Skogsnyheter

Sveriges största kalhyggen - Topp 20

178 inlägg 27189 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

alias  
#703731
Chainsaw Charlie skrev:Förvisso, men det brukar inte vara så uppbökat som man skulle kunna tro i en bokskog. Kanske maten ligger lättillgänglig på ytan?

Poängen är att föryngringsprocessen dras ut över 20 år och då räcker det med att en bråkdel av alla ollon som produceras gror för att det ska bli en lyckad föryngring.

Undrar om det finns statistik för vilket metod som är vanligast? Spontant skulle jag säga att Trolle-Ljungby modellen är vanligast i Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Konventionell bokföryngring med markberedning är vanligare i södra och mellersta Skåne. Hur det ser ut på västkusten har jag ingen aning om.


Finns ett reportage om Trolle-Ljungbymetoden i Sydveds Aktivt Skogsbruk nr 2 2016 (s.24-27). Kanske finns tillgänglig på nätet.

Fotade sv tidsföljden för de olika åtgärderna:



MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Josephine  
#703732
Badbollen skrev:
r93 skrev:
Josephine skrev:Kalhyggen: Lämnas det mindre och färre kantzoner idag än förr?

Onödig papperskonsumtion: pappersblöjor och bindor finns det alternativ till. Etterbeeks kommun ger t.o.m. ett ekonomiskt bidrag till de barnfamiljer som väljer att köpa och använda moderna tygblöjor istället för pappersvarianten. Det går åt el till att tvätta och torka (om man använder tumlare och bor i i-världen) men du sparar träden. Istället för bindor menskopp.
Andra hygienartiklar för bl.a. sjukvården - skyddsrockar satt ett stort antal frivilliga och sydde upp av tyg förra året när det plötsligt blev brist på det, några sitter nog fortfarande och syr. Ansiktsmaskerna har blivit en ny mode-grej.


Tygkläder fasas ut från sjukvården, av just miljöskäl, det går åt stora mängder vatten, energi, och transporter att tvätta alla kläder.

När det var som värst i våras så gick det åt 300 ombyten per dygn på en covid avd, tänk att transportera och tvätta 300 förkläden i tyg, per dygn på en avd, som dessutom är kontaminerade och måste hanteras därefter.

Frågan är vad som är sämst för miljön?


Jag kan fortsätta på ditt inlägg: I vilka länder produceras råvarorna till tyg? Är det i länder som Pakistan, där det råder vattenbrist och finns omfattande miljöproblem (t.ex. saknas reningsverk? Textilindustrier släpper i vissa fall orenat vatten rätt ut i vattendrag osv).

Googla gärna begreppet "virtuellt vatten".

1 kilo bomull = 7 000 – 29 000 liter vatten (Källa: https://wwwwwfse.cdn.triggerfish.cloud/ ... b-2008.pdf)

Tyger ska såklart tillverkas av trämaterial från ett hållbart skogsbruk, med råvaror från miljövänliga och naturresursrika länder som Sverige.

https://sydvatten.se/vattenfakta/virtuellt-vatten/:
"Törstig bomull sänker vattennivån
Ett exempel är Pakistans bomullsodling. Om man räknar med odlingen av bomullen, och det vatten som behövs i textilfabriken, går det åt 2 700 liter vatten för att tillverka en enda bomullsskjorta.

Eftersom bomull är en törstig gröda har odlingen påverkat vattennivån i Pakistan och bidragit till att Indusflodens mynning ofta saknar ett stabilt vattenflöde. När vattennivåerna sjunker påverkas både människor och djur som lever vid och i floden, till exempel den utrotningshotade floddelfinen. Enligt professor Allans resonemang bör bomull alltså inte odlas i ett land som Pakistan där befolkningen lider brist på rent vatten.
"

Det är ett otroligt resursslöseri att sy verkningslösa ansiktsmasker! Mode- och tygindustrin bidrar till en omfattande klimat- och miljöpåverkan. Här kan vårt hållbara skogsbruk bidra till att minska denna påverkan 😉

Sverige är ett vattenrikt land, och därför passar det också bra att ha pappersmassabruk här. Dessa bruk även utrustade med avancerade reningsverk till skillnad mot industrier i andra länder.

