Skördare

911.4 vs 560c

98 inlägg 30809 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#70435 Valmets band tyckte inte jag om iaf, swingcut som de heter.
Det är inget som går ner på sidorna så de är helt oskyddade på sidorna och börjar de bli lite slaka så kränger de fort.
Det är även dåligt material i dom så dom är lättslitna, (är inte alla som haft det problemet)
Eco track har ju däremot problemet att plattorna går av, bytte en platta på 810an under veckan och de banden har inte gått mer än ca 3000tim.
Visst så slits det inte så mycket på en skördare.
Clark banden är några jag rekommenderar, det är ordentligt med material i dom och drar riktigt bra. De väger ju något mer än andra band, = stadigare maskin.

Ang kranen så är det väll bara 590 som fått ny kran, men jag är inte helt säker på den saken.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

jojo  
#70439 det ska komma en ny kran prata försäljan om och den skulle tydligen likna den som sitter på 590 och och ha en lyft kraft på 250 kNm och sen sa han att det skulle komma katalysator på ecolog,,

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

jojo  
#70703 vilken typ av kedjor ska man ha på bak däcken eller ska man ha hjulband? som sakt det lutar åt en ecolog för min del ,
finns det några svag punkter på maskinen ? och finns det något som saknas på maskinen , men som borde finnas på maskinen .....

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

tantgron  
#70728
jojo skrev:men eco log en har en fördel och det är att jag har "bara" 25 mil till söderhammn ..
.

Då har du alltid tillgång till reservdelar, vilket i mina ögon ses som ett STORT plus till Eco Logs fördel. Allt går sönder förr eller senare, och varje timme som du kan skära ner på ett stillestånd är viktig.

Och detta säger jag trots att vi har en 911.4 i företaget som vi varit mer än nöjda med hittills... :D

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mollberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70732 Vad hjälper det att ha bara 25 mil till Söderhamn.En kollega till mig har bara 4 mil till servicecentrat i Jära utanför Jönköping.Han behövde en sektion till kranventilen,beställde en för att hämta dagen efter.
Efter att ha väntat i fyra dagar och fått olika besked om leverans,ringer han själv upp tillverkaren och får svaret.Vi levererar inget till ECO-LOG förrän de har betalt sina skulder till oss.
Tillverkaren tyckte synd om min kollega och skickade en sektion direkt till honom.
Tror inte att detta händer om man kör maskin från någon av de större tillverkarna.

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#70741 Eco log är väll iaf bland de större tillverkarna, men jag vet att samma sak hände en john deere service lämnare, de fick inte ta hem grejer innan de betalat sin skuld.
Och de är ju iaf de största och har problem de också, så sånt får man räkna med ibland att det kan ta tid och krångla lite oavsett maskin och märke.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70777 Måste då säga att valmet servicen här uppe hos oss funkar då klockrent, är sällan och aldrig nåt strul med grejer.
Det mesta ligger på hyllan och det som inte råkar göra det komer kl7 nästa morgon.

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

Golddigger  
#70778 Vi har både en Valmet 860 samt en Eco-Log 560C och vid beställning av reservdelar så funkar det klockrent
med Eco-Log.Beställer man innan stängning så har man delen kl 0700 dagen efter.

Med Valmet funkar det inte riktigt lika bra alltid trots att vi bor ca 5 mil från fabriken ,men oftast funkar det hyfsat hos dom.

Sist vi skulle få reservdelar från Valmet så hade dom inte den delen på lager i hela Sverige utan delen kom från USA och det tog ju sin tid.

Angående band och kedjor så kör vi med Gunnebo Superstud bak samt Eco-track fram och det funka bra både med fäste samt bärighet för oss

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

superspindel  
#73359 Har bara en sak att säga, har ni aldrig kört en eco log så åk och prova en eller åk ut och åk med någon som kan hantera maskinen! Ni lär inte bli besvikna. En annan sak som är bra om ni provkör är att ni slipper spekulera!

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#73364
superspindel skrev:Har bara en sak att säga, har ni aldrig kört en eco log så åk och prova en eller åk ut och åk med någon som kan hantera maskinen! Ni lär inte bli besvikna. En annan sak som är bra om ni provkör är att ni slipper spekulera!


Där satt pricken över i :lol:

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

deergreen  
#176520 eco log utan tvekan. går inte att gallrs med en 911, klen kran, du ser inte bakhjulen när du ska backa osv.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176797 Går inte att gallra med en 911, vilket svammel.... Köp en 911 om du vill köra istället för att skruva.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176845 Deergreen; varför ser du inte bakhjulen? Backar du väldigt ofta långa sträckor?

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

valmetmange  
#176880
Valmet 890 skrev:Går inte att gallra med en 911, vilket svammel.... Köp en 911 om du vill köra istället för att skruva.

Håller med dig.Kollar man på vallsta skogsmaskiner så gör dom inget annat än å skruvar.men dom är väl lite billigare :wink: så närheten till service som gör att dom köper så många.MEN de är väl ingen fördel om man måste vara där ofta.Köp heller en komatsu mycket driftsäkrare och drar mindre bränsle.BACKA gör man inte med en skördare du tappar produktion på de :lol:

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

Herr Krånglin  
#177094 Men backa som är så kul 🤡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).