Sågtimmer

Räkna med höjda timmerpriser

8 inlägg 5660 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Räkna med höjda timmerpriser

Torbjörn Johnsen  
#704307 Danske Bank kom med sitt första nyhetsbrev för året idag. Temat var den allt hetare trävarumarknaden och tipset är att vi kan räkna med höjda timmerpriser i hela landet. Här finns mer information som du kan ta del av på iskogen.se



   TS
Avatar Fallback

Re: Räkna med höjda timmerpriser

Fixaren1  
#704333 Frågan som jag brottas med är hur länge jag vågar vänta med avverkningar. Timmerpriserna kommer gå upp och stanna högt är jag övertygad om och det betyder att jag ska avvakta. Barkborrens framfart och eventuella stormar skapar oro och trycker på för att avverka snarast. Bara med facit vet man vilket som var rätt.

Avatar Fallback

Re: Räkna med höjda timmerpriser

Sörlänningen  
#704406
Fixaren1 skrev:Frågan som jag brottas med är hur länge jag vågar vänta med avverkningar. Timmerpriserna kommer gå upp och stanna högt är jag övertygad om och det betyder att jag ska avvakta. Barkborrens framfart och eventuella stormar skapar oro och trycker på för att avverka snarast. Bara med facit vet man vilket som var rätt.



Jag också. Brukar sälja till Södra, men nu pratar allt fler om att man tjäna mer än vanligt på att stämpla och sälja till bästsäljande. Måste dock hugga snart, för jag vet att det finne en barkborrerisk i beståndet.

Avatar Fallback

Re: Räkna med höjda timmerpriser

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704410 Jag fick tummen ut och avverkninngsanmälde. Det är 95 årig gran, så det är svårt att motivera att den står kvar. Bra kantarellställe dock...

Användarvisningsbild

Re: Räkna med höjda timmerpriser

halvproffs  
#704415 Som skogsägare vill man ofta både äta kakan och ha den kvar.
Jag har beställt SA på gran och gallring av tall till timmerställning av tall. Beståndet är på ca 3,5ha och 50/50 gran tall. 65 år tallplanyerat med självföryngrad gran. Jag uppskattar till 0,4-0,5 fub/träd.
Mellanskog gör jobbet. Vill ni ha resultat och redovovisning från prisdiket?

Avatar Fallback

Re: Räkna med höjda timmerpriser

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704443
halvproffs skrev:Vill ni ha resultat och redovovisning från prisdiket?


Det vill vi alltid. :)

Användarvisningsbild

Re: Räkna med höjda timmerpriser

Contårta  
#704450
halvproffs skrev:Som skogsägare vill man ofta både äta kakan och ha den kvar.
Jag har beställt SA på gran och gallring av tall till timmerställning av tall. Beståndet är på ca 3,5ha och 50/50 gran tall. 65 år tallplanyerat med självföryngrad gran. Jag uppskattar till 0,4-0,5 fub/träd.
Mellanskog gör jobbet. Vill ni ha resultat och redovovisning från prisdiket?


Vad består avverkningen av och vad får du per m3fub?

Användarvisningsbild

Re: Räkna med höjda timmerpriser

halvproffs  
#704451 Det är ett AU.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).