Gallring

Veckans gallringsuppföljning

48 inlägg 12829 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Veckans gallringsuppföljning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704501
Anton Holmström skrev:Janee: Aritmetisk medeldiameter, Grundytemedeldiameter, Grundytevägd medeldiameter
Gallringsmallen prickar det som G36.
Åldern bestämdes genom årsringsräkning av tre stubbar och grenvarvsräkning av 5 träd.

Tåndemåla: Jag behöver inte kontrollera mätningarna längre när jag har en bra telefon. Mätningarna är stabila och med fördelen att de är helt objektiva. Medelstamsdiametern har på provytenivå ett medelfel på <2%. Det intressanta med relaskop är att det är ett skattningsverktyg som har en subjektiv påverkan. Finns roliga studier på detta. Man måste vara en van användare och regelbundet kalibrera sitt öga med hjälp av måttband och klave för att göra bra skattningar. Ovana användare kan i extremfall ha upp till 100% fel. Hyffsat vana användare kan lätt svaja 10-25%. Och sen det rent psykologiska, om man vet vad man vill ha i grundyta så kommer resultatet subjektivt justeras mot det önskade värdet.
Höjderna tog jag den sista gången medelhöjd från SGD, stamlistehöjderna från drönarmätningen och stickprov med Arboreals app.



Tack för ett bra svar. Känns kul att det kommer ny teknik. Aboreal har jag provat och det blir rätt på lägre höjder men inte på högre. På alla de mätningarna som vi gjorde var det som lägst fel med en meter mot en vertex laser både överskattning och underskattning.
Vad det gäller relaskopet var det tillverkat med det felet. Det är lätta att kalibrera med en klave och höjdmätarens transponder som mäter på cm när. Och även dubbelkolla med en annan räknefaktor vid höga värden.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Veckans gallringsuppföljning

Anton Holmström  
#709713 Kom en massa jobb emellan, men här kommer nästa gallringsuppföljning.

1618497011_obj4-foto.png


Tall 80%, gran 20%
Gallrat i vinter av en liten maskin.
Stickvägsbredden är runt 3 meter.

Snitslar från Skogssällskapet.

55 år, 19,5m övre höjd.
Provyteandel: ~10%

Grundyta 27 m2/ha.
830 stam/ha.

1618497005_obj4-graf.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Veckans gallringsuppföljning

Anton Holmström  
#711062
foto.png


3 år gammal Södragallring, Lessebo kommun.

~1 hektar, 100% tall.
48 år, T25, grundyta 17, 650 stam, stickvägsbredd ~5m
6% provyta.

graf.png

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).