Motorsåg och handhållet

Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorsågar!

43 inlägg 5306 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

EmilSand  
#703374
williamm skrev:Hej!
Jag skulle vilja fylla i enkäten. Men redan på punkt ett är det problem.
Jag har erfarenhet av röjsåg, men inte i skogen utan vig gräsröjning. Var ska jag fylla i då?

Punkt 3 tycker jag inte går att svara på för att:
På de mindre röjsågarna jag kört har vibrationer varit ett problem både på de bensindrivna och eldrivna. På de större har vibrationsdämpningen varit så bra att det inte varit något problem. Alltså ett problem, men löst på "Proffsmaskinerna"
Var ska jag fylla i då? Det är inte orelevant och inte ett problem på alla, men jag vet

Punkt fyra är det jag som inte förstår.
I skogen anser jag ljudninvån olrelevant i den nivå det handlar om på sågar (även trimmade) så länge det är under hörselskydens klassning. så länge det inte är en störig karaktär på ljudet. Men där jag kört som inte är i skogen så är ljudet ett stort problem för andra. Ska jag fylla i orelevant eller ett problem då?

Hälsningar William.


Hej William!
Tack för återkopplingen!

Min uppsats fokuserar endast på skog, det avspeglas i enkäten. Lite klumpigt av mig! Men jag tror att du kan skippa frågan :) blir nog enklast

Din återkoppling på fråga 3 var väldigt relevant, jag hade missat att de större röjsågarna hade vibrationsdämpning! Jag kan dock inte hitta data på att elektriska röjsågar skulle vibrera nämnvärt? Husqvarna 535 iFR har vibrationer på 1.4 och 1.7 m/s2 . Bensindrivna Husqvarna 555 rxt med vibrationsdämpare ligger på 1.5-1.6 m/s2. Motorsågar har ju generellt betydligt mer vibrationer. Det blir lite luddigt vad man ska svara, ja, men jag tar med mig din återkoppling! :)

Enligt studier kan höga ljud innebära problem även om man använder hörselskydd, det kan dock ta 10-20 år för dem att uppstå. Men om du inte störs eller känner att du påverkas av ljudet och inte begränsas av att andra störs av ljudet så kan du svara orrelevant. men är du osäker går det bra att skippa frågan :)

Tack för återkopplingen och väl mött 😎

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703377
EmilSand skrev:
Mange skrev:Har jobbat i industri med mycket elmaskiner även handhållna.
Det behöver inte vara höga ljud för de ska vara skadliga. Lätt o bli lurad av att det inte är höga ljud. Det kan vara lika skadligt eller till o med mer i vissa fall.


Hej!
Har du någon källa som stödjer ditt påstående? Vore väldigt intressant i så fall!

Väl mött!

Vi hade då rätt mycket info om detta och fick inte vara i lokalerna utan hörselskydd så det borde inte vara svårt att hitta även om detta var 20 år sen är kraven de samma idag.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703380 Vissa vibrationer kommer man intd ifrån hur man än gör och vad de än drivs av.
Skärutrustning låter och vibrerar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

EmilSand  
#703383
totte skrev:Att bara ställa en fråga som:

"Anser du att skadliga vibrationer är ett problem vid arbete med röj- och motorsågar i skogen?"

gör att all som helst trovärdighet för det vetenskapliga faller platt. Kan någon vettig människa svara att skadliga vibrationer inte är ett problem?

"Anser du utsläppet av växthusgaser vid arbete med röj- och motorsågar i skogen borde minskas?"

En fråga som baseras på en bunt obelagda antaganden.

"Anser du utsläpp av avgaser är ett problem för din hälsa vid arbete med röj- och motorsågar i skogen?"

Och om man nu inte anser det om man kör bensinsåg, vad säger det?

Skall man ut med en enkät så behöver man först formulera en hypotes som skall prövas. Hypotesen är ett antagande om att något förhåller sig på et visst sätt, t ex att det finns ett antal faktorer som skulle göra att man föredrar batterisågar. För att sen göra vetenskap av det så gör man vad man kan för att motbevisa sin hypotes. Om det inte lyckas så kan man betrakta hypotesen som tentativt verifierad, dvs den gäller tills vidare om inte nya motbevis kommer.

Den här enkäten är tyvärr totalt underkänd som vetenskaplig, den är inte ens i närheten av att duga som en hygglig kundundersökning.

Det heter f ö "irrelevant" eller "icke/ej/inte relevant" inte "orelevant".

Jag hoppas att du får ut något bättre av svaren på de fria frågorna, det som kommer ut av enkätvalen kan du kasta i papperskorgen direkt.

Du får ursäkta min hårda ton, men gör man anspråk på vetenskaplighet så måste man också tåla hård kritik.


Tjena totte!
Tack för återkopplingen 😎

Angående vibrationerna, som är skadliga, så behöver de inte utgöra ett problem om maskiner används med låga vibrationer eller under begränsade tider. Om problemet t ex är avhälpt eller användningen är begränsad så behöver det inte vara ett problem för en individ.

Oavsett vad man anser om växthuseffekten så har t ex riksdagen bestämt att dom ska minskas vilket kan göra det relevant för olika aktörer inom skogsnäringen.

Avgaser är ohälsosamt men vi använder maskiner ändå, ingen värdering i det. vissa föredrar att minska exponeringen.

Jag beklagar mitt stavfel 😎

Det finns inga lagar för att göra enkäter i sig, men som du är inne på så kommer informationen ligga till grund för kommande intervjuer, ej som resultat i uppsatsen.

Ingen fara för den hårda tonen, skriver man på internet så få man generellt tåla det
Senast redigerad av EmilSand tis 02 mar 2021, 22:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

EmilSand  
#703384
Mange skrev:Vissa vibrationer kommer man intd ifrån hur man än gör och vad de än drivs av.
Skärutrustning låter och vibrerar.


Håller med! Tror dock dom flesta är överens om att hörselskydd bärs till batteridrivna röj- och motorsågar också!
väl mött!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Williamm  
#703390
EmilSand skrev:
williamm skrev:Hej!
Jag skulle vilja fylla i enkäten. Men redan på punkt ett är det problem.
Jag har erfarenhet av röjsåg, men inte i skogen utan vig gräsröjning. Var ska jag fylla i då?

Punkt 3 tycker jag inte går att svara på för att:
På de mindre röjsågarna jag kört har vibrationer varit ett problem både på de bensindrivna och eldrivna. På de större har vibrationsdämpningen varit så bra att det inte varit något problem. Alltså ett problem, men löst på "Proffsmaskinerna"
Var ska jag fylla i då? Det är inte orelevant och inte ett problem på alla, men jag vet

Punkt fyra är det jag som inte förstår.
I skogen anser jag ljudninvån olrelevant i den nivå det handlar om på sågar (även trimmade) så länge det är under hörselskydens klassning. så länge det inte är en störig karaktär på ljudet. Men där jag kört som inte är i skogen så är ljudet ett stort problem för andra. Ska jag fylla i orelevant eller ett problem då?

Hälsningar William.


Hej William!
Tack för återkopplingen!

Min uppsats fokuserar endast på skog, det avspeglas i enkäten. Lite klumpigt av mig! Men jag tror att du kan skippa frågan :) blir nog enklast

Din återkoppling på fråga 3 var väldigt relevant, jag hade missat att de större röjsågarna hade vibrationsdämpning! Jag kan dock inte hitta data på att elektriska röjsågar skulle vibrera nämnvärt? Husqvarna 535 iFR har vibrationer på 1.4 och 1.7 m/s2 . Bensindrivna Husqvarna 555 rxt med vibrationsdämpare ligger på 1.5-1.6 m/s2. Motorsågar har ju generellt betydligt mer vibrationer. Det blir lite luddigt vad man ska svara, ja, men jag tar med mig din återkoppling! :)

Enligt studier kan höga ljud innebära problem även om man använder hörselskydd, det kan dock ta 10-20 år för dem att uppstå. Men om du inte störs eller känner att du påverkas av ljudet och inte begränsas av att andra störs av ljudet så kan du svara orrelevant. men är du osäker går det bra att skippa frågan :)

Tack för återkopplingen och väl mött 😎


Tack! kan jag fyla i enkäten för motorsågar i skog utifrå vad jag tycker utan att ha kört dem men varit med mycket?
Angående vibrationer på eldriven röjare kan du fråga @Anersimyra. han har haft problem med vibrationer på en eldriven röjare. Den största vibrationsöverföringen på en röjare är till benet, så det som står för handtagen är inte så lätt att gå efter.

Jag tror rent teoretiskt att ljud med nivå klass 1 med hörselskydd anpassat för ljud klass1 är lika skadligt som ljud klass 2 med hörselskydd anpassade för ljud klass 2. Men jag är inte säker.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

totte  
#703399 Tyvärr förstår du inte ens kritiken. Kritiken är inte en fråga om sakförhållandena i de enskilda fallen. Kritiken handlar om att frågorna i sig inte duger som underlag för att få fram någon form av belagd kunskap till det du vill undersöka, "Vilken efterfrågan finns på de egenskaper som är kopplade till batteridrivna röj- och motorsågar".

"Angående vibrationerna, som är skadliga, så behöver de inte utgöra ett problem om maskiner används med låga vibrationer eller under begränsade tider".

Om de inte utgör ett problem så är de per definition inte skadliga. Så fruktansvärt slapp med terminologi kan man inte vara om man vill bedriva vetenskap. Och här ligger ett antagande om att batterisågar vibrerar mindre och framför allt att deras vibrationer är mindre skadliga.

Ljudfrågan har andra redan kritiserat.

Växthusgasfrågan: Det är inte en fråga om huruvida det är önskvärt att minska växthuseffekten utan om ditt antagande om att batterisågar minskar denna. Kanske gör de det, men för att göra den allra minsta vetenskap av det måste du åtminstone ha ett belägg för att såganvändarna tror att det är så. Nu bara antar du detta.

"Avgaser är ohälsosamt men vi använder maskiner ändå, ingen värdering i det. vissa föredrar att minska exponeringen."

Det är säkert så, men din fråga leder inte till någon som helst kunskap om huruvida användaren skulle föredra en batterisåg.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

EmilSand  
#703417
williamm skrev:
EmilSand skrev:
williamm skrev:Hej!
Jag skulle vilja fylla i enkäten. Men redan på punkt ett är det problem.
Jag har erfarenhet av röjsåg, men inte i skogen utan vig gräsröjning. Var ska jag fylla i då?

Punkt 3 tycker jag inte går att svara på för att:
På de mindre röjsågarna jag kört har vibrationer varit ett problem både på de bensindrivna och eldrivna. På de större har vibrationsdämpningen varit så bra att det inte varit något problem. Alltså ett problem, men löst på "Proffsmaskinerna"
Var ska jag fylla i då? Det är inte orelevant och inte ett problem på alla, men jag vet

Punkt fyra är det jag som inte förstår.
I skogen anser jag ljudninvån olrelevant i den nivå det handlar om på sågar (även trimmade) så länge det är under hörselskydens klassning. så länge det inte är en störig karaktär på ljudet. Men där jag kört som inte är i skogen så är ljudet ett stort problem för andra. Ska jag fylla i orelevant eller ett problem då?

Hälsningar William.


Hej William!
Tack för återkopplingen!

Min uppsats fokuserar endast på skog, det avspeglas i enkäten. Lite klumpigt av mig! Men jag tror att du kan skippa frågan :) blir nog enklast

Din återkoppling på fråga 3 var väldigt relevant, jag hade missat att de större röjsågarna hade vibrationsdämpning! Jag kan dock inte hitta data på att elektriska röjsågar skulle vibrera nämnvärt? Husqvarna 535 iFR har vibrationer på 1.4 och 1.7 m/s2 . Bensindrivna Husqvarna 555 rxt med vibrationsdämpare ligger på 1.5-1.6 m/s2. Motorsågar har ju generellt betydligt mer vibrationer. Det blir lite luddigt vad man ska svara, ja, men jag tar med mig din återkoppling! :)

Enligt studier kan höga ljud innebära problem även om man använder hörselskydd, det kan dock ta 10-20 år för dem att uppstå. Men om du inte störs eller känner att du påverkas av ljudet och inte begränsas av att andra störs av ljudet så kan du svara orrelevant. men är du osäker går det bra att skippa frågan :)

Tack för återkopplingen och väl mött 😎


Tack! kan jag fyla i enkäten för motorsågar i skog utifrå vad jag tycker utan att ha kört dem men varit med mycket?
Angående vibrationer på eldriven röjare kan du fråga @Anersimyra. han har haft problem med vibrationer på en eldriven röjare. Den största vibrationsöverföringen på en röjare är till benet, så det som står för handtagen är inte så lätt att gå efter.

Jag tror rent teoretiskt att ljud med nivå klass 1 med hörselskydd anpassat för ljud klass1 är lika skadligt som ljud klass 2 med hörselskydd anpassade för ljud klass 2. Men jag är inte säker.


