lör 06 mar 2021, 18:16#703995
I den här ordningen tycker jag man ska prioritera
1. Inga skador på kvarvarande skog i gallring
2. Rena sortiment i vägvältan vad gäller trädslag och kvalitet, samt föroreningar
3. Väl travat i traven vid väg vilket åstadkoms genom väl travat på lasset. I detta ingår att det skall vara rotändar både fram och bak på vältan så att inte överdelen av vältan börjar luta mot eller ifrån vägen. Detta är speciellt viktigt när virket är fruset och "halkigt"
4. Extra väl jämndragna vältor (gäller fallande längder) är övervärderat och bör inte tillåtas ta tid från produktiviteten. Varför ska en välta kunna tapetseras på ena sidan när lastbilsföraren river av tapeterna när han ändvänder virkesbuntarna på lastbilstravarna. Om fallande längder är 2.5 meter till 5.5 meter så är jämndragningen godtagbar om vältan inte har yttermått längre än 6 meter (framförallt timmerbilens virkesknippen), dvs jämndragning på ± 2.5 dm. Låt detta med "± 0.5 dm" jämndragning tillhöra korta kubbsortiment som ska ge 5 travar på en timmerbil. För fallande längder låt det komma naturligt om du nån gång får den yrkesskickligheten att göra det utan bekostnad på produktiviteten.
Mina 2¢
Man lär så länge man undervisar...
//Per A