Skotare

Nybörjare på att skota.

17 inlägg 5833 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare på att skota.

Jessika Olsson  
#703963 Hej hej
Jag betraktar mig ännu som nybörjare på att köra skotare. Började för 3 år sen, men får bara hoppa in lite då o då när jag behövs.
Av en kollega får jag ständigt höra att jag är för noggrann, att det tar lite för lång tid. Skit i om det kommer med grenar. Skit i hur travarna vid avlägget ser ut. Bara vräk ut virket ur skogen....osv.
Jo jag vet att marginalerna är små i branschen och att det ska gå undan. Men det som gör mig trött och ledsen är att min kollega egentligen säger att jag ska slarva mer. Jag har svårt för detta. Vill lämna ett snyggt jobb efter mig. Inga emotkörda träd, jämna och raka travar så som ni proffs gör. Har nog sett era spikraka travar 😉 Så vill jag med lära mig göra, men tydligen så får jag inte sträva efter att bli ett proffs. Tycker inte att det känns kul alls att behöva "lära mig att slarva"
Hur ska jag göra?
Min chef har inte sagt nåt om hur jag kör utan verkar va nöjd med min noggrannhet. Men vet ju inte hur dom resonerar emellan sig. Jag vill ju inte säga nåt då jag är rädd om jobbet och dom timmar jag ändå får chans att köra. Börjar må dåligt då jag superstressar för att ändå försöka lära mig få till snygga travar inom rimlig tid. Tanken jag har är ju att jag ska få upp farten genom övning, men ändå lämna ett snyggt jobb. Men anser att jag behöver mer timmar och köra oftare.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

Westra Aros  
#703968 Vill dom ha slarv får dom ringa någon annan brukar jag tänka

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

Axl  
#703969 Bättre att börja noggrant och låta farten komma

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på att skota.

machonisti  
#703974 Min son går utbildning till skotarförare. Brukar sammanfatta enligt: "kör inte sönder men virket ska ut".
Har märkt att hans lärare (mina kolleger) kommenterar hans tempo.
Jag är själv lärare men inom annat yrkesområde, skog och skotare är en hobby.
Håll ut Jessika, utveckla kvalitet det är en bristvara!

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

jannee  
#703975 Du Jessica gör HELT rätt.
Börja med att göra det väl, varken köra emot eller ojämna avlägg.
Bara det att har du lastat skotaren väl har du mycket igen när du lossar av.
Undan för undan kommer tempot, ändå kommer avläggen att bli bra.
De som gör tvärtom kommer aldrig att bli duktiga.
Som timmerbilschaufför ser man direkt vem som skotat.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703977 Betre seint enn dårlig, heiter det i Norge. Når det skal gå så fort kan det gå ut over både folk og maskiner.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

AKKAMAAN  
#703995 I den här ordningen tycker jag man ska prioritera
1. Inga skador på kvarvarande skog i gallring
2. Rena sortiment i vägvältan vad gäller trädslag och kvalitet, samt föroreningar
3. Väl travat i traven vid väg vilket åstadkoms genom väl travat på lasset. I detta ingår att det skall vara rotändar både fram och bak på vältan så att inte överdelen av vältan börjar luta mot eller ifrån vägen. Detta är speciellt viktigt när virket är fruset och "halkigt"
4. Extra väl jämndragna vältor (gäller fallande längder) är övervärderat och bör inte tillåtas ta tid från produktiviteten. Varför ska en välta kunna tapetseras på ena sidan när lastbilsföraren river av tapeterna när han ändvänder virkesbuntarna på lastbilstravarna. Om fallande längder är 2.5 meter till 5.5 meter så är jämndragningen godtagbar om vältan inte har yttermått längre än 6 meter (framförallt timmerbilens virkesknippen), dvs jämndragning på ± 2.5 dm. Låt detta med "± 0.5 dm" jämndragning tillhöra korta kubbsortiment som ska ge 5 travar på en timmerbil. För fallande längder låt det komma naturligt om du nån gång får den yrkesskickligheten att göra det utan bekostnad på produktiviteten.
Mina 2¢

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

Robertberg  
#703997 Bäst vore nog att höra med chefen hur den vill ha det?

