Skogsnyheter

När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

9 inlägg 5111 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704882 Citat från SVT: ”Framför allt senaste året har en trend varit tydlig i Stockholm. Personer, fortfarande i blomningen av sina yrkeskarriärer, väljer att flytta bort från huvudstaden och bosätta sig i mindre städer eller rent av ute på landsbygden.”

Ett råd. Bli inte landsbygdsbor och börja framför allt inte försörja er genom nåt primärt samspel med naturen. Bo gulligt, killa katten under hakan med en kopp kaffe på brokvisten, lite landet på låtsas. Det kan väl gå an. Lite Gotland och Österlen på sommarn och Åre på vintern liksom: https://metromode.se/noje/8-insikter-so ... or-landet/

Mitt landet-liv dock är helt fel. Det är inte roligt. Inte roligt när stads- och statsmedia skjuter utan att sikta. Det är väldigt generellt och aktivistiskt mot landsbygdslivet just nu.
Jag kan vara konkret också.

- Man är medelålders man på landsbygden. Det har man nu lärt sej att man då automatiskt har den sämsta livsstilen av alla i samhället. Man påfrestar miljön mest av alla fördefinierade kategorier av människor. Kör bil långt till jobbet. Dock tycks stads-SUVen vara ok med skitigt batteri fastän den drar mer olja än min bil, tycks det som. Förresten är ingen ny bil bra för miljön, möjligen för bilfabriken i stan.

- Man jagar sin familjs köttbehov. Man har då per automatik en potentiell mycket hög risk att hänfalla till vapen-och jaktbrott. Åtminstone är det i alla fall så man ses och att man jagar är i sig ett kvitto på att man tänker och lever fel och får finna sej i snabbt ökade inskränkningar och hårda tag. Jag tycker det är obehagligt åka till skogen senaste tiden. Bara det att man befinner sej i ett område så tycks man helt ok att kolla upp med bil- och mobilnummer. Jagar man i området där senaste kommandoräden skedde i Orsa förra veckan så är man ju bevisat i ett övervakat område.

- Man förvaltar familjens skog, men när man gör som man alltid gjort så blir det naturvärden man inte får råda över längre. Att man är privat skogsägare innebär även det att man tänker och agerar i huvudsak fel och landsbygdsborna får finna sej i att ytterligare en våg av baggbölare och besserwissrar koloniserar bygden med sina statskonster, kartritare och invasionsarméer. Det som sker i min skog sker med exakt samma tankegods i bagaget som när ”de civiliserade” ”upptäckte” Afrika.

- Yngsta avkomman, förra veckan (går i skolan): ”Lägg inte in mer i kaminen”. ”Är det för varmt?” ”Vi har pratat i skolan om att det släpper ut partiklar med små eldstäder”. Ursäkta att jag är människa utanför Stockholm, tänkte jag.

Förresten skickade ju kolonisatörerna av de underutvecklade länderna först in sin militär i skogarna för att kuva folk och sen kom man med biblarna och lärde folk tänka rätt. Sen blev det övermänniskornas lantmätare, kartblad och lagar som satte ramarna för vilka nyttor som skulle levereras till herrefolket. Jag tycker landsbygden nu tycks ska få sina människor, ofta utan många alternativ och lägre inkomster, kuvade. Landsbygden påtvingas övergrepp av sina i grunden sansade, robusta och lojala medborgare. Kolonisatörerna tar det dom vill ha, förföljer och straffar ursprungsbefolkningen.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704883 Tur att man kan strunta i det mesta och köra sin egen stil.

Användarvisningsbild

Re: När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

lerbo  
#704887 Tills regler och krav ska uppfyllas!

Avatar Fallback

Re: När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

r93  
#704889 Bra skrivet @orsa !
En riktig fullträff!

Har förstått att detta är på tapeten i skolan med nu, helt plötsligt tycker äldsta avkomman att hyggen ser hemska ut, hon har aldrig varit speciellt intresserad av skogen innan.

Och väntar på att mellersta avkommans lärare ska höra av sig då han i veckan skrev en presentation i skolan om sitt drömyrke, vilket tydligen var ”jobba med avverkning” ordagrant, inte ”jobba i skogen” eller ”skogshuggare” Utan ”Jobba med avverkning”

Detta ses nog inte som så positivt idag 😉

Kuriosa är att jag blev uppläxad av en vikare när han gick på dagis, då han hade berättat att:

”Det kommer jättejättemycket blod när man tar av huvudet på en älg” jag förklarade att det hade varit älgjakt veckan innan och han var med oss på den.

- tycker du det är lämpligt att ta med barn på sådana aktiviteter? blev svaret....

