Skogsekonomi

Låna mot skogskontot

2 inlägg 1765 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låna mot skogskontot

Skogz  
#704101 Hej!

Säg att jag säljer en rotpost på 2 miljoner och sätter av 60% av denna likvid (1.2 milj) på skogskonto på 10 år. Detta kommer dela ut ca 120k per år i 10 år framåt.

Säg att jag senare vill låna kanske 4 miljoner kronor för ett nytt förvärv. Kan man låna mot skogskontos utbetalningar för 10 år framåt då? Allra helst om man lånar hos samma bank som skogskontot står hos.

Finns det sånnahär uppgörelser?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Låna mot skogskontot

Vedproducent  
#704105
Skogz skrev:Hej!

Säg att jag säljer en rotpost på 2 miljoner och sätter av 60% av denna likvid (1.2 milj) på skogskonto på 10 år. Detta kommer dela ut ca 120k per år i 10 år framåt.

Säg att jag senare vill låna kanske 4 miljoner kronor för ett nytt förvärv. Kan man låna mot skogskontos utbetalningar för 10 år framåt då? Allra helst om man lånar hos samma bank som skogskontot står hos.

Finns det sånnahär uppgörelser?

Bankerna brukar vilja ha sin säkerhet i växande skog som inte uppnått avverkningsbar ålder. Men ditt alternativ kan bara din bank ge dig besked om i din relation som kund.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar