Skogsröjning

kostnad leja röjning i en "djungel"

26 inlägg 9344 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Camaro1969  
#704275
jannee skrev:En så eftersatt röjning vore rena drömmen att sätta röjsågen i.
Där man verkligen har ALLA möjligheter att forma skogen till hur man själv vill ha den.
Samtidigt som det verkligen kommer att synas (inför andra) hur bra ett resultat kan bli efter "lite" röjning.
Leja bort något på rus kan bli lite både hipp som happ.
Vill du satsa på en monokultur i första hand eller vill du ha blandskog eller vill du ha en massa "ogräs" också, typ hassel och liknande?
Gör man det själv väljer man också själv, lejer du kan det bli hur som helst.
8 000 kr/ha ligger nog nära sanningen efter vad bild 2 och 3 visar, är det mest som bild 1 och 4 sjunker kostnaden betydligt.



håller helt med!

en chans att forma skogen känns mest lockande, därför är jag intresserad om priset är rätt..

vill ha en blandskog av gran och tall, samt liiite löv. inge ogräs som de exotiska arterna du nämnde,,, finns nog inte i norra hälsingland heller gissar jag :)
det är nog bara björk, al och asp här ho oss typ.

det är en mix av bilderna jag skickade... skulle tro de "dåliga" är mest representativt för skiftet

marknadsvärde på en skött 30 årig skog minus kostnaden för röjningen, därav min fundering på vad det kan kosta att röja detta :)

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Vilsten  
#704312
Camaro1969 skrev:

vart kostnaden 2200 per hektar eller betalade du 2200 per hektar?

gissar att kostnaden var 4400 när jag läser ditt inlägg


Kostnaden var 4400kr betalade 2200kr

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704316
Camaro1969 skrev:funderar på ge ett bud på ca 8 hektar.

avverkat för ca 30 år sedan, troligen planterat och sedan inte gjort nånting.

tänkte försöka räkna på vad det skulle kosta att röja detta om man lejer bort det?

det var så tätt så det var svårt att gå, och vissa ställen gick det inte gå ens..

se bilder.

nån som kan höfta till med ett pris?

jag gissar själv ca 8000:- per hektar


Det är väl bara bild 3 som är riktigt stökig, i ettan är det underväxt under mogna tallar vi tittar på? 4 ser helt ok ut, runt 3500-4000kr/ha.

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

plax  
#704324 Utgående från bilderna skulle mitt kostnadsförslag till skogsägaren bli 3700 - 4450/ha + moms

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Camaro1969  
#704378 Bilderna är tagna utifrån sett, alltså från grannskiftet.

Gick ej gå igenom så jag gick runt..

Går man nära blir det som bild 3 visar.

Tycker 3500-4500 låter billigt.
Är ni i närheten får ni jobbet om jag blir ägare:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704381 Det priset gällde bild 4 alltså, där det ser ganska normalt ut 🙂
Om det mesta ser ut som bild 3 så låter det vettigt att räkna med 8000 per hektar, även om jag inte stött på en så dyr röjning nån gång.
Kanske går att köra in med maskin och göra energived av det. Det var ju i ropet för 10 år sen men verkar ha dött ut?

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Camaro1969  
#704388 okej, har du som är i branschen aldrig stött på någon som kostar 8000 så får jag kanske sänka min kalkyl med, 7000?

   TS
Avatar Fallback

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

utgård  
#704409 Jag håller med en del andra, har ej varit med om att en röjning överstiger 5000 kr ha. Lätt att missbedöma och tappa modet när man börjar och inser att man har tagit på sig en djungelöjning. Men när man väl fått på ett hål och röjt till bakkant så brukar det gå bra🙂

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Grålle52  
#704413 Betalat 6000kr för lindrigare än så. Röjde sen själv djungeln intill. 2ha tog 55h....

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704424
Camaro1969 skrev:okej, har du som är i branschen aldrig stött på någon som kostar 8000 så får jag kanske sänka min kalkyl med, 7000?


Jag har för litet underlag av den här sortens röjning, jag jobbade mest åt bolag och där är man inte såhär sent ute så lyssna hellre till de andra. Min värsta röjning har tagit 18 timmar/ha, har absolut haft tätare partier i andra trakter som tagit längre tid men ofta så är inte hela beståndet sådär stamtätt så då sjunker tidsåtgången markant.

Räkna på 8 och lej bort om det blir köp, att köra igenom ett sånt här område tar säkert dubbelt så lång tid för en oerfaren och om du då lägger några timmar här och där så tar det hela året innan det är klart. Fast det är väl inget fel i det heller, då har du ju att göra på ledig tid iallafall!
Ta även en funderare på vad du vill med beståndet, klarar björkarna av en vinter när de blivit friställda? Finns det tall som fortfarande kan bli något? osv...

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Camaro1969  
#704495
Mettämies skrev:
Camaro1969 skrev:okej, har du som är i branschen aldrig stött på någon som kostar 8000 så får jag kanske sänka min kalkyl med, 7000?


Jag har för litet underlag av den här sortens röjning, jag jobbade mest åt bolag och där är man inte såhär sent ute så lyssna hellre till de andra. Min värsta röjning har tagit 18 timmar/ha, har absolut haft tätare partier i andra trakter som tagit längre tid men ofta så är inte hela beståndet sådär stamtätt så då sjunker tidsåtgången markant.

Räkna på 8 och lej bort om det blir köp, att köra igenom ett sånt här område tar säkert dubbelt så lång tid för en oerfaren och om du då lägger några timmar här och där så tar det hela året innan det är klart. Fast det är väl inget fel i det heller, då har du ju att göra på ledig tid iallafall!
Ta även en funderare på vad du vill med beståndet, klarar björkarna av en vinter när de blivit friställda? Finns det tall som fortfarande kan bli något? osv...




jag är inställd på att röja själv, då kan man forma skogen på sitt eget sätt.

priset för att leja är bara för att räkna på vad det kan vara värt att betala.

det gör inget om det tar mig några år att röja igenom det, bör bli bra kvalite på de tallar som man spar

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).