Motorsåg och handhållet

Hona Cylinder 550?

78 inlägg 15196 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

Avslutat-02  
#670412 Vänd på det, efter att du har gjort detta så kan ingen gnälla eller skälla.
En såg som man kört försiktigt med och som ägaren själv får gasa livet ur har man inget ansvar för, för man har redan gjort allt man kunnat för att förhindra detta..

Bra gjort..
Wax on, Wax off..
Grasshopper... 🤣 👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#670522 Ja, det enda jag förlorade var ju tid.
O visst, tid är pengar, men många gånger så är det värt att ta smällen.
Åt just denna personen så har jag nu gjort iordning en MS201 ,o en 550, som verkstaden dömt ut.
I delar har jag lagt ut totalt, på dessa sågar, 800kr.
O visserligen tid då.
Men 2 sågar som sluppit hamna på skrothögen, o fått förlängt liv!
Alla vinner, på något sätt 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

Avslutat-02  
#670529 Nä inte den verkstaden.
Men det ska de inte heller...
👍
Även om man använt sig av originaldelar så är det värt det, men vissa har en ideologi att det ska inte lagas det ska säljas nytt..
Men tyvärr är det så att en verksamhet som denna tjänar mer pengar på att skruva och renovera än att sälja..

Du komme få sluta ditt vanliga jobb snart och öppna verksamhet👍👍.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Joakim S  
#670551
DalslandsAnders skrev:Ja, det enda jag förlorade var ju tid.
O visst, tid är pengar, men många gånger så är det värt att ta smällen.
Åt just denna personen så har jag nu gjort iordning en MS201 ,o en 550, som verkstaden dömt ut.
I delar har jag lagt ut totalt, på dessa sågar, 800kr.
O visserligen tid då.
Men 2 sågar som sluppit hamna på skrothögen, o fått förlängt liv!
Alla vinner, på något sätt 😀


Jag var och köpte en Jonsered 2045 igår. Säljaren sålde den som delsåg då den inte gick helt vasst. Han hade haft den inne på en av de största förhandlarna i Oslo, och där hade konstaterats skuren. På vägen hem så provkörde jag och mycket riktigt gick den inte så bra. Snabbskruvade lite på L och H upp till 1,5 istället för 1, och sen gick den som fan. 😊. Kan iofs förstå att de kan ha trott den var skuren då cylindern och kolven ser något slitna ut, men det är inga stora repor. Kan tillägga att de passade på att sälja en ny såg till honom😂. 

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#670670 Tyvärr så är detta jättevanligt.
Det är så.få som har tiden, o kunskapen, o då säljer man nytt.
Oftast så säljer dom ju sågar, klippare, o allt möjligt, så service är ganska nerprioriterad
Märkte det ganska tydligt när jag skulle ha en 2253 uppdaterad, för något år sedan.
Teknikern visste inte hur han skulle göra.
Visserligen kanske det hedrar honom, som inte lärt sig det.
Detta talar dock för att det finns en framtid för firmor, som satsar på servicebiten istället 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

Avslutat-02  
#670671 Säljer man som auktoriserad återförsäljare så krävs kunskap i verkstaden.

Man kan inte bara sälja och hoppas på det bästa.
Verkstaden är hjärtat i hela verksamheten, utan en bra och fungerande verkstad så kommer få kunder tillbaka och köper igen..

Att man dessutom säljer de nya maskinerna utan att ha kunskap om hur man kalibrerar, byter programvaran i dessa är bara åt helvete.

Känn din produkt, känn din kund.. Dessa är det som gäller.. Annars är varuhusen lika dåliga och har oftast bättre pris...

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670795 Många verkstäder är mer varuhus än service verkstad. Jag vill heĺlre pilla med äldre och satsar på det. De som har nya borde satsa lite mer på dem i nånga fall.
Sälja nytt i all ära men det krävs mer än kurser o hålla liv i dem.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

stefan1961  
#704069 Den cylindern e skrot, går inte att hona aluminiumcylindrar. Årsmodellerna 13/14 o15 va inte bra, dåliga ramlager o förgasare blev bättre efter det. Är det en såg från den tiden så lägg inte för mycket pengar på skiten.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#704071 Den var inte skrot.
Jag lade mycket tid på att hona, o fick det jäkligt bra.
Gjorde lite service på den förra veckan, o passade på att plocka isär o kontrollera.
O den såg riktigt bra ut än.
Det är ju en tidig 550, men det mesta går att laga!
O det lyckades denna gången iallafall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

stefan1961  
#704074 Det va bra att du fixade men det brukar va "konstgjord andning" arbetar med detta dagligen . Gör man sånt privat så e det ju gratis.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#704077 Jo, jag driver firma som jobbar med detta med.
I detta fallet så var det inte ett lönsamt jobb, tog inte betalt för allt jobb, utan såg det som ett bra test, då sågen gör dagligen.
Informerade kunden om att han borde använda den som reservsåg, eftersom skadorna var som dom var.
Men han lyssnar inte, o kör den varje dag, men han är iallafall informerad.
Som sagt, detta var ett litet test, tycker om att se var gränserna går, för vad som går att rädda

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Joakim S  
#704097 Hur går det annars @DalslandsAnders? Hittar du några objekt?

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#704100 Det är ganska lugnt faktiskt.
Lite ont om projekt tyvärr..
Har byggt 2 st 346, som nästan är klara...behöver bara 1 st förgasare till...
Men det är ju sågar som hamnar på hyllan...
Lägger alldeles för mycket tid o pengar, så dom får ligga, i ibland få en tur ut i skogen o slita lite :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#704103 Tycker det är svårt att hitta objekt bara..
Priserna ligger lite för högt på många sågar, eller kanske inte...
Men för mig gör dom det, då jag lägger alldeles för mycket tid o pengar..fast detr ju mitt problem😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Joakim S  
#704104
DalslandsAnders skrev:Det är ganska lugnt faktiskt.
Lite ont om projekt tyvärr..
Har byggt 2 st 346, som nästan är klara...behöver bara 1 st förgasare till...
Men det är ju sågar som hamnar på hyllan...
Lägger alldeles för mycket tid o pengar, så dom får ligga, i ibland få en tur ut i skogen o slita lite :)

Ok. Ja, det är inte alltid lätt det där. Kan hända att det blir en boom snart nu, när folk ska starta sågarna på våren, och inte får igång dem. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).