Skogsnyheter

Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

66 inlägg 24959 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Vedproducent  
#702692
Skogsola skrev:
Axl skrev:Jag vet ju inte om dom tror på kalkylerna själva men det är väl ändå det som sätter priset för entreprenören? Såhär mycket ska du producera per timme och såhär mycket kostar en skördare per timme alltså får du såhär många kr/m3.

Det är naturligtvis deras utgångsbud i förhandlingarna. I realiteten är det marknaden som sätter priset som med alla andra varor och tjänster. Lägsta priset är vad någon kan tänka sig att göra det för och högsta priset är vad någon högst vill betala för att få det gjort. Däremellan hamnar det.
Undrar om det skulle funka att göra en kalkyl på vad det kostar att baka en limpa och sen gå till affären och kräva att få köpa den för det priset?

Det hade ju annars varit bra i vedbranschen 😉 Där tror jag det vore bra om kunden gjorde en riktig kalkyl och betalade vedsäljaren efter den.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Fredrik Reuter  
#702693
alias skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur man får folk till att skriva på avtal med dessa villkor?

Har ett dylikt kontrakt något större värde för entreprenören jämfört med ett muntligt avtal (och hur ser bankerna som lånar ut pengar till maskinköpen på värdet av dylika kontrakt?)?

MVH
Alias


Jag skjuter lite från höften med exempel:

Anställda och uppdragsgivare ställer krav på relativt nya maskiner. Det går heller inte att bortse från att en nyare maskin oftast presterar mer. Detta är en ständig process, läs ekorrhjul. Har man inte ärvt "firman" så är skuldnivån genom lån ganska hög. Det i sin tur kräver ett kassaflöde för amortering, säg ett krav på 50 kkr per månad och maskin på grund av detta.

Att det då står i avtalet (som är fast under given tid) att det finns en normkalkyl som kan ändras under gällande avtal och att det dessutom står i samma bilaga att dieselpriset justeras efter faktiskt pris (man får mer betalt om dieselpriset stiger). Ja, då är det nog enklare än vad man kan tro.

Den redan marginaliserade branschen gör att VD:n också måste köra maskin. Då finns minimalt med tid för egentligen allt. Plus att man vill göra allt för familj och anställda.


Samma fråga kan faktiskt ställas till skogsägare också. Hur kan man investera i något som ger så dålig årlig avkastning att bankräntan inte får gå över 1,5% för att man ska gå back?

Och då får man tänka bort de som begagnats med ett arv...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Axl  
#702696
Skogsola skrev:
Axl skrev:Jag vet ju inte om dom tror på kalkylerna själva men det är väl ändå det som sätter priset för entreprenören? Såhär mycket ska du producera per timme och såhär mycket kostar en skördare per timme alltså får du såhär många kr/m3.

Det är naturligtvis deras utgångsbud i förhandlingarna. I realiteten är det marknaden som sätter priset som med alla andra varor och tjänster. Lägsta priset är vad någon kan tänka sig att göra det för och högsta priset är vad någon högst vill betala för att få det gjort. Däremellan hamnar det.
Undrar om det skulle funka att göra en kalkyl på vad det kostar att baka en limpa och sen gå till affären och kräva att få köpa den för det priset?

Jag måste erkänna att jag har dålig koll på storas prismodell men är inte sanningen någonstans mitt emellan här? Stora vill ändra på prestationsnormen och därmed sänka avvpriset.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702697 Sänka vill de i varje fall. Motiveringen är nog lite hittepå.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Höglandserik  
#702738
Fredrik Reuter skrev:
Höglandserik skrev:Okej, nog för att detta duger som ett inlägg på skogsforum, men att kalla det en artikel tycker jag är att ta i. Ni har ju inte pratat med Stora Enso och hört vad de säger om ändringen, bara tagit upp vad skogsentreprenörer säger. Om ni sökt Stora för en kommentar men att de avböjt, så bör det framgå av artikeln.


