fru. Jag
har servat hans såg några gånger, en gammal, blytung femtiokubikare
som har det bästa bak sig, så jag sa till honom: "Nu har du
skrivit ut recept på medicin till mig så många gånger, så nu
ska jag skriva ut recept på en såg som du kommer att gilla!"

Senn tog jag ett papper och skrev namnet på en bra såg för
hobbysågare som vill ha en såg dom kan lita på, och den jag
noterade ner väger 3,6 kg och har 31,8cc, så får ni gissa
vilken det var :wink:
Men, det var inte Jula eller BilTema såg - jag gillar
gubben rent för mycket till att göra det. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

johan eriksson  
#709440 Stihl 194 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).