Traktorer och processorer

Val av maskiner och förvaring

18 inlägg 4598 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av maskiner och förvaring

dan_e_j  
#703649 Hej,
Första inlägget som ny skogsägare. Jag och min fru har köpt en skogsfastighet på 30 ha i Halland. Den ligger ca 35 min från där vi bor. Det är en del gallringsskog på gång och lite hämtande av vet för husbehov. Min tanke är att jag ska göra en del manuell gallring och köra ut med eget skogsekipage. Vi har inget hus eller uthus på gården, dessutom frågade jag runt i närliggande byn om utrymme att hyra för traktor och vagn utan att hitta något. Vårt val är därför nu att antingen köpa liten typ ATV eller UTV och hydraulvagn och förvara hemma i vårt befintliga garage och köra dit med släpvagn. Eller att på något sätt lösa förvaring av traktor och hydraulvagn på fastigheten.
Jag är därför ute efter inspel på dessa alternativ och förslag på hur man löser förvaringen. Är dessutom lite fundersam om man vågar förvara traktor och huggarvagn i förråd/garage på fastigheten utan att bo där. Så vad säger ni, hur ska vi tänka?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av maskiner och förvaring

nilsszzon  
#703656 har du stort intresse så manuellgallra själv och lej in skotningen.
det är ett skit med maskiner på obebodda fastigheter eller fastigheter som ligger lite avsides, tyvärr finns det många med långa fingrar.
ja tänker annars en liten skotare typ lennartsfors hjulhäst om du har plats till en sån där hemma. ( tar mer plats än man tror )
en ide kan vara att höra runt om ngn vill skota ut till dig så du får in en fot hos grannarna kanske? sen kan det i framtiden ge sig lite med förvaring osv....

sista fastigheten jag köpte runt älmhult låg på samma areal där har markgrannen som har närmre 300ha på sin fastighet jakten på mitt mot att han håller ett öga på min fastighet och fixar vindfällen , kollar skador osv detta är kanske ngt för dig? låta en av grannarna jaga på ditt mot att du kan husa en mindre maskin hos dem?

Användarvisningsbild

Re: Val av maskiner och förvaring

dan_e_j  
#703675 Tack för svaret. Jakten är en av anledningarna till att vi skaffade stället så då får jag hitta andra vägar. Dessutom har jag tänkt skaffa något av det, av flera anledningar, så det är mest frågan om vilken som blir bäst. Hjulhäst eller liknande är ingen dum idé, det borde funka i vårt garage. Lite orolig för kapaciteten i en sådan bara där av tankarna på traktor och förvaring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av maskiner och förvaring

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703865 Skall du bara ha mindre maskiner kanske en 40-fots container skulle kunna funka som skydd.

Användarvisningsbild

Re: Val av maskiner och förvaring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703870 35 minuter med bil är väl ungefär 80 minuter med traktor?
Kanske enklast att hjula dit vid behov, riva av alla traktorjobb och sedan hjula hem.

Användarvisningsbild

Re: Val av maskiner och förvaring

dan_e_j  
#703871
Martin_N skrev:Skall du bara ha mindre maskiner kanske en 40-fots container skulle kunna funka som skydd.


Har funderat på det men läste att det kan bli problem med fukt och att grejerna rostar sönder etc. Har du några erfarenheter av container?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av maskiner och förvaring

dan_e_j  
#703872
Slurfi skrev:35 minuter med bil är väl ungefär 80 minuter med traktor?
Kanske enklast att hjula dit vid behov, riva av alla traktorjobb och sedan hjula hem.


Har tyvärr inte plats för traktor hemma. Bor bara i villa med hyfsat stort garage. Skulle få plats med typ atv eller utv och vagn men ingen traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av maskiner och förvaring

sunkann  
#703948 https://www.clasohlson.com/se/p/36-8017 ... dxEALw_wcB

Fuktproblem kanske kan avhjälpas med soldriven fläktlösning?

Avatar Fallback

Re: Val av maskiner och förvaring

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704025 Vi använde det mycket när jag jobbade med provning inom oljeindustrin. Jag tyckte inte fukten var något jätteproblem men att sätta in ventiler och en soldriven fläkt kan ju inte skada. Bestämmer du dig senare för att köpa större maskiner kan du ju alltid ha containern kvar som fikarum och förvaring av smågrejer.

Avatar Fallback

Re: Val av maskiner och förvaring

kungsis  
#704060 Jag föredrar en traktor alla dar i veckan om man bara ska ha en maskin. Den dagen de börjar utrusta ATV med riktiga kraftuttag och 3-pkt ska jag tänka om. Så om jag vore som du skulle jag fortsätta försöka hitta någonstans att förvara en traktor. Det finns säkert, men folk kan ju vara lite misstänksamma innan de lär känna nyinflyttade.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Val av maskiner och förvaring

Stampep  
#704121 Skulle hellre ställa kvar en traktor och huggarvagn i skogen än en atv, en äldre traktor säg bm430 eller mf 135 bör vara bra mycket mindre stöldbegärligt än en atv med huggarvagn.
Dessutom bör du få betydligt "mer" traktor och vagn än atv och vagn för samma pengar.

Avatar Fallback

Re: Val av maskiner och förvaring

axwell  
#704165 En sån här köpte jag för några år sedan, inte installerat än men det blir nog.
Har bara testat att det är bra sprutt på fläkten när solskenet hittar solcellerna.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventila ... 2000040623

Användarvisningsbild

Re: Val av maskiner och förvaring

dan_e_j  
#704216 Många bra synpunkter, tack för det.

Känns som att jag börjar luta tillbaka mot traktor och huggarvagn. Dessutom tänker jag att det verkar gå att få till en rimlig lösning med fläkt etc. Tack för tipsen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av maskiner och förvaring

jannee  
#704242 Man kan med en enkel ställning och riktig press göra ett hållbart väderskydd för en traktor.
Den största nackdelen med att förvara en traktor öde ute i skogen är nattfolkets förmåga att hitta sådana objekt.
De stjäl i första hand batteriet och dieseln, eventuellt även lysena.
Värt att veta är att nattfolket mer eller mindre alltid har tillgång till batteridriven vinkelslip och kofötter modell större.
Kan med någon bom förhindra obehöriga komma i traktorns närhet med något fordon är mycket vunnit.
Samma gäller självfallet en ATV men den och delarna är betydligt mer stöldbegärliga.

Användarvisningsbild

Re: Val av maskiner och förvaring

dan_e_j  
#704382
jannee skrev:Man kan med en enkel ställning och riktig press göra ett hållbart väderskydd för en traktor.
Den största nackdelen med att förvara en traktor öde ute i skogen är nattfolkets förmåga att hitta sådana objekt.
De stjäl i första hand batteriet och dieseln, eventuellt även lysena.
Värt att veta är att nattfolket mer eller mindre alltid har tillgång till batteridriven vinkelslip och kofötter modell större.
Kan med någon bom förhindra obehöriga komma i traktorns närhet med något fordon är mycket vunnit.
Samma gäller självfallet en ATV men den och delarna är betydligt mer stöldbegärliga.


Ja det är väl just denna delen jag är lite fundersam på. Troligtvis är jag själv lite naiv i det här sammanhanget och tänker att det är väl ingen som ska stjäla mina grejer. Funderar på om det är bättre att sätta förråd och förvaring nära bebodda platser vid väg eller om det är bättre att gömma prylarna inne efter en skogsväg bakom en tät granplantering för att slippa objudna gäster.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).