Man ska självklart inte göra lika fint som när man städar upp på en tomt i ett villaområde, men man ska inte heller sätta bomärke på varje träd med kranen.

Kollegan kanske slarvar så mycket att det kostar mer än den ökade produktionen ger?
Din noggrannhet kanske genererar mer körning både åt dig och åt företaget på sikt?

Det vet vi inte, men en som kan ge svar på frågorna är den som ger dig lön. Be människan komma ut och kolla på jobb du gjort och ge dig feedback. Det är bästa sättet att utvecklas och bli bättre.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704011 Skadade träd kommer markägaren att störa sig på så länge han lever och berätta om det. Vältan är bortkörd och glömd om några veckor oavsett hur den såg ut.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

hfab  
#704027
Robertberg skrev:Bäst vore nog att höra med chefen hur den vill ha det?

Man ska självklart inte göra lika fint som när man städar upp på en tomt i ett villaområde, men man ska inte heller sätta bomärke på varje träd med kranen.

Kollegan kanske slarvar så mycket att det kostar mer än den ökade produktionen ger?
Din noggrannhet kanske genererar mer körning både åt dig och åt företaget på sikt?

Det vet vi inte, men en som kan ge svar på frågorna är den som ger dig lön. Be människan komma ut och kolla på jobb du gjort och ge dig feedback. Det är bästa sättet att utvecklas och bli bättre.


Kunde inte ha uttryckt det bättre själv!


(jo det skulle jag säkert kunna, men det blir ju konstigt att skriva)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på att skota.

JohannesG  
#704051 Fortsätt vara noggrann. 👍 💪 Det är mycket uppskattat av markägaren. Och det är inte heller säkert att den som se ut att köra snabbt i slutändan är den som fått med sig mest virke eller kört mest bränsleeffektivt.

Att ha yrkesstolthet och göra ett bra jobb är allt för få som bryr sig om idag. Allt för många slarvar så mycket det går bara de får ut sin lön. 👎

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på att skota.

Vardon  
#704055 Det är nog olika vad man har för kunder. Jsg har haft maskinförare som farit fram - de kommer inte tillbaka hur mycket billigare de än är och jag har haft förare som jag varit nöjd med och godkänt att de fakturerar extra när jag blir för krånglig.

Jag vet vem av dig och kollegan som skulle vara välkommen tillbaka. Men alla är olika. Personligen brukar jag uppskatta kvinnor då de brukar behöva bevisa sig vara duktiga och inte bara kan utropa sig själva till stora och duktiga.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

jannee  
#704115 Jag har lejt in proffs vid slutavverkning, haft ett fast pris för avverkningen. En del har verkligen lyckats med att köra sönder terrängen (djupa körspår/körskador), men även lyckats med att massakrera rishögarna.
Andra å sin sida kan man knappt se att det avverkats och körts ut med stora maskiner.
Det är endast de senare som åter är välkomna.
Samma gäller även vid sorteringen, man blir inte annat än förbannad när skotarföraren klantat sig så pass mycket att vissa partier blir nedklassade.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på att skota.

Badbollen  
#704123 Kunden har alltid rätt, i detta fall skogsägaren - som vill ha ett väl utfört arbete utan skador på skog och mark. Lyssna inte på kollegan.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på att skota.

tallen100  
#704175 Det ska vara måtta på allt, man ska inte slarva men heller inte peta med saker i onödan.
Virket ska ju ut så fort som möjligt, men kvarstående träd ska vara oskadda, är det dålig bärighet så risa eller lägg i massaved innan spåren blir för djupa.
Var noggrann när du lastar, det har du igen vid avlägget när lasset ska av.
Och lyssna inte för mycket på kollegan 😉
Alltid bättre att vara noggrann än att slarva.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).