Skogsröjning

Driva röjfirma tips

3 inlĂ€gg 2778 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Driva röjfirma tips

Emiil95  
#704542 Hej! đŸŒČ

Jag Àr en 25-Ärig kille ifrÄn VÀstra Götaland som tÀnkt pÄ att starta röjfirma, som deltidssysselsÀttning vid sidan av mitt vanliga arbete. Hugger gÀrna manuellt ocksÄ, i den mÄn man kan fÄ jobb.
F-skatt, ansvarsförsÀkring, röj och motorsÄgskörkort A/B samt glÀdje och driv att fÄ jobba i skogen har jag. Nu mottager jag ödmjukt alla tips jag kan fÄ för att komma igÄng.

Kanske har nĂ„gon tips för hur jag kan hitta uppdrag utanför mitt egna, ganska smala kontaktnĂ€t? PrissĂ€ttning och ekonomi? BĂ€sta röjsĂ„gen?đŸ€“

Jag Ă€r tacksam för alla tips & rĂ„d ni vill ge 👍



   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Driva röjfirma tips

Denny  
#704548 Jobben kommer av sig sjĂ€lv om du Ă€r lyhörd pĂ„ skogsĂ€garens önskemĂ„l och gör ett bra jobb. skogsĂ€gare (grannar) pratar ju oftast med varandra. Eftersom du ska ha det som extrajobb sĂ„ Ă€r ju inte en stor orderstock ett mĂ„ste i uppstarten menar jag. Orange maskiner Ă€r ju de bĂ€sta 😎 men finns ju de dĂ€r med vitt pĂ„ ocksĂ„.. oavsett vilket mĂ€rke sĂ„ köp ur proffsegmentet. Det Ă€r roligare att jobba om man har bra grejer. Husqvarnas sele Ă€r kanon och jag tycker 545 rĂ€cker gott till bĂ„de ungskogsröjning o förröjningar i ex gallringar.
Har en 550 13" och 560 15". Men de jobb som oftast blir med motorsÄg brukar handla om vindfÀllor, gamla frötall söm blivit glömda och ska ner nÀr gallringen görs med nÄn skördare som inte klarar dem, eller fÀlla i nÄn brant vif avv., 560in Àr den sÄg som jag haft mest nytta av i "verksamheten." 550in Àr favoriten i egen skog nÀr man gallrar osv. Mer allround...
Upplever att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ mer Ă€n 400+moms i timmen för röjning hĂ€romkring. (VĂ€stgöt.) Men gĂ„ inte under 350. Även om det Ă€r kul nĂ€r det brummar i skogen😁
Hoppas du fÄr fler svar för jag har ingen erfarenhet utav andra maskiner Àn de jag sjÀlv jobbar med.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Driva röjfirma tips

MettĂ€mies  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#704562 Ett effektivt sÀtt att nÄ potentiella kunder Àr att be att fÄ sÀtta upp en lapp hos lokala revisionsbyrÄn, ofta sköter de deklarationen och bokföring Ät skogsÀgarna i trakten.
Gör ett bra jobb och lyssna pÄ vad kunden har för önskemÄl om hur det ska röjas och skaffa dig kunskaper om skogsvÄrd sÄ du kan komma med egna synpunkter baserat pÄ hur bestÄndet ser ut just nu ifall skogsÀgaren Àr villrÄdig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).