Öppna kategorin

Nybörjare vill köpa skog, vad behöver man ha koll på?🤓🪵🌿

2 inlägg 2077 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare vill köpa skog, vad behöver man ha koll på?🤓🪵🌿

Sebastian Olsson  
#704117 Hej,
Jag går i tankarna på att köpa skog. Vad behöver man ta reda på innan affär, och hur räknar man ut om priset är bra? Vanliga fallgropar? Bra att tänka på? Som sagt uppskattar all info jag kan få om hur man ska tänka🙂 Min önskan är att bygga ett hus på marken där jag ska bo, hur tar jag reda på om de finns hinder för detta? Har också en tanke på att ha en viss verksamhet på marken, tex. Glamping, friluftsaktiviteter mm. Uppskattar skog och mark och har alltid vistats i naturen, så har ett stort intresse för att bevara och ta om hand skogen. Uppskattar därför gärna tips på böcker mm. För hur man gör detta på bästa sätt.

Tack på förhand/Sebastian🌲🌲🌲



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare vill köpa skog, vad behöver man ha koll på?🤓🪵🌿

Torbjörn Johnsen  
#704132 Kolla upp skogsbruksplanen (som normalt alltid finns med vid en försäljning). När är den senast uppdaterad? Har det gjorts några avverkningar sedan dess? Finns det barkborreangrepp?
När du köper skog så betalar du mer för varje kubikmeter än vad den är värd om du skulle avverka och sälja virke. Det innebär med all sannolikhet att du behöver ta en skapligt stor del av finansieringskostnaden inom din privata ekonomi.
När det gäller byggmöjlighetet är det enklast att kontakta kommunen där skogen ligger men normalt sett så ska det inte vara något problem att bygga på egen mark. Förutsatt att det inte är inom strandskydds- eller reservatområde.

Intressant att du tänker försöka kapitalisera på andra värden än virkesaffären. Du får dela med dig av erfarenheterna från din ”skogsesa” här på Skogsforum! Det finns nog många som är i din situation och som kan få många tips under resans gång. Och här finns många som kan ge dig bra svar på de flesta skogsfrågor👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).