Övrigt:
Intressanta inslag av SR:

"1000 miljarder nya träd - en möjlig lösning på två kriser"
https://sverigesradio.se/avsnitt/1682274

"Pressade renägare drabbas dubbelt av klimatkrisen"
https://sverigesradio.se/avsnitt/1639183

Bra om vi utgår från fakta när vi skriver 👍


Fakta är alltid välkommet. Det har testats andra metoder för att dekontaminera munskydd än genom tvättning, har inte länken just nu men det var på nyheterna innan jul. Jag tänker inte tjata om mynskydd för övrigt, det finns redan tillräckligt skrivet om dem överallt.
Just alla ombyten som krävs för Covid-avdelningarna är i och för sig ganska extrema förhållanden, särskilt som använda skyddsrockar också måste behandlas med större säkerhet. När engångsartiklarna (tillverkade i Kina) tog slut på sjukhusen här var personalen oerhört tacksam för alla frivilliga som satte sig och började sy därhemma.

Självklart (kan man tycka, men tycker alltså inte ledande ministrar i Pakistan eller Syrien) ska inte bomull odlas där det är ont om vatten. Assad valde att prioritera bomullsodlingarna över matproduktionen och det såg vi ju vad det ledde till. :-(

Likaså borde det inte odlas Eucalyptus i Portugal - ett importerat träd som dricker upp allt vatten den kan och som matar skogsbränderna med ett ypperligt eldbegärligt trä. Men det struntar myndigheterna i eftersom skogsägarna ju tjänar pengar på dem. De omfattande bränderna har inte fått Portugal att ändra på regelverket. (än) (min kollega som är från Portugal berättade)

Jag är verkligen ingen anhängare av mode-industrin. Om du sett en enda av mina youtube-videos så vet du det. Jag köper mycket sällan kläder åt mig själv, ännu mer sällan smink och dito. T.o.m. min oäkte make klagar ibland på mitt omode. ;-) De stora modevaruhusen tillverkar skräp som tappar både form och färg och noppar sig direkt efter första tvätten (trots rekommenderade 30 grader). Är det något bra som pandemin har fört med sig så skulle det vara ett minskat onödigt lördags-shoppande, såvida inte den kraftigt ökande näthandeln tog över med alla stora halvtomma kartonger. :-/

Och när nu rennäringen ligger illa till p.g.a. den högre temperaturen, då ska väl inte de gamla renlavs-skogarna också sågas ner?

Ingen som har något svar om kantzoner vid vattendragen förr och nu?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Lars Lundqvist SLU  
#703734 På de magra markerna där i norr (från Skåne sett) hjälper väl dessutom renarna till när de bökar efter renlav i bokskogen... 😎

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Torbjörn Johnsen  
#703738
Josephine skrev:
Ingen som har något svar om kantzoner vid vattendragen förr och nu?


Jag skulle säga att det tas avsevärt större hänsyn kring vatten idag. Både när det gäller att spara zoner kring sjöar, myrar och vattendrag. Men även att man idag broar över de mindre vattendragen som man förr körde rakt över.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

gurka  
#703739
Josephine skrev: Är det något bra som pandemin har fört med sig så skulle det vara ett minskat onödigt lördags-shoppande, såvida inte den kraftigt ökande näthandeln tog över med alla stora halvtomma kartonger. :-/


Och problemet är kartongerna????....

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

isteskog  
#703740 Om kantzoner mot vattendrag i skogen: https://www.skogforsk.se/contentassets/ ... ngfald.pdf

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

isteskog  
#703741
Torbjörn Johnsen skrev:
Josephine skrev:
Ingen som har något svar om kantzoner vid vattendragen förr och nu?


Jag skulle säga att det tas avsevärt större hänsyn kring vatten idag. Både när det gäller att spara zoner kring sjöar, myrar och vattendrag. Men även att man idag broar över de mindre vattendragen som man förr körde rakt över.

När jag började i skogen i slutet på 70- talet så var "kantzonen" det som man inte kom åt utan att köra fast ordentligt .... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Lars Lundqvist SLU  
#703742 Det har hänt massor under senare år, precis som Torbjörn skriver. Det forskas dessutom aktivt på detta med skogens vatten numera, alltifrån rent hydrologiska studier till hur man med terrängmodeller och AI kan beräkna var i terrängen det kan bli problem med bärigheten pga högt grundvatten (som inte syns på växtligheten) och hur buffertzoner ska designas. Dessutom vet man idag mycket mer om vad vattnen betyder och behöver för ett rikt ekosystem.

Om du vill veta mer, börja på Skogsstyrelsens webb.
https://www.skogsstyrelsen.se/miljo-och ... ch-vatten/

Om du vill se exempel på den forskning som bedrivs kan du titta exempelvis här:
https://www.slu.se/en/departments/field ... /krycklan/

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Josephine  
#703751
Lars Lundqvist SLU skrev:På de magra markerna där i norr (från Skåne sett) hjälper väl dessutom renarna till när de bökar efter renlav i bokskogen... 😎


Bara för att jag råkade nämna bokskog och renar i samma inlägg... ni är för roliga. ;-) Nej, jag tror intE det finns 30 inhemska träd uppe i Norrland! :''-D

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Josephine  
#703752
gurka skrev:
Josephine skrev: Är det något bra som pandemin har fört med sig så skulle det vara ett minskat onödigt lördags-shoppande, såvida inte den kraftigt ökande näthandeln tog över med alla stora halvtomma kartonger. :-/


Och problemet är kartongerna????....


men Gurkan, det förstår du väl att jag vet att det inte är det största problemet?.... ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt vissa svar. Eller om du verkligen vilL ha svar tillbaka på sådana här frågor? ;-)

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

maltex  
#703753 Dagens kalhyggen är väl nästan rena urskogen mot för gårdagens, om man ser till hänsyn etc.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Josephine  
#703754
Lars Lundqvist SLU skrev:Det har hänt massor under senare år, precis som Torbjörn skriver. Det forskas dessutom aktivt på detta med skogens vatten numera, alltifrån rent hydrologiska studier till hur man med terrängmodeller och AI kan beräkna var i terrängen det kan bli problem med bärigheten pga högt grundvatten (som inte syns på växtligheten) och hur buffertzoner ska designas. Dessutom vet man idag mycket mer om vad vattnen betyder och behöver för ett rikt ekosystem.

Om du vill veta mer, börja på Skogsstyrelsens webb.
https://www.skogsstyrelsen.se/miljo-och ... ch-vatten/

Om du vill se exempel på den forskning som bedrivs kan du titta exempelvis här:
https://www.slu.se/en/departments/field ... /krycklan/


Tack @Isteskog och @Lars, jag ska läsa in mig på materialet. :-)

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

gurka  
#703763
Josephine skrev:men Gurkan, det förstår du väl att jag vet att det inte är det största problemet?.... ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt vissa svar. Eller om du verkligen vilL ha svar tillbaka på sådana här frågor? ;-)


Om allt är klart att det inte är kartong-emballaget utan allmän konsumtion som ger oss både miljö och CO2 problemen kan du bara skratta åt kommentaren. I tidigare inlägg i tråden (men inte från dig) verkar dessa samband inte helt klarlagda. 😀

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Sörlänningen  
#703764
Josephine skrev:Ingen som har något svar om kantzoner vid vattendragen förr och nu?


Du har ju redan fått svar om detta från folk som kan mer än jag. Men jag ville bara tillägga att även som liten skogsägare (200 ha i Småland någonstans) så är kantzoner runt vatten något som alltid diskuteras och tas hänsyn till av mig och alla arbetare jag hyr in. Man är ju för all del skyldig att göra det, så det är ju inget konstigt med det, men jag vill ändå påpeka att det är en självklarhet.

En sak som lyfts för sällan när man pratar om det svenska skogsbruket är hur stort ansvar som tas och hur mycket kunskap det finns hos ganska lågbetalda skogsarbetare. Jag har levt den största delen av mitt vuxna liv på annat håll i Europa och på de flesta håll är det otänkbart att man skulle kräva så mycket kunskap av (och ge så mycket ansvar till) t.ex. timanställda skogsarbetare. Jag tror att vi blir lite hemmablinda på den här punkten.

Rörande just kantzoner har jag ett par områden som står för avverkning, men där jag tvekar för att jag inte vet hur stor kantzon och vilken typ av kantzon man bör lämna.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Grålle52  
#703767 200ha i småland då är man inte liten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).