Gallring

Första gallring

38 inlägg 13403 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första gallring

Kjohan  
#703052 Har ett område på 5 hektar som behöver gallras.. har tjatat på min inköpare i 1 år men det händer inget.
Har nu fått napp på en entreprenör som kan gallra med motorsåg och köra ut med traktor och huggarvagn är det något alternativ tycker ni? Känns som det blir en dyr gallring 380 kr i timmen för huggning och 600 för skotning.
Fördelen är att jag skulle få 300 kr kubiken ijämfört med 270 för då köper en bonde med flis Panna massaveden. Hur hade ni gjort?
Hade fått löfte av inköparen att gå precis plus minus noll.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703054 Släpp inte ut någon med motorsåg och bonntraktor på ren timtid bara.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

jannee  
#703055 Du kommer att gå back så det skriker om det.
Bara en gallringskotare är timpriset på max 700 kr och med den går det MINST 3 ggr så fort.
Har du gjort sista röjningen ordentligt = tagit ned ALLA enbitsträd?

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703056 Hälften är helt okej med 2 meters förband hälften har jag kvar att under röja

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Vedproducent  
#703060 Är det en hyfsat normal 1:a gallring så ska det väldigt mycket till för att manuellt hugga 1 kubik i timmen. Sen kommer körningen till det. Tror du kan räkna med minst 500 kr kubiken ute vid väg med dom grejorna och timtid.

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703061 Den är ganska eftersatt upphissande kronor därför jag vill ha det gjort

   TS
Avatar Fallback

Re: Första gallring

surjämten  
#703114 Verkar som ett dåligt avtal.
Avtala om vad han ska ha för huggning o framkörning!

Avatar Fallback

Re: Första gallring

jannee  
#703120 Mer ekonomiskt att själv röja ned till rätt förband, eller GE bort gallringen inklusive virket.
Detta om något är beviset på vad det innebär att plantera för tätt (eller med för många plantor/ha).

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Brorsan  
#703149 Fäll, kapa någon gång och kör ut som helträd direkt till grannens upplag för senare flisning.

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703163 Får kanske försöka vara med en del med motorsågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första gallring

jannee  
#703194 Jag har maskingallrat ca 20 ha, i olika omgångar.
De första gallringarna tyckte jag, direkt efter, att det gallrats väl hårt.
Har senare fått inse att det nästa varit tvärtom, borde kanske gallrats hårdare.
Två år innan gallringar har jag själv underröjt och tagit ned alla enbitsträd som ändå borde tas bort.
Alla gallringarna har gett ett plusresultat, varit väldigt varierande massapriser en del har gått som kubb.
Gör en hård röjning, vänta något år så du även kan sälja lite kubb och inte skänka bort allt till kokning.
Ser det inta allt för djävligt ut med underväxt så röjer man 5 ha ganska snabbt, med rätt röjsåg :-bd

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

skogsjan695xl  
#703197 Hugger han å skotar i snitt 4 kubik i timmen spelar det väll igen roll. Men jag kan aldrig tänka mig att det är möjligt. Röj hårt. Få dit en maskin som gallrar och kör ut. Det är på sin höjd 1 veckas jobb med maskin.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703658 Få tag på nån annan inköpare.

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703838 Har haft ute 5 olika inköpare.
Den enda som jag får 270 för massaveden dom andra hade typ 240 plus transportavdrag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första gallring

jannee  
#703867 Har du möjlighet att nu göra en riktigt hård röjning, röja ned ALLT som är enbitsträd och mindre för att sedan vänta några år med en 1;a gallring.
Förhoppningsvis har priserna gått upp något men du kan även kanske få ut en del kubb.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).