Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82426 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

hayabusa 08  
#704079
JohannesG skrev:Vet någon vilken sågmotor det sitter på Hypro och Niab. Jag önskar att kaphastigheten skulle varit lite högre på Patun. Tyvärr har jag blocket utan justering för sågen. Men det lär sitta en strypning inuti blocket. Fast det vore intressant att veta om det sitter samma storlek på Hypro och Niab då jag tycker dessa kapar bra. Har de en större blir det ju svårt att få samma prestanda.
Av reservdelsnumret har jag kunnat få fram att sågmotorn bör vara 5cm­³ på Patu/Kesla.


Är till 95% säker på att det sitter en 10cc sågmotor på Hypro 755.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704083 Finns de nån släckdiod på ventilhatten? Om inte får du en spik varje gång spolen blir strömlös som bränner ut kontakten. Lite vagt minne men de kallas mot emk.
Löses genom en diod som läggs mellan + o - på spolen så den inte leder när du har spänningen på men tar mot emkn när du tar bort spänningen pga mot emkn är en polvänd spänning som bildas ett kort ögonblick i en spole när de blir spänningslös.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Vardon  
#704087
gnisten83 skrev:Finns de nån släckdiod på ventilhatten? Om inte får du en spik varje gång spolen blir strömlös som bränner ut kontakten. Lite vagt minne men de kallas mot emk.
Löses genom en diod som läggs mellan + o - på spolen så den inte leder när du har spänningen på men tar mot emkn när du tar bort spänningen pga mot emkn är en polvänd spänning som bildas ett kort ögonblick i en spole när de blir spänningslös.


Helt rätt , att jag inte tänkte på det. Jobdet heter mot emk. Kan heta frihjulsdiod på svenska (free wheeling diode)

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704093
hayabusa 08 skrev:
JohannesG skrev:Vet någon vilken sågmotor det sitter på Hypro och Niab. Jag önskar att kaphastigheten skulle varit lite högre på Patun. Tyvärr har jag blocket utan justering för sågen. Men det lär sitta en strypning inuti blocket. Fast det vore intressant att veta om det sitter samma storlek på Hypro och Niab då jag tycker dessa kapar bra. Har de en större blir det ju svårt att få samma prestanda.
Av reservdelsnumret har jag kunnat få fram att sågmotorn bör vara 5cm­³ på Patu/Kesla.


Är till 95% säker på att det sitter en 10cc sågmotor på Hypro 755.

Låter inte alls orimligt. Och 300an lär nog inte vara sämre den heller. Går undan där också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704107 Sitter ingen diod i kontakten på spolen.

Googlat lite om frihjulsdiod och släckdiod. Det ser ju helt klart ut att vara något man bör sätta dit. Ganska logiskt dessutom nu när jag läst lite. Har någon av er en rekommendation på lämplig diod? Blir till att beställa hem en påse snarast. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704114 Skulle säga att en ventilhatt med inbyggd från början är bäst
Har inga beteckningar så i huvet

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704118
gnisten83 skrev:Skulle säga att en ventilhatt med inbyggd från början är bäst
Har inga beteckningar så i huvet

Gjorde precis en test med en okänd lös diod kopplad som du beskrev och det blev en väldig skillnad. I princip ingen ljusbåge alls när jag tog isär kablarna. Utan diod blir det en jämförelsevis stor ljusbåge med tanke på att lasten bara är på ca 3A per pol.

Får googla lite då. Måste ju bli samma som en med diod i bara den är av rätt storlek och rätt kopplad.

Tack så mycket för hjälpen! Började bli smått frustrerad över att brytarna inte verkade hålla måttet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704125 Om ventilhattarna ingick i köpet av ventil var de väldigt snålt att leverera sådana utan släckdiod.
Mot emkn ger en väldigt elak strömspik som bränner kontakter fort.
Lite som att koppla 10 lysrörsarmaturer p en vanlig strömbrytare, de blir med utbränd relativt fort

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704127 När man bryter strömmen genom en spole vill den fortsätta att driva samma ström i samma riktning och det blir då en hög spänningsspik i backriktningen. Så med 3A i framriktningen behövs minst en 3A diod, t.ex 1N5400 om man kör med 12 eller 24V batteri, 1N 5401 om man har 48V batteri. Eftersom 3A är en toppström som sjunker ganska snabbt bör en 3A-diod räcka, men om man vill vara säker på att slippa byta p.g.a. överstress så är nästa steg 6A, och då heter de 6A05 (50V backspänning) eller 6A1 (100V backspänning)