Användarvisningsbild

Re: När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704891 Orsa har rätt i det mesta. Pratade i går med våra volontärer. Det vart riktigt intresserade när man nämnde något om att värdens avskogning stod inte vi i Sverige för eller blotsonaro eller vad fan han heter. Utan det gör vanligtfolk i Afrika eller Asien som vill värma sitt boende eller sin mat.
Detta kan vi lösa enkelt genom bidrag ge de en spis och en solpanel. Kanske ett batteri. Då behöver deinte hugga ner sina träd utan kan odla under dessa ock få leva som de vill utan att vi från väst tycker en massa. För en sak är säker. Vi tycker en jäkla massa.!

Användarvisningsbild

Re: När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704892
r93 skrev:Bra skrivet @orsa !
En riktig fullträff!

Har förstått att detta är på tapeten i skolan med nu, helt plötsligt tycker äldsta avkomman att hyggen ser hemska ut, hon har aldrig varit speciellt intresserad av skogen innan.

Och väntar på att mellersta avkommans lärare ska höra av sig då han i veckan skrev en presentation i skolan om sitt drömyrke, vilket tydligen var ”jobba med avverkning” ordagrant, inte ”jobba i skogen” eller ”skogshuggare” Utan ”Jobba med avverkning”

Detta ses nog inte som så positivt idag 😉

Kuriosa är att jag blev uppläxad av en vikare när han gick på dagis, då han hade berättat att:

”Det kommer jättejättemycket blod när man tar av huvudet på en älg” jag förklarade att det hade varit älgjakt veckan innan och han var med oss på den.

- tycker du det är lämpligt att ta med barn på sådana aktiviteter? blev svaret....

Man tar med sig skolan ut i skogen där det går. I vissa orter är det bättre att ta skogen till skolan. Men det funkar.

Användarvisningsbild

Re: När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

JensSkoog  
#704914
Tåndemåla skrev:Man tar med sig skolan ut i skogen där det går. I vissa orter är det bättre att ta skogen till skolan. Men det funkar.

Precis så måste man göra. :-bd
Det är därför jag ägnar så mycket tid på att jobba med ungar i skogen, och
självklart berättar jag för dom vilken ressurs skogen är eftersom en välskött
skog är en energiens "perpetum mobile", och att skog är den hårda utgåven
av solsken och vatten som vi kan använda till så mycket. :wink:

Användarvisningsbild

Re: När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

Sågverksarbetarn  
#705234 Orsa slår verkligen huvudet på spiken i inlägget och jag håller verkligen med. Nu är jag förvisso ung kvinna född på landsbygden men även jag får ta mig an diskussioner som för mig och bybor runtomkring tycker är självklarheter. En del inlägg, artiklar och kommentarer som jag läser på fb skrämmer mig verkligen då det oftast är så många som tycker samma sak men inte har någon som helst fakta bakom sina tyckanden... och vi landsbygsbor är ju i minoritet om det skulle bli alltför stora svängningar i tex politiken. Av någon outgrundlig anledning anses man som värsta sortens klimatbov bara för att man råkar bo och verka ute i glesbygd/landsbygd trots att man inte konsumerar extremt mycket. I alla fall inte jag. Diskussionerna och det plötsliga intresset för skogen oroar mig också de gånger då det kommer från de som inte är så insatt. Tyvärr är det även sådana personer som är duktiga på att höras. Det klagas fruktansvärt mycket på bland annat fb om dagens skogsbruk utan någon tanke på hur en del skogar sköttes förr och att mycket faktiskt blivit bättre med lagar och regler. Idag skulle det aldrig ske att någon besprutade skogen med hormoslyr eller började syssla med hyggesplöjning. Så som jag har fattat det på farsan så brydde man sig inte om att bygga broar över vattendrag så som skotarna gör nu eller söker andra vägar runt utan man körde bara på. Förr torrlades myrar vilket är förbjudet idag. Inte heller avverkar man skog utan att se till att det blir någon typ av föryngring. Den enda typen av skövling jag kan komma på som pågår i Sverige är när det avverkas en massa skog för att sedan ersättas med en "skog" av vindkraftverk.
Jag har inga barn själv men en yngre bror som går i skolan. Jag önskar att dagens barn och ungdomar får lära sig lite skogsbrukshistoria och hur det ser ut idag. Jag önskar att jag hade fått lära mig mer då det hade gett en annan synvinkel på skogsbruket i sin helhet.

Användarvisningsbild

Re: När man bara gör fel hela livet och ska korrigeras

rejser  
#706136 Har pratat med privat skogsägare som har lite större areal som fått motta hot från organisationer.
Hos oss så kommer det ut bilar med folk så fort man gör en avverkningsanmälan och letar igenom området om dom kan hitta något att anmäla.

Jakttider på skogsägare och jägare utan dess like.

Och som många påpekar, när man berättar för folk hur mycket regler och begränsningar det finns för skogsägare blir dom förvånade. "Jaha, jag trodde ni kunde göra som ni ville, det är ju eran skog".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).