Skogsröjning

kostnad leja röjning i en "djungel"

26 inlägg 9185 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kostnad leja röjning i en "djungel"

Camaro1969  
#703793 funderar på ge ett bud på ca 8 hektar.

avverkat för ca 30 år sedan, troligen planterat och sedan inte gjort nånting.

tänkte försöka räkna på vad det skulle kosta att röja detta om man lejer bort det?

det var så tätt så det var svårt att gå, och vissa ställen gick det inte gå ens..

se bilder.

nån som kan höfta till med ett pris?

jag gissar själv ca 8000:- per hektar



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

80-90  
#703796 Är nog farligt att det hamnar i de trakter där ja !!

Avatar Fallback

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703801 Du ligger nog någorlunda rätt. Det kunde varit betydligt värre, här finns ändå en del stråk med plants att få ner stammarna i.

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Camaro1969  
#703805 tack för svar

då kör jag på 8000 per hektar i min kalkyl =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Gregzore  
#703855 Jag precis hade ett liknande skifte röjt, men inte precis så illa. Gick på 5000/ha för 10ha. Men, det var en del som var inte så illa medans andra delar var omöjligt att gå genom. 8000/ha är värt det!!! Speciellt om du räknar med att det blir 120+ arbetstimmar.

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Camaro1969  
#704066 Menar du att det är värt att leja ist för att röja själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Gregzore  
#704119 Man får räkna vad tiden är värt... i mitt fall, hade mina 10ha tagit mig minst 15 dagar men förmodligen 20+ dagar. Det blir ganska många helger! Sådana projekt har ett sätt att 'aldrig ta slut' då det kan vara svårt att se att man tar framsteg. Jag har ju andra röjningsjobb som jag 'sparar åt mig själve' som är mycket roligare/lättare och enklare att göra klart och se framstegen av en dagsarbete.

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

svampbob  
#704183 Ofta är det väl så att man själv har en betydligt högre timpenning än röjaren. Jag har en bekant som resonerar så. Han är egentligen pensionär men jobbar ca halvtid som konsult med en god timpenning och lejer istället för de flesta röjningarna i egen skog.

Tyvärr har jag lite svårt att resonera så själv jag gör mina 40 timmar i veckan och sköter skogen på tiden där utöver. Ja ibland händer det att jag avstår bra betalda timmar och istället ägnar mig åt knappt lönsam vedkapning.

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Erre  
#704185 Man ska göra det man trivs med i så stor utsträckning som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704210 Det är ju just sådant tänk som ger en god livskvalitet!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

svampbob  
#704213
Niking skrev:Det är ju just sådant tänk som ger en god livskvalitet!
/Niklas


Som Knausgård ju sa på Babel "Döden helgar livet"

Avatar Fallback

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

jannee  
#704223 En så eftersatt röjning vore rena drömmen att sätta röjsågen i.
Där man verkligen har ALLA möjligheter att forma skogen till hur man själv vill ha den.
Samtidigt som det verkligen kommer att synas (inför andra) hur bra ett resultat kan bli efter "lite" röjning.
Leja bort något på rus kan bli lite både hipp som happ.
Vill du satsa på en monokultur i första hand eller vill du ha blandskog eller vill du ha en massa "ogräs" också, typ hassel och liknande?
Gör man det själv väljer man också själv, lejer du kan det bli hur som helst.
8 000 kr/ha ligger nog nära sanningen efter vad bild 2 och 3 visar, är det mest som bild 1 och 4 sjunker kostnaden betydligt.

Avatar Fallback

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

alias  
#704232
jannee skrev:En så eftersatt röjning vore rena drömmen att sätta röjsågen i.
Där man verkligen har ALLA möjligheter att forma skogen till hur man själv vill ha den.
Samtidigt som det verkligen kommer att synas (inför andra) hur bra ett resultat kan bli efter "lite" röjning.
Leja bort något på rus kan bli lite både hipp som happ.
Vill du satsa på en monokultur i första hand eller vill du ha blandskog eller vill du ha en massa "ogräs" också, typ hassel och liknande?
Gör man det själv väljer man också själv, lejer du kan det bli hur som helst.
8 000 kr/ha ligger nog nära sanningen efter vad bild 2 och 3 visar, är det mest som bild 1 och 4 sjunker kostnaden betydligt.


Håller med om jämförelsen mellan att göra själv eller köpa in tjänster.

Brukar själv alltid hävda följande;

Huvudsaken är inte att något blir gjort på "rätt" sätt, huvudsaken är att det blir gjort på MITT sätt!

Sen är ju den disponibla tiden tyvärr begränsad för oss alla...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Vilsten  
#704258 Vet inte om det hjälper dig men har själv precis fått drygt 14ha röjt av SCA här på Hälsingekusten. I stort sätt likadan skog som bilderna, ca 30år och totalt oröjt, en del ytor planterade men det mesta självföryngrat med frötall.
Kostnad 2200kr/ha. Visserligen pga av en 50% rabbat kampanj de körde 2019 men jag är mycket nöjd med den röjningen och priset. Även fast det tog drygt 1,5 år från beställning till att allt var klart.

Användarvisningsbild

Re: kostnad leja röjning i en "djungel"

Camaro1969  
#704274
Vilsten skrev:Vet inte om det hjälper dig men har själv precis fått drygt 14ha röjt av SCA här på Hälsingekusten. I stort sätt likadan skog som bilderna, ca 30år och totalt oröjt, en del ytor planterade men det mesta självföryngrat med frötall.
Kostnad 2200kr/ha. Visserligen pga av en 50% rabbat kampanj de körde 2019 men jag är mycket nöjd med den röjningen och priset. Även fast det tog drygt 1,5 år från beställning till att allt var klart.



vart kostnaden 2200 per hektar eller betalade du 2200 per hektar?

gissar att kostnaden var 4400 när jag läser ditt inlägg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).