Skogsnyheter

Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

80 inlägg 20179 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

nilsszzon  
#699141
Skogsola skrev:
nilsszzon skrev:jag vet inte hur intresserad man är av att träffa folk från hela världen =) , jag vill mest få ut så mkt som möjligt till så lite slit som möjligt , dvs slippa träffa personerna och helst inte se att de varit där med minimalt slitage och konstigheter men att hyran kommer in =)

Det är den typiskt svenska inställningen till turism. Gärna deras pengar men slippa se dem. Har man den inställningen så ska man nog inte hålla på med det.



vet inte hur det skulle göra deras vistelse bättre av att de får träffa mig fysiskt

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

FredrikB  
#699142 Pratade med Axel under kvällen angående utbetalningarna per årsvis.
Anledningen till upplägget va att göra det enkelt och inte betala för ett system innan "projektet fungerar."
Dem sköter allt manuellt nu för tillfället och jag kan förstår att det är mycket för dem att hålla ordning på utöver detta.
Vi har själva bokat in 2 platser att hyra ut under några månader till sommaren för att testa hur det känns.
Men det låter lovande och efter vad Axel sa, så kommer om detta faller väl ut, troligtvis komma ett betalsystem med frekventare utbetalningar i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

masyngel  
#699155 Hahaha!
nillzzon, du skulle ju kunna ge lite lokalfärg till det hela!
Surtvär svensk, gärna med hagelbrakare kontrollerar eventuell nedskräpning, och spottar snus.
Jag kan se de holländska camparna tindra med ögonen, när de förstår att de just filmat något genuint! 🙃

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

nilsszzon  
#699157
masyngel skrev:Hahaha!
nillzzon, du skulle ju kunna ge lite lokalfärg till det hela!
Surtvär svensk, gärna med hagelbrakare kontrollerar eventuell nedskräpning, och spottar snus.
Jag kan se de holländska camparna tindra med ögonen, när de förstår att de just filmat något genuint! 🙃



hmm det borde man väl kunna ta ut en liten extra avgift för att de uppleva de inhemska och lokala.... ;)

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

masyngel  
#699165 Japp, så funkar det.
Vet inte hur gammal du är, men på sjuttiotalet sålde spanjorerna in begreppet "grisfest" till svenska turister.
Därför vet vi, att i Spanien hinkar de sangria och eldar upp hela grisar. Dessutom är man oerhört passionerad medan Nils-Henrik spyr tarmarna ur sig på någon gammal feudo mitt i ingenstans...

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

nilsszzon  
#699170
masyngel skrev:Japp, så funkar det.
Vet inte hur gammal du är, men på sjuttiotalet sålde spanjorerna in begreppet "grisfest" till svenska turister.
Därför vet vi, att i Spanien hinkar de sangria och eldar upp hela grisar. Dessutom är man oerhört passionerad medan Nils-Henrik spyr tarmarna ur sig på någon gammal feudo mitt i ingenstans...


perfekt då vet vi!

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Granstorp  
#699173 Såg att mina två platser nu var utsatta på kartan! Blir till att fila lite på annonstexten och ta lite bilder när våren kommer!

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

masyngel  
#699195 Lycka till, finns inget bättre än att sova i skogen, ingenting...

Att jag sedan vill se nillzzon med sombrero, hagelbrakare, ett getskinn fullt med hb samt valfri snus I nyllet, beror ju bara på att jag älskar alla människor som lever med skog. 😇

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

nilsszzon  
#699196 du är välkommen själv masyngel, vore en ära att få träffa en så berest och välstadgad man som har ett ex som drar in 70000 rena hela kronor extra om året , där har jag mkt att lära

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Bäcklunden  
#699283 Hur är det med lagar och regler i forholdande till korttids uthyrning av "p-plats" i skogen?
Hur blir det med skatt, moms osv?
Kan man få problem med stat, kommun om man hyr ut på detta sätt? 🤔

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

masyngel  
#699286 Tack herr Nilsson.

Nu är jag ju väldigt berest, tyvärr missade jag grisfesterna, mer min föräldrars generation som blev kultiverade på detta sätt.

Nu är jag tyvärr allt annat än stadgad och välmående...
De senaste året har min huvudaktivitet varit stängd 6 månader, mln andra har mest varit inriktad mot turister... Gissa hur detta har gått.

Mitt x och hennes syster har köpt in två mobila stugor, de har en ram och hjul...
Så undviker man byggnadslov.
Så I sommar utvecklar de aktiviteten.

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

masyngel  
#699291 Ni markägare sitter på en möjlig guldgruva.
Turismen håller på att ändras pga covid.

Jag ser att alla mina svenska vänner är utomhus, grillfester, vintercamping etc.

"Vårt" ställe är en 6 ha skog/park, 400 möh. 20 minuter från havet, 10 från byn, lika långt från högre berg. Inga grannar.
Gästerna vill komma ifrån stress och stök.

Kolla på det Jens skoog gör med barnen, underbart!

Av det jag förstår genom att följa detta forum, är att många säljer massaved, till taskiga priser.
Självklart kan inte alla bli turistproffs...

Men jag känner nog att jag knuffat nillzzon i rätt riktning i alla fall! 😇 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

stormyran  
#703331 Tyvärr sätter terrängkörningslagen stopp för detta. Skogsbilvägar får bara användas för jord- eller skogsbrukets transporter, så det kan bli svårt att ta sig fram med husbilar.

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Skurken  
#703335
stormyran skrev:Tyvärr sätter terrängkörningslagen stopp för detta. Skogsbilvägar får bara användas för jord- eller skogsbrukets transporter, så det kan bli svårt att ta sig fram med husbilar.


Skogsbilvägar får definitivt användas av andra än skogstransporter om markägaren tillåter det.
Däremot får man enligt terrängkörningslagen inte köra utanför vägen, vilket skogsmaskiner ju får.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

stormyran  
#703346 Man kan ju fråga sig hur mycket marken måste förändras för att det ska vara en väg och inte terräng. Blir det en väg om någon kör där?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).