Motorsåg och handhållet

Aspenbensin i dunk/pump

15 inlägg 2678 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aspenbensin i dunk/pump

goodman  
#703219 Är det någon som vet om det är skillnad på Aspen i dunk och Aspen i pump? Och i så fall vad? Har alltid köpt Aspen i dunk och inte haft problem, men för några år sen köpte jag ur pump ett par gånger. Stod motorsågen ett par månader fick jag problem med att få den att gå när det var dags igen och båda gångerna fick jag lämna in den på verkstad. Byte av tändstift och spruckna bensinslangar var beskeden jag fick då. Att jag misstänkte pumpbensinen avfärdade man helt och hållet.

Inför en veckas röjning den här veckan, hade jag glömt köpa dunk-bensin, så jag chansade i söndags och tankade några dunkar ur (samma) pump igen. Det var ju trots allt några år sen sist, så eventuella problem borde ju ha försvunnit, trodde jag. I går startade jag röjsågen på andra rycket, efter att ha fyllt på med ny bensin. Den gick i kanske 30-40 sekunder sen började den hosta till, svarade dåligt på gasen och stannade. Svårstartad och fick rycka 10-15 gånger innan den med svårighet gick igång, men stannade efter några sekunder. Jag gav upp efter flera likadana försök och fick köra med elsågen istället. Köpte nya dunkar Aspen på kvällen, och hemma igen tömde jag sågen och fyllde dunk-bensin i sågen. Den startade på andra rycket, som vanligt, och gick klockrent hela tiden. Är det någon som känner igen det här? Vore det fel på bensinen borde väl fler ha upplevt samma problem och pumpbensinen vara osäljbar, d v s ha försvunnit från marknaden. Eller har jag bara extrakänsliga sågar kanske?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspenbensin i dunk/pump

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703223 Frågan är vilket fabrikat på alkylat du har i pumpen? Själv har jag kört aspen alkylat från pump i många år utan bekymmer.. har aldrig köpt någon dunk då prisskillnaden blir för stor..

Avatar Fallback

Re: Aspenbensin i dunk/pump

goodman  
#703224 På pumpen står det Aspen, så det tar jag för givet att det är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspenbensin i dunk/pump

gronsved  
#703229 Hur ser det ut i dom dukarna du tankar i från pumpen?

Avatar Fallback

Re: Aspenbensin i dunk/pump

goodman  
#703235 Tomma aspendunkar från de senaste köpen i januari. De har inte använts till annat, utan är rena och utan vatten. Svårbegripligt, men min underförstådda fråga är om det krävs nån justering av förgasare p g a nån eventuell skillnad mellan varianterna? Att skillnaden är så pass stor mellan att knappt gå igång och sedan starta/gå som vanligt, begriper jag inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspenbensin i dunk/pump

gronsved  
#703240 Nä inte jag heller, låter som att bränslet i pumptanken inte är ok. Kanske ska kontakta aspen om inte verkstaden löser det.

Användarvisningsbild

Re: Aspenbensin i dunk/pump

gronsved  
#703241 Nä inte jag heller, låter som att bränslet i pumptanken inte är ok. Kanske ska kontakta aspen om inte verkstaden löser det.

Användarvisningsbild

Re: Aspenbensin i dunk/pump

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703244 Ser bränslet samma ut från pump och dunk? Samma färg, lukt etc?

Avatar Fallback

Re: Aspenbensin i dunk/pump

Hugin  
#703251 Lokalt problem (tankställe)? Om du anger var/vilken pump, så ökar möjligheten att andra som tankat på samma ställe, kan höra av sig och kommentera ev. iakttagelser.

Avatar Fallback

Re: Aspenbensin i dunk/pump

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703255 Huskvarnas alkylat är blåfärgad.

Avatar Fallback

Re: Aspenbensin i dunk/pump

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703257 Har kört på Aspen från pump i massor år, minst 10 år sedan jagbköpte på dunk eller fat senast.
Har alltid fungerat även om de stått över sommaren.
Dum fråga, brukar finnas 2 och 4 takt i samma pump med olika slangar, de råkade inte bli fel munstycke?

Avatar Fallback

Re: Aspenbensin i dunk/pump

goodman  
#703289
gnisten83 skrev:Har kört på Aspen från pump i massor år, minst 10 år sedan jagbköpte på dunk eller fat senast.
Har alltid fungerat även om de stått över sommaren.
Dum fråga, brukar finnas 2 och 4 takt i samma pump med olika slangar, de råkade inte bli fel munstycke?


Ha,ha... Nej då, ingen dum fråga. Konstigare saker har ju hänt, men inte den här gången. Det var 2-taktsmunstycket. Det verkar inte vara någon som har stött på problemet, så det får bli ett olöst mysterium. Idag har sågen startat och gått perfekt hela dagen, på dunkbensinen. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspenbensin i dunk/pump

vedmalen  
#703314 Var med om liknande problem mellan dunk och fat för några år sedan. Vi var 3 st som röjde. En körde med dunkbränsle och vi var två som tankade fat. Ibland hände det att man "tjuvtankade" från varann för att komma sig tillbaka, det var långa slag. Likadana sågar och dom betedde sig likadant. När vi som normalt tankade fat tankade dunk nån gång gick sågarna som krattor, höll inte tomgång och blev orkeslösa. Och när han som normalt tankade dunk tankade från fat gick hans sågar aldrig ner på tomgång. Vi justerade och när man bytte tillbaka var det samma visa. Påpekade det för Åf och fick att vi inbillade oss. Svårt inbilla sig när 6 sågar gör likadant. Till slut fick vi veta att då berodde det på nån uppdatering i bränslet och fatet var från före uppdateringen och dunken efter.

Användarvisningsbild

Re: Aspenbensin i dunk/pump

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703320 Jag har sett och hört mycket sång här och fått ta del av det ibland.
Då har det varit skillnader i bränslets lukt och eller färg.
Aspen är väldigt duktiga att ha att göra med och de tar itu med problemen när de uppstår.

Köper själv Aspen från pump och dunk ibland men märker ingen skillnad på nåt vis.

Användarvisningsbild

Re: Aspenbensin i dunk/pump

totte  
#703368 Normalt skall det inte vara nån skillnad. Om det är det så beror det på den som har pumpen och som i så fall har ställt till det med att hälla dit nåt som inte borde vara där.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar