Föryngring

Halva pengen tillbaka på skogsplantan

12 inlägg 3272 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Torbjörn Johnsen  
#703294 Här finns en artikel på iskogen.se där vi gräver lite djupare i planteringens förlängda ekonomi. Ska man hårddra det så är alla plantor som röjs bort eller gallras ut i förstagallringen helt bortkastade pengar. Eller kan man räkna så? Läs artikeln här och bilda dig en egen uppfattning så diskuterar vi lönsamheten med förädlade skogsplantor här i tråden.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

jannee  
#703321 Vi har helt olika förutsättningar att odla skog.
Själv är jag helt novis när det gäller tall och kommer så att förbli i.o.m. det hårda betestryck vi har.
Sedan ser man bilder på vilka skilda förutsättningar bara forumets medlemmar har.
Bara anläggandet av stick eller basvägar, hos en ann får man ordna dem där det finns framkomlighet, samma gäller när man planterar. Sätta plantor där man tror att de kommer att överleva, här blir absolut inga raka rader.
Bl.a av det skälet tror jag inte på att plantera för mycket, tvärtom styvt en slutavverkningsmängd.
Det lär i vilket fall som helst komma mängder av självsådd björk, vilket man kan ha i reserv och sedan gallra bort efterhand.
Problemet med gles granplantering löser man således med björken som den samtidigt ansar granen kompletterar där avgång blir, det blir det alltid hur man än gör, dessutom kommer det ALLTID även en massa självföryngrad gran - i alla fall hos mig.
EX, jag planterar "lätt" 5 ha på tio dagar trots jag är närmare 75 år.
Inte för att jag är snabb eller duktig utan planterar glest.
Nackdelen med det hela är att jag troligtvis får röja mer eftersom bestånden sluter sig mycket senare.
Sedan vill jag inte höra något om kvalitetsvirke, "min" snabbväxande gran duger MINST lika bra till limträbalkar som senvuxen.

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Badbollen  
#703354 Länken till artikeln är fel?

Janne, har du några bilder på dina ungskogar? Jag tolkar det som att du eftersträvar blandbestånd fram till slutgallring? Hade varit intressant att se bilder 👍

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Torbjörn Johnsen  
#703355 Tack! Fixat länken

   TS
Avatar Fallback

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

ebex  
#703369 Skillnaden mellan en lågförädlad planta och en högförädlad planta, 35% bättre än bestådndsfrö. (37 % mätt i fält) är ca 2 kr st. Blir en väldigt lätt röjnining senare också, då lövet knappt hinner med.

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Badbollen  
#703370 Jättebra artikel där jag tycker ni har fångat in det mesta.

"Investeringen i återväxten kan kosta ca 15% av nettot från avverkningen som föranleder återväxtplanteringen" Låter mycket. Kanske att plantkostnaden kan subventioneras? Med ett förädlat plantmaterial är vi ju alla vinnare.

Jag hoppas att det snart tas fram plantmaterial av gran och tall som smakar illa, som kan minska klövviltsbetestrycket 😉 Surt att se hur rådjuren väljer att beta på planterad gran före RASE när det är kallt och snötäcke.

Era artiklar där skogsbruket i Finland tas tycker jag för övrigt är väldigt spännande. De verkar ha ett annat synsätt. Vidare är deras älgtäthet något att eftersträva 👍

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Skogz  
#818971
Torbjörn Johnsen skrev:Här finns en artikel på iskogen.se där vi gräver lite djupare i planteringens förlängda ekonomi. Ska man hårddra det så är alla plantor som röjs bort eller gallras ut i förstagallringen helt bortkastade pengar. Eller kan man räkna så? Läs artikeln här och bilda dig en egen uppfattning så diskuterar vi lönsamheten med förädlade skogsplantor här i tråden.

Ja…vad är alternativet då?
Ska man ställa frötall? Ska man inte göra någonting alls? Vad ger bäst ekonomi

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Rossignol  
#819063
Skogz skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Här finns en artikel på iskogen.se där vi gräver lite djupare i planteringens förlängda ekonomi. Ska man hårddra det så är alla plantor som röjs bort eller gallras ut i förstagallringen helt bortkastade pengar. Eller kan man räkna så? Läs artikeln här och bilda dig en egen uppfattning så diskuterar vi lönsamheten med förädlade skogsplantor här i tråden.

Ja…vad är alternativet då?
Ska man ställa frötall? Ska man inte göra någonting alls? Vad ger bäst ekonomi


Plantera glesare som Jannee förespråkar här ovan.

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Sjögården  
#819067 Snåla inte för mycket,man vill helst lämna en bättre skog till nästa generation än man själv tagit över.
Kvaliteten blir lidande i för glesa bestånd så också tillväxten.
Får man inte ordentligt med björk att fylla på med blir det glest..😉

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Rossignol  
#819070
Sjögården skrev:Snåla inte för mycket,man vill helst lämna en bättre skog till nästa generation än man själv tagit över.
Kvaliteten blir lidande i för glesa bestånd så också tillväxten.
Får man inte ordentligt med björk att fylla på med blir det glest..😉


Det "problemet" har inte jag och Jannee i vart fall. Var i södra Sverige växer inte björken bra?

Givetvis måste man utgå från de lokala förutsättningar som råder där man verkar.

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

Sjögården  
#819077 Har flera bestånd där knappt något björkuppslag funnits, däremot mängder av tall och gran.
Naturligtvis på torra östkusten men också på lerhaltiga jordar.
Men visst är det skillnad ändå på fastighetsnivå.
Det är därför det är så svårt att följa modeller som gäller generellt…😉

Användarvisningsbild

Re: Halva pengen tillbaka på skogsplantan

HannuRöj  
#819079 Förr rekommenderades sätta gran tätare vid dikeskanter. Tanken var att kompensera dikesarealen.
Dvs, att plantera extra var det är svåraste och dyraste att fälla vid första gallring.
🙃 Ganska lätt kommer uttaget vara högre vid stickväg, i praktiken..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).