Motorsåg och handhållet

Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorsågar!

43 inlägg 5302 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703272 Nej då, tiden är definitivt inte oväsentlig. Det är just därför jag föredrar en driftsäker och pålitlig batterisåg, framför en ofta krånglande och svårstartad bensinsåg.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

EmilSand  
#703273
axwell skrev:Kollade på enketen, ingen tvekan om vilka svar du vill ha.
Beklagar, den där kan jag inte tänka mig att fylla i.


Hej!
Jag har ingen åsikt om svaren förutom på fråga 1 och 2. Syftet med uppsatsen är att studera efterfrågan och behov av utveckling för att möta efterfrågan. Finns ingen efterfrågan är det också ett resultat :)

Ingen fara!

Väl mött!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703278 När man kör elsåg så är det mororns förbränningsljud som saknas.
De ljud som är från elmotorn och skärutrustning är minst lika skadliga och är svårare att skydda sig mot.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703284 Förbränningsoljudet klarar jag mig väldigt bra utan! Å decibel-talet blir ju mycket lägre på en batterisåg! 👍

Sedan är det nog snarare kedjeljudet än själva batterimotorljudet som hörs på batterimotorsågar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 10 mar 2021, 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703298 Som vanligt är det som att prata med en 2-åring.

Det är inte enbart decibel som gör ljud skadliga.
Elmotorer är väl kända för att vara otäcka för hörseln liksom skärutrustning och lager ljud..

Uppenbart svårare att förstå men det är än större skäl att försöka förklara.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703312 Du kan inte dra elmotorer över en kam o påstå att deras ljud är farligt utan de brukar bli frekvensstyrningar som ger höga o ev skärande toner även i själva motorn o inte bara i styrutrustningen

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703316 Nä det är riktigt att alla är inte lika.
Vissa är värre än andra.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

tallen100  
#703325 Niking måste haft en väldans otur med sina bensinsågar som inte verkar gjort annat än krånglat och varit svårstartade, eller så är det handhavandefel.
Hur som, tur det finns batterisågar så du får något gjort i skogen 😀

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703326 Tja, mina batterisågar har hittills fungerat klockrent. Det har inte mina bensinsågar gjort.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703347
Mange skrev:Elmotorer är väl kända för att vara otäcka för hörseln liksom skärutrustning och lager ljud..


Elmotorer är kända för att vara tysta. Skärutrustningen väsnas densamma. Lagerljud?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703353 Elmotorns tysthet gör nu att elbilarna ska ha ett artificiellt extraljud för att höras i låg fart

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703356 Har jobbat i industri med mycket elmaskiner även handhållna.
Det behöver inte vara höga ljud för de ska vara skadliga. Lätt o bli lurad av att det inte är höga ljud. Det kan vara lika skadligt eller till o med mer i vissa fall.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

Williamm  
#703357 Hej!
Jag skulle vilja fylla i enkäten. Men redan på punkt ett är det problem.
Jag har erfarenhet av röjsåg, men inte i skogen utan vig gräsröjning. Var ska jag fylla i då?

Punkt 3 tycker jag inte går att svara på för att:
På de mindre röjsågarna jag kört har vibrationer varit ett problem både på de bensindrivna och eldrivna. På de större har vibrationsdämpningen varit så bra att det inte varit något problem. Alltså ett problem, men löst på "Proffsmaskinerna"
Var ska jag fylla i då? Det är inte orelevant och inte ett problem på alla, men jag vet

Punkt fyra är det jag som inte förstår.
I skogen anser jag ljudninvån olrelevant i den nivå det handlar om på sågar (även trimmade) så länge det är under hörselskydens klassning. så länge det inte är en störig karaktär på ljudet. Men där jag kört som inte är i skogen så är ljudet ett stort problem för andra. Ska jag fylla i orelevant eller ett problem då?

Hälsningar William.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

EmilSand  
#703367
Mange skrev:Har jobbat i industri med mycket elmaskiner även handhållna.
Det behöver inte vara höga ljud för de ska vara skadliga. Lätt o bli lurad av att det inte är höga ljud. Det kan vara lika skadligt eller till o med mer i vissa fall.


Hej!
Har du någon källa som stödjer ditt påstående? Vore väldigt intressant i så fall!

Väl mött!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med frågor angående batteridrivna röj- och motorså

totte  
#703373 Att bara ställa en fråga som:

"Anser du att skadliga vibrationer är ett problem vid arbete med röj- och motorsågar i skogen?"

gör att all som helst trovärdighet för det vetenskapliga faller platt. Kan någon vettig människa svara att skadliga vibrationer inte är ett problem?

"Anser du utsläppet av växthusgaser vid arbete med röj- och motorsågar i skogen borde minskas?"

En fråga som baseras på en bunt obelagda antaganden.

"Anser du utsläpp av avgaser är ett problem för din hälsa vid arbete med röj- och motorsågar i skogen?"

Och om man nu inte anser det om man kör bensinsåg, vad säger det?

Skall man ut med en enkät så behöver man först formulera en hypotes som skall prövas. Hypotesen är ett antagande om att något förhåller sig på et visst sätt, t ex att det finns ett antal faktorer som skulle göra att man föredrar batterisågar. För att sen göra vetenskap av det så gör man vad man kan för att motbevisa sin hypotes. Om det inte lyckas så kan man betrakta hypotesen som tentativt verifierad, dvs den gäller tills vidare om inte nya motbevis kommer.

Den här enkäten är tyvärr totalt underkänd som vetenskaplig, den är inte ens i närheten av att duga som en hygglig kundundersökning.

Det heter f ö "irrelevant" eller "icke/ej/inte relevant" inte "orelevant".

Jag hoppas att du får ut något bättre av svaren på de fria frågorna, det som kommer ut av enkätvalen kan du kasta i papperskorgen direkt.

Du får ursäkta min hårda ton, men gör man anspråk på vetenskaplighet så måste man också tåla hård kritik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).