Motorsåg och handhållet

Första motorsåg

16 inlägg 3320 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första motorsåg

medic  
#704552 Jag har fått äran att inhandla en ny motorsåg till sommarstugan. Vi har tidigare en Husqvarna 336 som ständigt krånglar med startsnöret som fastnar i utdraget läge. Så nu är en ny såg på listan. Jag kan absolut noll om motorsågar, men har googlat mig fram till stihl 211 eller Husqvarna 435?
Vi kommer att använda sågen till mindre träd någon gång/år och vedkapning samt lite småarbeten runt stugan. Jag och svågern har sagt ett maxpris på högst 4000 helst mindre . Är ovanstående sågar något att ha och isåfall vem är bäst eller finns det någon annan som skulle passa oss?
Tacksam för lite hjälp.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Williamm  
#704554
medic skrev:Jag har fått äran att inhandla en ny motorsåg till sommarstugan. Vi har tidigare en Husqvarna 336 som ständigt krånglar med startsnöret som fastnar i utdraget läge. Så nu är en ny såg på listan. Jag kan absolut noll om motorsågar, men har googlat mig fram till stihl 211 eller Husqvarna 435?
Vi kommer att använda sågen till mindre träd någon gång/år och vedkapning samt lite småarbeten runt stugan. Jag och svågern har sagt ett maxpris på högst 4000 helst mindre . Är ovanstående sågar något att ha och isåfall vem är bäst eller finns det någon annan som skulle passa oss?
Tacksam för lite hjälp.

Hej! Om det bara är snöret som krånglar är det lätt att fixa. Om du gillar sågen i övrigt.
Tyvärr har jag dålig koll på de nya sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Perra_II63  
#704563 Kan tipsa om begagnade proffssågar, bra kvalitet till en billigare peng. Om ni köper via en handlare så får ni dessutom garanti på sågen. Köp också riktiga kedjor, själv använder jag XP 33G kedjor från Husqvarna som gör underverk. Och det finns ju andra märken på kedjor men de skall vara av god kvalitet.

Vet de som köper proffsågar och sedan köper billigaste kedjorna vilket kontraproduktivt.

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

medic  
#704574 Ja jag har förstått att man ska kika på mer "proffs sågar" som är begagnade, men kollar man på blocket så har ju folk lite fantasi priser på begagnade sågar tycker jag. Många sågar ligger ju inte speciellt lägre i pris än dom som är nya trots att de är flera år gamla.
Angående snöret som krånglar så har jag bytt kassett en gång men det blir ju lika efter ett år igen och tycker inte att det är värt att byta hela tiden. Men finns det någon som har ett tips på hur man fixar det så är jag tacksam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Perra_II63  
#704583 Svårt att säga vad som kan kärva i startmekanismen som gör att den stannar i utdraget läge. Men det brukar vara något som behöver smörjas. Kärvar det om du har skruvat av startkåpan och testat om det kärvar utan att kassetten sitter på sågen? Om det kärvar så sitter felet i startkasetten, om inte så är det de ”kläppar” som sitter på svänghjulets som kan kärva och behöver smörjas.

Vid en snabb sökning på blocket så hittade jag denna 339 XPG som är en underbar såg att köra, tror den skulle passa hur ni tänkt använda sågen.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... g/94427678

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704585 Skit brukar ställa till det. Mer för dem som smörjer än de som håller rent.
Oljan binder skiten så det packas på. O i linhjulets "lagring" blir det till slippasta. Så inget att rek. precis.

