Traktorer och processorer

Valmet x05 serien, allmän tråd

99 inlägg 23636 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

alias  
#704537
VioxTv skrev:Var ute för ungefär en vecka sedan och körde med vägsladden på traktorn (Valmet 605) och satt då och tänkte på hur man ska ha hydrauliken när man åker med den i "upplyft läge". Är det meningen att man ska ha spaken i högsta läget? Tyckte inte det kändes helt rätt, men är ganska ny på att köra med redskap så var inte exakt säker på hur det skulle vara. Någon som är kunnig om det?


Är det ett vinande ljud från hydrauliken som uppstår när höjdreglaget till lyftarmarna är i toppläget?

Funderar på om man rent allmänt bör ha lyftarmarna högre upp på en traktor än läget där hitchkrokens låsning avlastas?

MVH
Alias

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

VioxTv  
#704578
alias skrev:
VioxTv skrev:Var ute för ungefär en vecka sedan och körde med vägsladden på traktorn (Valmet 605) och satt då och tänkte på hur man ska ha hydrauliken när man åker med den i "upplyft läge". Är det meningen att man ska ha spaken i högsta läget? Tyckte inte det kändes helt rätt, men är ganska ny på att köra med redskap så var inte exakt säker på hur det skulle vara. Någon som är kunnig om det?


Är det ett vinande ljud från hydrauliken som uppstår när höjdreglaget till lyftarmarna är i toppläget?

Funderar på om man rent allmänt bör ha lyftarmarna högre upp på en traktor än läget där hitchkrokens låsning avlastas?

MVH
Alias


Har inte någon uppfattning om något vinande ljud, mer att man hör traktorn får jobba. När jag kom hem sen så kände jag på hydraul slangarna bak och dom var varma. Men det som fick mig mest fundersam var om man inte hade höjdreglaget i toppläget så studsade den upp och ner. Vet inte om det är normalt eller jag som inte gjort rätt inställning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

VioxTv  
#704580
Mikael skrev:
VioxTv skrev:Var ute för ungefär en vecka sedan och körde med vägsladden på traktorn (Valmet 605) och satt då och tänkte på hur man ska ha hydrauliken när man åker med den i "upplyft läge". Är det meningen att man ska ha spaken i högsta läget? Tyckte inte det kändes helt rätt, men är ganska ny på att köra med redskap så var inte exakt säker på hur det skulle vara. Någon som är kunnig om det?

Är det en vanlig vägsladd med två skär och lite barlast så är det ingen belastning för den traktorn.


Ja, det är två skär på vägsladden och lite stenar som tyngd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Bert1  
#704582
alias skrev:
VioxTv skrev:Var ute för ungefär en vecka sedan och körde med vägsladden på traktorn (Valmet 605) och satt då och tänkte på hur man ska ha hydrauliken när man åker med den i "upplyft läge". Är det meningen att man ska ha spaken i högsta läget? Tyckte inte det kändes helt rätt, men är ganska ny på att köra med redskap så var inte exakt säker på hur det skulle vara. Någon som är kunnig om det?


Är det ett vinande ljud från hydrauliken som uppstår när höjdreglaget till lyftarmarna är i toppläget?

Funderar på om man rent allmänt bör ha lyftarmarna högre upp på en traktor än läget där hitchkrokens låsning avlastas?

MVH
Alias


Jag skulle vilja påstå att då är stängerna som lyfter hitchkroken för korta om där blir en låsning så lyftarmarna inte når full höjd

Avatar Fallback

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

alias  
#704589
Bert1 skrev:
alias skrev:
VioxTv skrev:Var ute för ungefär en vecka sedan och körde med vägsladden på traktorn (Valmet 605) och satt då och tänkte på hur man ska ha hydrauliken när man åker med den i "upplyft läge". Är det meningen att man ska ha spaken i högsta läget? Tyckte inte det kändes helt rätt, men är ganska ny på att köra med redskap så var inte exakt säker på hur det skulle vara. Någon som är kunnig om det?


Är det ett vinande ljud från hydrauliken som uppstår när höjdreglaget till lyftarmarna är i toppläget?

Funderar på om man rent allmänt bör ha lyftarmarna högre upp på en traktor än läget där hitchkrokens låsning avlastas?

MVH
Alias


Jag skulle vilja påstå att då är stängerna som lyfter hitchkroken för korta om där blir en låsning så lyftarmarna inte når full höjd


Kanske jag som uttryckte mig klumpigt. Jag tänkte att om man kör med en vagn efter traktorn så vilar väl tyngden från vagnsdraget på trepunktslyften och inte på hitchlåsningen om lyftarmarna är i toppläget.
Möjligt att jag tänker fel.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

alias  
#704597
VioxTv skrev:
alias skrev:
VioxTv skrev:Var ute för ungefär en vecka sedan och körde med vägsladden på traktorn (Valmet 605) och satt då och tänkte på hur man ska ha hydrauliken när man åker med den i "upplyft läge". Är det meningen att man ska ha spaken i högsta läget? Tyckte inte det kändes helt rätt, men är ganska ny på att köra med redskap så var inte exakt säker på hur det skulle vara. Någon som är kunnig om det?


Är det ett vinande ljud från hydrauliken som uppstår när höjdreglaget till lyftarmarna är i toppläget?

Funderar på om man rent allmänt bör ha lyftarmarna högre upp på en traktor än läget där hitchkrokens låsning avlastas?

MVH
Alias


Har inte någon uppfattning om något vinande ljud, mer att man hör traktorn får jobba. När jag kom hem sen så kände jag på hydraul slangarna bak och dom var varma. Men det som fick mig mest fundersam var om man inte hade höjdreglaget i toppläget så studsade den upp och ner. Vet inte om det är normalt eller jag som inte gjort rätt inställning?


Kolla tråden "Guppande lyftarmar MB trac 1000". Tror att den kan ge lite ledtrådar gällande felsökning på reglering av lyftarmar/trepunktslyft.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

VioxTv  
#704603 Ska kolla den tråden, tack för du skrev det 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Fredi  
#704605 Du har en spak som reglerar dragkraftsregleringen till höger i taktorn. (Om du inte har Autocontrol, då har du en brytare till det) Den skall stå i P eller positions läge, kommer inte riktigt ihåg symbolen på 05 nu så här men e där inte en bild på en traktor med plog efter? I motsatt läge bort från plogen ska den vara för att hoppa så lite som möjligt i varje fall. Och armarna bör vara på sådan höjd vid körning att hitchen ligger på låsningen och inte på lyftstagen. På nyare Valmet /Valtra med Autocontrol så lyfter inte armarna ens upp hitchen från låset om de är rätt justerat, skall lyftas med manualknappen för att lösgöra hitchlåset. Tyvärr så är detta ofta feljusterat även på nya traktorer fastän det står i manualen att det skall vara så 😢

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

VioxTv  
#704809 Måste även fråga en till sak jag tänkt på, finns det något speciellt läge snabb växeln ska vara i när man kör? Har ju hört att dom gör olika saker på 505-705 och 805-905 om jag inte minns fel? På dom mindre växlar den ner och på dom större traktorerna växlar den upp? Men är snabbväxeln igång på en Valmet 605 om den går långsammare då? Någon som har bra koll på det. Hittade inget i manualen om det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Fredi  
#704814 Snabbväxeln är alltid igång, kraften från motorn går alltid genom sanbbväxeln oberoende av om den är i hög eller lågläge. Det är bara att köra på den växeln som ger lämplig hastighet. Vid normalt bruk håller den oavsett vilken fart du kör på. Det stämmer att de har lite olika utväxling beroende på modell, finns de som bytt till uppväxlande för att få mera fart på traktorn vid vägkörning.

Avatar Fallback

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704820
Fredi skrev:Snabbväxeln är alltid igång, kraften från motorn går alltid genom sanbbväxeln oberoende av om den är i hög eller lågläge. Det är bara att köra på den växeln som ger lämplig hastighet. Vid normalt bruk håller den oavsett vilken fart du kör på. Det stämmer att de har lite olika utväxling beroende på modell, finns de som bytt till uppväxlande för att få mera fart på traktorn vid vägkörning.

O sen de dom som bytt från den uppväxlande till den nerväxlande för att få lägre backväxel till skogskörning 😎

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

VioxTv  
#704851 Okej tack så mycket för svar 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#705075 Har fått bekymmer med min valmet 755 autocontrol. Startade den lyfte upp lyftarmarna och körde ut. Sen skulle jag sänka ner lyftarmarna då hände inget. Har kollat alla säkringar och ja har rivit i alla kablar i hela traktorn värkar inte som något har hoppat isär däremot så har jag ingen ström fram till knappen den man höjer och sänker med. Det går att höja och sänka manuellt ibak på traktorn om man trycker på ventilerna. Är det nån som har varit med om deta och har tips om hur ja ska gå tillväga. Har kollat lite på el schemat men blir inte klok på det. Är inte min starka sida att utläsa det.

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Fredi  
#705105 Har du lyft och sänk knappar ute på bakskärmarna? Dessa brukar ofta vara boven om det krånglar med lyften. Har dessa fungerat på båda sidor? På 6000 serien brukar det fungera med att koppla bort dess, minns ej hur det är på 05/55:orna. Kan kolla i morgon kväll om jag hinner på elschemat till dessa.

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#705107 Det har ja! Det är tre av fyra knappar som har fungerat. Men dom är också ur funktion nu som allt annat. Det är ström fram till själva datorn som sitter i sidorna. Men inte till några knappar eller vreden. Det vore snällt av dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).