Hej igen!
Jo men det går bra att fylla i så.

Jag måste kika vidare på vibrationer till ben av röjsågar! tack för tipset

angående ljud så går det att få hörselskador även av lägre ljud, t ex 85 dB, om man utsätts under längre tid. Jag tänker som du men det kan finnas stöd för att exponera sig mot mindre buller, även om man har bra hörselskydd :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

EmilSand  
#703418
totte skrev:Tyvärr förstår du inte ens kritiken. Kritiken är inte en fråga om sakförhållandena i de enskilda fallen. Kritiken handlar om att frågorna i sig inte duger som underlag för att få fram någon form av belagd kunskap till det du vill undersöka, "Vilken efterfrågan finns på de egenskaper som är kopplade till batteridrivna röj- och motorsågar".

"Angående vibrationerna, som är skadliga, så behöver de inte utgöra ett problem om maskiner används med låga vibrationer eller under begränsade tider".

Om de inte utgör ett problem så är de per definition inte skadliga. Så fruktansvärt slapp med terminologi kan man inte vara om man vill bedriva vetenskap. Och här ligger ett antagande om att batterisågar vibrerar mindre och framför allt att deras vibrationer är mindre skadliga.

Ljudfrågan har andra redan kritiserat.

Växthusgasfrågan: Det är inte en fråga om huruvida det är önskvärt att minska växthuseffekten utan om ditt antagande om att batterisågar minskar denna. Kanske gör de det, men för att göra den allra minsta vetenskap av det måste du åtminstone ha ett belägg för att såganvändarna tror att det är så. Nu bara antar du detta.

"Avgaser är ohälsosamt men vi använder maskiner ändå, ingen värdering i det. vissa föredrar att minska exponeringen."

Det är säkert så, men din fråga leder inte till någon som helst kunskap om huruvida användaren skulle föredra en batterisåg.


ok totte ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Williamm  
#703441
EmilSand skrev:
Hej igen!
Jo men det går bra att fylla i så.

Jag måste kika vidare på vibrationer till ben av röjsågar! tack för tipset

angående ljud så går det att få hörselskador även av lägre ljud, t ex 85 dB, om man utsätts under längre tid. Jag tänker som du men det kan finnas stöd för att exponera sig mot mindre buller, även om man har bra hörselskydd :)


Vad jag förstått så är så finns det olika hörselskydd för olika ljud. På eldrivna maskiner är det mycket ljud från t.ex. kedjan i de högre frekvenserna.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703443
williamm skrev:
EmilSand skrev:
Hej igen!
Jo men det går bra att fylla i så.

Jag måste kika vidare på vibrationer till ben av röjsågar! tack för tipset

angående ljud så går det att få hörselskador även av lägre ljud, t ex 85 dB, om man utsätts under längre tid. Jag tänker som du men det kan finnas stöd för att exponera sig mot mindre buller, även om man har bra hörselskydd :)


Vad jag förstått så är så finns det olika hörselskydd för olika ljud. På eldrivna maskiner är det mycket ljud från t.ex. kedjan i de högre frekvenserna.


Kedjeljudet finns ju givetvis även hos bensinsågarna, även om just kedjeljudet "drunknar" i bensinsågarnas motorvrål och därför inte hörs.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Williamm  
#703447
Niking skrev:
williamm skrev:
EmilSand skrev:
Hej igen!
Jo men det går bra att fylla i så.

Jag måste kika vidare på vibrationer till ben av röjsågar! tack för tipset

angående ljud så går det att få hörselskador även av lägre ljud, t ex 85 dB, om man utsätts under längre tid. Jag tänker som du men det kan finnas stöd för att exponera sig mot mindre buller, även om man har bra hörselskydd :)


Vad jag förstått så är så finns det olika hörselskydd för olika ljud. På eldrivna maskiner är det mycket ljud från t.ex. kedjan i de högre frekvenserna.


Kedjeljudet finns ju givetvis även hos bensinsågarna, även om just kedjeljudet "drunknar" i bensinsågarnas motorvrål och därför inte hörs.
/Niklas

Jag vet men det känns självklarare att ha rätt hörselskydd på bensinsågarna än för lite vinande. Så det är bra att påpeka att de finns.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703449 Vissa buller gör att vissa hörselskydd inte fungerar, kan bli konstiga resonansljud i kåpor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).