Öppna kategorin

Moped / Aspen !?

9 inlägg 4513 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moped / Aspen !?

özach  
#703232 Hej , är det nån som vet om man kan köra Aspen i 70 tals moped ?! Den är bättre ur lagringssynpunkt ! Mvh Örjan



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Moped / Aspen !?

JohannesG  
#703236 Jag körde min Puch M50 Racing från 1974 på uteslutande Aspen 2T när jag var 15-17år. Inga problem. Har inte tankat den sedan jag slutade köra (cirka 7 år sedan nu) men brukar starta den någon gång om året. Bara bränsle kommit fram i förgasaren startar den på första kicken. 👍

Användarvisningsbild

Re: Moped / Aspen !?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703250 Själv körde jag Honda CR 125 på aspen 2 när det begav sig, inga bekymmer alls

Avatar Fallback

Re: Moped / Aspen !?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703253 Bra svar här angående Aspen till moppar.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... latbensin/

Användarvisningsbild

Re: Moped / Aspen !?

Vardon  
#703268 Kör gamla mopeder på aspen just för lagringen. Brukar blanda i lite mer två takts olja beroende på årsmodell.

Sen finns det säkert bättre experter men har inte märkt några bekymmer. Men eftersom lagring är ett problem antar jag du inte nöter alltför många mil

Avatar Fallback

Re: Moped / Aspen !?

Tralsmo  
#703336 Ja blandar själv och kör på 2,5 procent.
Jim på classic motor har rätt.
Har du nålrullslager till kolvbulten så går det alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Moped / Aspen !?

özach  
#703342 Tack för svar ! Vet ej hur det är med nålrullslager ? Sachsmotor 70 tal och Suzuki k50 år 86 tror jag !? H / Örjan

   TS
Avatar Fallback

Re: Moped / Aspen !?

Tralsmo  
#703350 Har inte skruvat med sachsmotorer på evigheter.
Jim Lundberg skriver i mopedboken att äldre motorer har kollvbultsbussning å nyare nålrullslager.
Vet inte vad gränsen för det går. Kan bara gissa på shiftet 60- 70tal.
Hur som helst så blanda 1 extra procent i aspen så du får 3% så är det inga problem.
Kör du otrimat så är det nog inga problem me 2% heller.

En k50 86 bör det ju rimligen va nålrullslager på.

Användarvisningsbild

Re: Moped / Aspen !?

totte  
#703362 Många av oss som kör veteranmotorsågar kör det på vanlig färdigblandad Aspen 2%. Det är problemfritt. Saken är den att den 2T-olja vi har idag är så oerhört mycket bättre än vad man körde med på 60 - 70-talet när det var minst 4% av nåt som i realiteten var vanlig SAE 30 mineralolja.

En 50 kubiks motorsåg från 70-talet skall prestera två till tre hk vid mellan 10 - 12000 rpm, dvs betydligt mer än en normal moppe från tiden som oftast utvecklade 0,8 - 1 hk. Så nog klarar moppen att gå på Aspen eller för den delen annan alkylatbensin av bra kvalitet.

Om man är det minsta osäker i sinnet så köper man 4T alkylat och blandar själv med den bästa 2T-oljan dom har på macken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).