Trist att du inte gillar det jag gör Erik.
För er andra kan jag säga att fokuset på artikeln, ja, jag kallar den så ändå, är hur skogsmaskinmarknaden påverkas just nu. Detta på grund av det redan fastslagna (ref ovan) att Stora Enso ämnar sänka priset. Det är tvåsiffrigt antal personer jag pratat med om detta inför artikeln och det som framkommer är faktiskt inte bara att maskinaffärerna gått i stå just nu utan även hur snabbt det påverka en, i mitt tycke, redan sargad glesbygd.


Missförstå mig rätt, ni har gjort ett gediget grundarbete med din undersökning av skogsentreprenörs-perspektivet och belyser en viktig fråga. Det är en intressant vinkel på artikeln. Men det som saknas är att höra vad Stora Enso säger om sin nya prissättningsmodell. Som oinsatt i frågan är det svårt att bedömma rimligheten i det som påstås om inte alla parter får komma till tals.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Torbjörn Johnsen  
#702741 Stora Enso har uttalat sig om det här i andra medier innan artikeln om hur sänkningen påverkar maskinförsäljningen. Det finns t ex ett referat av det längre upp i den här tråden. Deras argument är att deras egna maskinlag har effektiviserat sin produktion med 10% och då måste externa entreprenörer klara det också.
Vi har dock fått underhandsinfo från flera källor som ifrågasätter rimligheten i dessa påståenden.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Tralsmo  
#702772 Ja ifrågasätter ju absolut rimligheten i att deras egna entreprenörer skulle prestera
Överlag 10%mer.
De är rätt mycket det. På enskilda entreprenörer kan det nog skilja men inte över många.
Ja tror som skogsola, det är hittepå.

Om man spekulerar så kan de va så att dom vill bli av me en del ( vissa) entreprenörer å lägga mer arbete på dom andra.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

skogsjan695xl  
#702773 Hörde idag från en produktionsledare att dom räknar med att vissa kommer sluta och gå i konkurs oxå.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Contårta  
#702796
Torbjörn Johnsen skrev:Deras argument är att deras egna maskinlag har effektiviserat sin produktion med 10% och då måste externa entreprenörer klara det också.
Vi har dock fått underhandsinfo från flera källor som ifrågasätter rimligheten i dessa påståenden.


I artikeln står det ”enligt uppgifter, upp till 10%”
Det låter orimligt att de skulle blivit så mycket bättre - är det någon från Stora som uttalat sig?

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

isteskog  
#702800 Då får väl StoreEnso lämna ut det materialet då! Eller har deras egna entreprenörer fått köra smörkörningar som ger bra resultat? 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

skogsjan695xl  
#702814
isteskog skrev:Då får väl StoreEnso lämna ut det materialet då! Eller har deras egna entreprenörer fått köra smörkörningar som ger bra resultat? 😉


Det är allmänt känt att deras egna lag kör smöret å låter entreprenörer köra resten.
Hört ett flertal gånger där entreprenörer kört nått skit och intill finns ytterligare en trakt som är fin ist, dit åker deras egna maskiner.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

isteskog  
#702818 Då blir det som att jämföra äpplen med päron då! Dålig stil, StoraEnso ..... 👎

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Contårta  
#702822
isteskog skrev: Eller har deras egna entreprenörer fått köra smörkörningar som ger bra resultat? 😉


Det är ju detta som skiljer Stora från många andra bolag, de har traktvis bortsättning istället för en rak. Vilket betyder att en entreprenör kan köra ”skitkörning” ett helt år men utan att få sämre betalt än någon som fått ”smörkörning”.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702842 Storas egna lag får höra att de dyraste lagen ska bort. Det lär förekomma att de är ute och kör gratis på helgerna för att hålla siffrorna uppe och ha jobben kvar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

skogsjan695xl  
#703345 Många intressanta artiklar i dagens ATL.
Känslan är att Stora rycker på axlarna och rent sagt skiter i oss sim kör åt dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).