Gallring

Gallra själv under en hel sommar

22 inlägg 8167 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra själv under en hel sommar

John LLA  
#704529 Hej på er, detta mitt första inlägg.
Jag är nybörjare på skog så mina funderingar är kanske lite tokiga.

Köpte skog för fyra år sen och har ägnat mig åt röjning nästan alla semesterdagar och många helger under barmarksäsongen. Minns inte exakt men ca 40ha har jag röjt. Börjar bli klar med röjningen nu.

Jag har områden som skulle behöva gallras. Ca 40-årig skog, blandat gran, björk och tall. Minns inte exakt men det är säkert 30ha totalt. Det ligger i Norrbotten så träden är inte så stora som om det vore söderut med den åldern.

Finns det något som jag kan göra själv runt gallringen, bortsett från förröjning? Har tillgång till fyrhjuling med vagn. Men det är en bit att köra ut virket, minst en km fågelvägen. Kan arbeta hälften av helgerna och semestern mellan maj tom augusti. Man hugger väl helst på vintern men då är det massa snö och kallt så det vill jag inte.

Kan jag gallra själv under barmarksäsongen och sälja till hösten? Eller blir det förstört om det får ligga så länge? Det är ganska stora arealer det handlar om, men jag tänkte en mindre del av det, det jag hinner med.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

alias  
#704532
John LLA skrev:Hej på er, detta mitt första inlägg.
Jag är nybörjare på skog så mina funderingar är kanske lite tokiga.

Köpte skog för fyra år sen och har ägnat mig åt röjning nästan alla semesterdagar och många helger under barmarksäsongen. Minns inte exakt men ca 40ha har jag röjt. Börjar bli klar med röjningen nu.

Jag har områden som skulle behöva gallras. Ca 40-årig skog, blandat gran, björk och tall. Minns inte exakt men det är säkert 30ha totalt. Det ligger i Norrbotten så träden är inte så stora som om det vore söderut med den åldern.

Finns det något som jag kan göra själv runt gallringen, bortsett från förröjning? Har tillgång till fyrhjuling med vagn. Men det är en bit att köra ut virket, minst en km fågelvägen. Kan arbeta hälften av helgerna och semestern mellan maj tom augusti. Man hugger väl helst på vintern men då är det massa snö och kallt så det vill jag inte.

Kan jag gallra själv under barmarksäsongen och sälja till hösten? Eller blir det förstört om det får ligga så länge? Det är ganska stora arealer det handlar om, men jag tänkte en mindre del av det, det jag hinner med.


Utöver rotröterisken så har du även färskhetskrav på både de sågbara sortimenten och massaveden.

Hugga björk till egen ved funkar dock. Syrfällning eller randbarkning så det torkar ur rekommenderas.

Att skota långa sträckor med ATV tröttnar man rätt snabbt på.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704535 Kan det vara volym så att du hugger ut 30 fub/ha när du gallrar? Det är 900 fub. Säg att man hugger 3 fub om dagen (svårt om det är tvåbitsträd). Det är 300 ganska tuffa dagar... Din timlön kanske blir en 50-lapp före skatt och egenavgifter.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

John LLA  
#704553 Eldar inte med ved så jag behöver bara ta ett par mindre björkar per år till kaminen.

Det låter som det får bli förröjning som får bli min egen arbetsinsats i gallringen då. Det är ju en del jobb det med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

Torbjörn Johnsen  
#704570 Kul att du hittat hit! Om du har tid och tycker att det är roligt så går det ju att hugga en del kubik på en sommar. Du kanske inte behöver gallra allt på en gång?

En variant kan ju vara att lunna (köra) ut virket ur gallringen med fyrhjulingen. Till närmsta basväg dit du kan få in en skotare. Får du ut 60-100 fub med massaved på så sätt så går det fort och skapligt prisvärt för en inlejd skotare att köra ut. Men kolla så att nån köper massaveden först innan du kör igång. Det är fortfarande stort överskott på massaved i norra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

John LLA  
#704611 Tack. Det verkar finnas mycket kunskap att hämta i detta forum.
Många tar väl över skogen från sina föräldrar och har naturliga läromästare.
Jag får gå kurser, söka på internet och fråga runt för att lära mig.

Plantering och röjning har jag koll på. Det är det större träden som jag tycker är knepigare.
Vad gör man med något enstaka vindfällen t.e.x? Ved?

När jag blir pensionär om lite drygt 10 år kanske man får satsa på vedtillverkning.
Men det verkar vara en bransch med låga marginaler.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704614 Tänk på att det går och dela upp i flera leveranser, har för mig att det är 6v som gäller från det man fäller tills det senast ska ligga i välta vid väg, då har du 6v på dig varje gång att få ihop minsta leverans under sommarhalvåret.. Har själv planer på detta förfarande på de bitar som inte går och skota pga blöta och dåliga vintrar här nere i södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

Älgfoderodlare  
#704627 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704631
nelson skrev:Tänk på att det går och dela upp i flera leveranser, har för mig att det är 6v som gäller från det man fäller tills det senast ska ligga i välta vid väg, då har du 6v på dig varje gång att få ihop minsta leverans under sommarhalvåret.. Har själv planer på detta förfarande på de bitar som inte går och skota pga blöta och dåliga vintrar här nere i södra Sverige.

6 v ? Började gallra i slutet av oktober, precis fått det ur skogen till väg

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704633
1615455552_faerskhet.jpg


Så här säger södra, på sommaren har man 6 veckor på sig. På vintern fram till mitten av mars.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

hlb  
#704636 Jag tycker problemet med 6v-huggning är att man ska ha ihop minst 10 m3fub av samtliga sortiment.
Normalt hugger vi grovtimmer gran - grovtimmer tall-klentimmer-kubb- massaved och brännved. Kanske man kunde begränsa till timmer - kubb (min9 cm) och brännved. Massaved har ju ändå dålig efterfrågan. Problemet med sommarhuggning, som jag ser det, är rotröta över +5 gr och älgflugorna.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704643 Ja, för timmer har Södra i alla fall 2 veckor som krav, så det blir ännu svettigare!

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

alias  
#704645
hlb skrev:Jag tycker problemet med 6v-huggning är att man ska ha ihop minst 10 m3fub av samtliga sortiment.
Normalt hugger vi grovtimmer gran - grovtimmer tall-klentimmer-kubb- massaved och brännved. Kanske man kunde begränsa till timmer - kubb (min9 cm) och brännved. Massaved har ju ändå dålig efterfrågan. Problemet med sommarhuggning, som jag ser det, är rotröta över +5 gr och älgflugorna.


Och då har du ju ändå hjälp med kvistning och brossling i värmen... 😉

Till vissa privatsågverk kan man ju samlägga gran- & talltimmer samt normaltimmer och klentimmer i samma välta eller lägga dem i olika vältor intill varandra och slippa travavdrag på varje liten hög.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

hlb  
#704646 Problemet är att älgflugorna tydligen har lärt sig känna igen ljudet av Hypron.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704652
alias skrev:Till vissa privatsågverk kan man ju samlägga gran- & talltimmer samt normaltimmer och klentimmer i samma välta eller lägga dem i olika vältor intill varandra och slippa travavdrag på varje liten hög.

MVH
Alias


Min närmsta privatsåg tar allt i samma välta och kör ut massaveden på timmersorteringen. När de får fullt så drar de en vända till bruket med rensorterad barr och granmassa.
De behåller nog en del självverksamma på det viset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).