Trädfällning (arborist)

Starta eget

7 inlägg 6778 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starta eget

Mattias03  
#693533 Hej! Efter gymnasiet och eventuell värnplikt så tänkte jag starta eget. Tänkte gå a+b kursen till en början och ha det som extra jobb (snickare övrig tid) att fälla träd åt folk. Tänkte börja med att annonsera i företagsgrupper i närheten.
Tänkte sedan om det går bra att utöka och gå resten av kurserna tex att röja vindfällen och rensa träd som fallit på väg. Och sedan sektionsfällning om allt går som det ska. Och förhoppningsvis kunna ha det som heltidsyrke inom några år och ha någon anställd. Tror ni denna idé skulle funka??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

skogsjan695xl  
#693579 Självklart ska du köra på detta, det kan gå trögt i början men på nått vis finns alltid jobb åt manuellare. För att utöka lite skulle du passa på att gå arborist utbildning, där finns jobb.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

rejser  
#693585 Här nere så är det full fart för dom som jobbar bland hus och åt kommunen.
Kan väl säga att här nere har dom lite bättre timpeng än oss som går och manuell-hugger i skogen och plockar lite fällen och träd skördarna inte vill ta. Speciellt arboristerna. Roligt verkar dom ha också.
Vanligt för rent skogsfolk är ju att kombinera med röjning. Då gäller ju lite mer skogskunskap än när man "bara fäller några träd".

Leta reda på en bra mentor. Finns dom som är riktigt duktiga på att såga för att maximera det man får ut av stockar (inte längder utan se på grenvarv, formen där kvistarna sitter osv), som verkligen kan träd. Behövs inte om man säljer till storbruken. Men kvalitets-sågarna uppskattar det och kan i sin tur leda till mycket jobb. (Jag kan det inte men vet en som kan som jag ser ibland, känner mig som okunnig 2-åring varje gång)
Och då någon som dessutom kan lära ut.

Vad du sedan får lägga på är certifieringen om du ska jobba i skog.

Kör på

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Mattias03  
#693597 Okej. Jo får leta upp någon som kan lite mer och lära ut😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Mattias03  
#693606
skogsjan695xl skrev:Självklart ska du köra på detta, det kan gå trögt i början men på nått vis finns alltid jobb åt manuellare. För att utöka lite skulle du passa på att gå arborist utbildning, där finns jobb.

Okej. Jo får se hur det går och utöka succesivt😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

arboriststhlm  
#703823 Det låter som en bra idé att börja på det sättet. Som andra nämnt skulle jag definitivt rekommendera att samarbeta med en erfaren arborist till en början så att du får en bra grund. Av egen erfarenhet finns det gott om träd att fälla den största delen av året men kan vara lite mer trögt under vintern. Detta bör dock inte vara ett stort problem när du väl etablerat dig och skaffat en bred kundkrets.

All lycka!

/A
https://arborististockholm.se/

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Mattias03  
#703826
arboriststhlm skrev:Det låter som en bra idé att börja på det sättet. Som andra nämnt skulle jag definitivt rekommendera att samarbeta med en erfaren arborist till en början så att du får en bra grund. Av egen erfarenhet finns det gott om träd att fälla den största delen av året men kan vara lite mer trögt under vintern. Detta bör dock inte vara ett stort problem när du väl etablerat dig och skaffat en bred kundkrets.

All lycka!

/A
https://arborististockholm.se/

Okej. Tack för svar😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).