Motorsåg och handhållet

Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

9 inlägg 3653 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

slyröjare  
#704280 Jag planerar att köpa mig min första motorsåg och det lutar åt att jag satsar på en av Husqvarnas batteridrivna motorsågar eftersom jag även tänkt köpa en batteridriven röjsåg (535iFR) och vill kunna använda samma batteri (BLi300).

Eftersom jag aldrig använt en motorsåg förut så vet jag inte riktigt vad jag behöver, och jag blir inte klok på skillnaden mellan de olika modellerna, men kanske någon av de här:

Husqvarna 120i – 1 995 kr (ord. 2 490 kr)
Husqvarna 535iXP – 3 945 kr (ord. 5 390 kr)
Husqvarna 340i – 4 490 kr
(Priser från maskinklippet.se)

Skulle jag klara mig med den billigaste eller ska jag kosta på mig en av de lite dyrare? Vad är skillnaden mellan de olika modellerna och vilken är mest prisvärd?

Motorsågen kommer användas till att fälla förvuxet sly som är för grovt för att ta med röjsågen och även en del grövre träd och kanske lite kvistning och kapning. Marken är fd skogsmark med en hel del sly men den är bara på ca 1,5 ha och betas delvis, så jag kommer inte använda motorsågen jättemycket, kanske bara någon timme i stöten under några dagar per säsong.

Tacksam för tips till en motorsågsrookie 😀



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704331 120i är en ren villasåg av simplare kvalitet.

535 iXP är en trevlig bekantskap upp till ca 20 cm grova stockar.

Är det grövre, så skulle jag nog tveklöst välja en 540 iXP upp till ca 30-35 cm. Är det grövre än så, tar jag fram en bensinsåg.

340i har jag ingen närmare koll på, men den är nog en farmar-variant av 540 iXP.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

Peol86  
#704374 Om man googlar kan man på fram kedjehastighet på sågarna.
120i 11,5 m/s
340i 18m/s
535ixp 20m/s
540ixp 24m/s

Säger kanske något om sågarna i alla fall. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704375 Det är skillnad på kedjehastighet tomme och kedjehastighet i stock. Det är den senare som är intressant...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

slyröjare  
#704392 Tack för era svar! Då lutar det kanske åt en 535ixp eftersom priset var lägre på den än 340i som verkar klenare. 540ixp ligger lite för högt i pris för mig (6 599 kr, dvs 2 654 kr mer än 535ixp).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704393 Jag tror inte att 340i är klenare än 535 iXP. Snarare tvärt om, då en 340 borde motsvara en 40-kubiks bensinfarmarsåg i styrka, medans en 535 iXP snarare motsvarar en 35-kubikare i styrka, givet att Husqvarnas modellnummer nu följer den vanliga ordningen.

Dock är Husqvarna 535 iXP en mycket lätt och trevlig bekantskap, så länge det inte är grövre än ca 20 cm I stubbskäret. Jag har föregångaren 536 LiXP och håller den högt (till rätt objekt).

Å då du tydligen är novis på motorsågar, glöm inte att införskaffa erforderlig skyddsutrustning och gå gärna i en motorsågskurs.

Lycka till med köpet!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

slyröjare  
#704394 Aha, ja då kanske 340i är en bättre såg för mig. Jag prioriterar nog enkelhet och säkerhet framför en massa justeringsmöjligheter och finesser också så en farmarsåg skulle kanske passa bättre, deltidsfarmare som jag är :)

Tack för tips och hjälp, och jag ska definitivt skaffa mig skyddsutrustning och mer kunskap innan jag sätter igång att såga!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704398 Ett hett tips är också att köpa såg + röjsåg i en lokal Husqvarna-butik, hellre än att jaga några futtiga hundralappar på nätet.

Då kan du känna på grejorna innan köp och dessutom pröva ut ätt storlek på skyddsutrustning m.m.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?

slyröjare  
#704400 Japp, håller helt med. Jag väntar just nu på offert från min lokala återförsäljare 🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).