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Andreas.J  
#704601 Hej! Jag är långt ifrån någon expert, men jag köpte denna Stihl 194 till just sånt jobb du beskriver och är riktigt nöjd. Sågat ner ett gäng mindre och även några lite större träd samt kapat ved. Då den är lätt och smidig är den även enkel att ha med om man behöver vandra en bit - jag bar med den när jag underröjde på ett ställe, därmed även konkandes på röjsåg o bränsle. Ska dock sägas att jag bara haft den ett år så jag vet inte hur den håller över tid. Har nån mindre gallring framför mig som jag tänkt göra själv, så vi får väl se om jag är lika nöjd efter det.

https://www.hylte-lantman.com/stihl-ms- ... wIEALw_wcB

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

JensSkoog  
#704613 Holler med "Andreas.J" till fullo.
MS193 är ju såklart en klensåg, men en super liten arbetshäst är den.
Självklart är det ingen proffsåg och ingen såg om du ska kapa upp
kubik på kubik, men om några sekunder extra inte spelar så stor roll
och om sågen står mestadelen av året, så är den sågen för dig.
Bara se till att du får 12", 3/8", 1,3mm svärd och kedja på den och inte 1,1mm.

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Andreas.J  
#704615 Kul att höra JensSkoog, då var jag inte helt ute och cyklade när jag valde såg! Den jag har heter 194 c-e, är det samma som MS193 men med "moderniserad" modellbetäckning?

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

JensSkoog  
#704618
Andreas.J skrev:Kul att höra JensSkoog, då var jag inte helt ute och cyklade när jag valde såg! Den jag har heter 194 c-e, är det samma som MS193 men med "moderniserad" modellbetäckning?

Du är absolut inte ute och cyklar, Andreas.J :-bd

Ja, jag gillar den lilla sågen starkt, och använder den lika mycket som
min MS200 som är den "gamla" proffsutgåven av en småsåg. I gallringen
jag nyss har varit i, har jag användt min MS192 (former edition) i kombo
med MS241, men den sista har jag bara användt på träd grövre än 35cm.

Kan ochså berätta att många hobbysågare och stugägare som har haft
en dag eller två med sågkurs hos mig och lånad MS192 (eller MS170), hamnar
hos ÅF'n på väg hem och köper just en av dom. Någon har även lämnat sin
gamla 50 kubikare som dom ärvt efter sin far eftersom de har fattat att lågvikt,
teknik och skarp kedja är viktigara för en amatör än många hästkrafter. :wink:

Avatar Fallback

Re: Första motorsåg

axwell  
#704619
Andreas.J skrev:Kul att höra JensSkoog, då var jag inte helt ute och cyklade när jag valde såg! Den jag har heter 194 c-e, är det samma som MS193 men med "moderniserad" modellbetäckning?


Ja Jens och jag har fortfarande våra MS192, sen kom MS193 och för nåt år sen blev det MS194 som är aningen starkare (+ 0,1 kW) och lite tyngre.
En bra såg för rätt ändamål !

Och missa inte tipset från Jens om att få den med 1,3 mm kedja/svärd.

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Raggarö  
#704621
axwell skrev:
Andreas.J skrev:Kul att höra JensSkoog, då var jag inte helt ute och cyklade när jag valde såg! Den jag har heter 194 c-e, är det samma som MS193 men med "moderniserad" modellbetäckning?


Ja Jens och jag har fortfarande våra MS192, sen kom MS193 och för nåt år sen blev det MS194 som är aningen starkare (+ 0,1 kW) och lite tyngre.
En bra såg för rätt ändamål !

Och missa inte tipset från Jens om att få den med 1,3 mm kedja/svärd.


Här är en till som gick från 1,1 till 1,3 mm. Använder ofta 193:an uppe i träd och till stigröjning (den passar så bra i ryggsäcken) 😎

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704654 Den där 1,1 är ingen höjdare... De går fint med 91VXL om de har vasst.

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

JensSkoog  
#704657
Mange skrev:Den där 1,1 är ingen höjdare... De går fint med 91VXL om de har vasst.

Absolut, men jag föredrar Stihlkedjan, RM, på dem sågen. Passande
mjuk kapning med den och skärpan håller bra länge. Men just vilken
kedja är ju en smaksak :wink:

Användarvisningsbild

Re: Första motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704683 De är bra de med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).