Gallring

Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

23 inlägg 7481 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Camaro1969  
#704452 Har varit och kikat på ett bortglömt område som även det ingick vid skogsköpet.

Rätt dålig oskött skog, med en del gissningsvis 200 åriga tallar i.
Troligen kvarlämnade frötallar sist det avverkade, dock mest gran i det som står där idag
Skulle vilja kunna ta tillvara dessa när jag planerar införskaffa hyvel som komplement till sågverket.

Kruxet då är att det är ca 300-400 meter från väg
Genom en rätt stenig tallungskog, 30 åra åldern.

Detta projekt snurrar som en tanke i skallen på mig.
Jag har en 4wd gammal bonntraktor med hydraulvagn.
En atv med kinavagn

Kan man tänka sig hugga upp en drivningsväg 300 meter genom ungskogen för traktor+vagn?
Den kan bli längre än så om man måste leta bra terräng för att ta sig fram.
Sen kanske man inte tar sig intill tallarna ändå.

Atv med kinavagn är inte att tänka på antar jag.


Skoter på vintern?

Tanken har slagit mig att ta dessa när man ska gallra tallungskogen.
Men jag vill nog inte heller ha allt virke på en gång utan plocka lite pö om pö.


Ja hur ska man bära sig åt för att plocka ut tallarna?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

isteskog  
#704455 Hugg upp en väg genom gallringen (som du tänker använda i gallringen) och ta tallarna den vägen.

Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

1470  
#704472 Eller så låter du de ovanligt gamla tallarna fortsätta stå kvar och kanske bli 3-4 eller 500 år gamla. De är säkert granna i skogen...

Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Camaro1969  
#704488
isteskog skrev:Hugg upp en väg genom gallringen (som du tänker använda i gallringen) och ta tallarna den vägen.


ja det får nog bli en väg, området som tallarna står i ska ju även det gallras på sikt.

men tallungskogen kommer jag nog inte gallra manuellt utan leja för
Senast redigerad av Camaro1969 ons 10 mar 2021, 09:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Camaro1969  
#704490
1470 skrev:Eller så låter du de ovanligt gamla tallarna fortsätta stå kvar och kanske bli 3-4 eller 500 år gamla. De är säkert granna i skogen...


ovanligt gamla?


jag kommer bara ta de med finaste kvaliten, de krokiga och kvistiga får stå kvar.

sen är det inte bra att spara träden så länge har jag hört, staten kan stjäla ens mark så det bästa är kanske att ta allihopa...

   TS
Avatar Fallback

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

fura  
#704492 Jag gick och röjde i ett liknande område och hittade då en möjlighet att få ut de största tallarna genom att hugga vägen i en 90 graders vinkel liknande ett L .Jag behövde inte ta ner så mycket ungskog och det gick lätt att fälla och köra ut med traktor och kran tack vare att jag kan lyfta vagnen med kranen.

Avatar Fallback

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704503 Är ju att tänka till med dragning av väg, så att man får topparna i vägen i möjligaste mån.

Avatar Fallback

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706687 Av någon outgrundlig anledning har någon på någon styrelse/verk bestämt att man inte får hugga 200åriga träd längre utan att göra samråd.
Så dumt att man saknar ord.

Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Stenrik  
#706692
curre skrev:Av någon outgrundlig anledning har någon på någon styrelse/verk bestämt att man inte får hugga 200åriga träd längre utan att göra samråd.
Så dumt att man saknar ord.

Du får ta ut ved för eget bruk. Om tallarna är för grova, skaffa en större motorsåg och ett granberg alaskan mill. Såga upp stockarna på längden i lagom stora bitar och dra ut dem med det du har.

Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Camaro1969  
#706854
curre skrev:Av någon outgrundlig anledning har någon på någon styrelse/verk bestämt att man inte får hugga 200åriga träd längre utan att göra samråd.
Så dumt att man saknar ord.


Skönt att de bara är 199 år då😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Camaro1969  
#706855
Stenrik skrev:
curre skrev:Av någon outgrundlig anledning har någon på någon styrelse/verk bestämt att man inte får hugga 200åriga träd längre utan att göra samråd.
Så dumt att man saknar ord.

Du får ta ut ved för eget bruk. Om tallarna är för grova, skaffa en större motorsåg och ett granberg alaskan mill. Såga upp stockarna på längden i lagom stora bitar och dra ut dem med det du har.



Kan ju va ett alternativ!

Ett alternativ jag inte tänkt på

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

1470  
#706858 Tar 200 år innan det är nya gammeltallar. Går ju att lämna dem och ta några 100 åriga istället. Är väl få som svälter ihjäl om man inte lämnar dem. Skulle själv aldrig komma på tanken att ta dem. Men det här är ju forumet där den som lämnar minst kvar får flest applåder....

Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Camaro1969  
#706862
1470 skrev:Tar 200 år innan det är nya gammeltallar. Går ju att lämna dem och ta några 100 åriga istället. Är väl få som svälter ihjäl om man inte lämnar dem. Skulle själv aldrig komma på tanken att ta dem. Men det här är ju forumet där den som lämnar minst kvar får flest applåder....


Eller bara 100 år om man lämnar de som är 100?

Äganderätten förespråkar jag, sköter min egen skog som jag själv vill:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Vardon  
#706870 Jag har kommit till slutsatsen att ska det hämtas är det lika bra att göra väg. Är det för lite för att göra en väg får det ligga/stå kvar. Med väg menar jag då om jag kan ta mig fram med traktorn. Vägen har jag nytta av senare.

Användarvisningsbild

Re: Få ut grova tallar med enkla medel, hur?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706896
1470 skrev: Men det här är ju forumet där den som lämnar minst kvar får flest applåder....


Och vad grundar du den slutsatsen på? Exempel på det?

Själv skulle jag vilja påstå att det är forumet där flest "applåder" ges åt devisen "Låt tusen blommor blomma".
Här finns en rik källa att ösa ur för den som söker lösningar, tankar, metoder och modeller för alla sorters varianter på skogsbruk. Allt diskuteras i positiv anda, med något sällsynt undantag.
Men visst, på senare tid har det kommit in inslag av mer svepande, konfrontativa, inlägg som ditt. Men jag antar det "slank ur dig" av misstag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).