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704137
gnisten83 skrev:Om ventilhattarna ingick i köpet av ventil var de väldigt snålt att leverera sådana utan släckdiod.
Mot emkn ger en väldigt elak strömspik som bränner kontakter fort.
Lite som att koppla 10 lysrörsarmaturer p en vanlig strömbrytare, de blir med utbränd relativt fort

Jo de ingick i köpet. Men Weimer är väl lite snåla då kanske. 😉
Ja det har jag definitivt märkt. Möjliga fördelen med detta är att man fått lära sig ännu något nytt.

th skrev:När man bryter strömmen genom en spole vill den fortsätta att driva samma ström i samma riktning och det blir då en hög spänningsspik i backriktningen. Så med 3A i framriktningen behövs minst en 3A diod, t.ex 1N5400 om man kör med 12 eller 24V batteri, 1N 5401 om man har 48V batteri. Eftersom 3A är en toppström som sjunker ganska snabbt bör en 3A-diod räcka, men om man vill vara säker på att slippa byta p.g.a. överstress så är nästa steg 6A, och då heter de 6A05 (50V backspänning) eller 6A1 (100V backspänning)

Efter att ha Googlat lite verkar det som att 1N4007 bör räcka för ändamålet. Någon hävdade att den satt på magnetventiler i någon skogsmaskin. Tiden dioden utsätts för 3A är extremt kort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704142
JohannesG skrev:Efter att ha Googlat lite verkar det som att 1N4007 bör räcka för ändamålet. Någon hävdade att den satt på magnetventiler i någon skogsmaskin. Tiden dioden utsätts för 3A är extremt kort.

1N4007 är ju lite overkill vad gäller spänning (tål 1000V i backriktningen) men är helt OK för att klara 3A korta strömspikar, klarar 30A peak under 8,5 ms enligt datablad. Jag är bara lite konservativ och om man kan överdimensionera så är det bara bra, då håller grejorna längre, t.ex. om man skulle råka koppla lite fel 😎

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704164
th skrev:1N4007 är ju lite overkill vad gäller spänning (tål 1000V i backriktningen) men är helt OK för att klara 3A korta strömspikar, klarar 30A peak under 8,5 ms enligt datablad. Jag är bara lite konservativ och om man kan överdimensionera så är det bara bra, då håller grejorna längre, t.ex. om man skulle råka koppla lite fel 😎

Läste någonstans att spolen kan generera en spänning som i teorin är oändlig. Då lät 1000v bra. Plus att någon nämnde just den dioden. Skiljer inte många ören om man köper 25st. Men egentligen borde 1N4001 för 50V räcka?

Absolut inte fel att överdimensionera. Var ju det jag trodde jag gjort när jag använde en brytare god för 10A för att bryta 3A. Men jag vill inte råka ta en för stor diod, den ska ju lätt få plats i kontakten också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Ängagärdet  
#704191 Den kan ju lika gärna sitta i en kopplingslåda eller på strömbrytaren.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704194
Ängagärdet skrev:Den kan ju lika gärna sitta i en kopplingslåda eller på strömbrytaren.

Förvisso. Men om det går blir det smidigast och mest logiskt att montera den i kontakten eftersom det är där den borde suttit från början. Men det hade jag inte koll på då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704195
JohannesG skrev:Läste någonstans att spolen kan generera en spänning som i teorin är oändlig. Då lät 1000v bra. Plus att någon nämnde just den dioden. Skiljer inte många ören om man köper 25st. Men egentligen borde 1N4001 för 50V räcka?

Absolut inte fel att överdimensionera. Var ju det jag trodde jag gjort när jag använde en brytare god för 10A för att bryta 3A. Men jag vill inte råka ta en för stor diod, den ska ju lätt få plats i kontakten också.

Spolens genererade tomgångspänning utan diod kommer ju att klippas av dioden till ca 1V. 1000V är backspänningen som dioden kan se, dvs, den spänning som spolen drivs med när reläet aktiveras. Så har du ett 24V batteri räcker det gott med en diod som tål 50V backspänning.

Tänk också på att när ett relä används för att switcha en induktiv last så behövs det ju två dioder, en över reläets styrspole (är ibland inbyggd i relät) och en över den spole som styrs av relät.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).