Traktorer och processorer

vikplog...

40 inlägg 30681 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vikplog...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69387 vi ska med "nya" traktorn köpa till ett vikblad för att kunna köra lite snö efter vägarna till skiften osv... Nu försöker säljaren lura på oss ett sånt här blad http://mahlers.se/pdf/Vikplog-VPL-15-30.pdf det har plastupphängning till slitstålet, å just det undrar jag hur det funkar?
annars känns bladet som ett vettigt alternativ att ha på hela vintrarna me sin låga vikt om man jämnför med andra blad, men just det där me "plasten"??? äre nån som har erfarenhet???



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Skogstomte  
#69396 Jag ska erkänna att jag inte har någon erfarenhet av just plogapplikationer, men just polyuretan använder vi en hel del på jobbet. Ett makalöst material segt, starkt, rivstarkt och elastiskt. Används ofta som slitbana i driv- och stödhjul på mindre truckar (låglyftare, staplare, typiska inomhustruckar med små hjul/rullar utan fjädring). Kolla bara vad en utbytesbit kostar, det är inte gratis...

Avatar Fallback

Re: vikplog...

corvette87  
#69400 om jag skulle köpa nytt snöblad så skulle jag nog välja fjädrande slitstål, dvs monterade med riktiga fjädrar,
tycker den där plastupphängningen ser lite billigt ut, men det kanske funkar på väldigt släta ytor,

Avatar Fallback

Re: vikplog...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69413 jo grejjen me detta blad är i första hand att det är lätt jämtemot andra, som ibland verkar väga det dubbla, sen är det priset, dom begär runt 40´ för ett nytt sånt här blad, vilket gör att vi får ett nytt för samma pengar som ett beggat av annat känt märke... men ja ska defenitift kolla vad delarna kostar, är det svin dyrt så kanske det finns anledning att köpa beggat med fjädrande stål....

   TS
Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69417 Jag är åxå intresserad av vikplog, men med begränsad budget skulle jag gärna se nåt hemmabygge?

Avatar Fallback

Re: vikplog...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69429 Vet inte vad för vägar/ytor du tänkt snöröjja, men jag körde 10 år med 2 olika Vreten plogar, dock bara diagonalblad, på grusvägar åt kommunen och de tar mycket stryk när man lite snöblind hittar stenar i vägkanter mm.
Jag har under dessa år lyckats böjja 2 klaffar och slå bort ett cylinderfäste vid sånna incidenter när jag mer eller mindre missat vägen i full fart. :roll:

Nu skulle visst Vreten sluta att tillverka snöploger men reservdelarna finns kvar.
Deras klaffupphängning tål massor men inte allt och de gör mej lite tveksam en klaff per sida som är upphängd i plast....
På asfaltsytor funkar det säkert kanon annars hade inte Mähler byggt det så.

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70283 Nån som kan nåt om olika vikplogar och kan berätta vad man ska tänka på så man inte
råkar köpa en beggad alldeles för dyrt?

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70569 Kan och kan...
Holms är bra plogar, men jag anser att man betalar lite extra för märket.
Uni-väg är också bra och lite kraftigare än holms, men då också tyngre.
Vreten är också helt ok grejer.

Man bör kolla efter sprickor och då framförallt i "V:et", vikplogarna är ofta lagade där.
Klaffarna kan också vara bra att kolla upp, men är lite svårt om man inte har möjlighet att koppla plogen på nåt.
Annars är det väl som vanligt, kolla kolvar, slangar osv.

Svårt att säga vad en beggad ska kosta, märke, årsmodell och allmänskick säger mer.
Fråga gärna när du har nåt på gång så kan jag hjälpa efter förmåga...

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70573 Ok, ska fundera lite, få se om det blir nån affär.

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70766 Det blev affär! Känns som ett kap än så länge, ska provmontera imorgon.
Gradmeko vp240 lite begagnad men ser fräsch ut, bilder kommer såklart.

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70779 Här är ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

totte  
#70782 Ser ju stiligt och användbart ut. Ser på bilden ut som att testmaterial är på väg ner.

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

stegmaster  
#70788 ser ju riktigt fint ut. :grin:
Men hur e det med vikt på detta, och hur kjänns det i traktoren när du kjör med det i luften? :geek:

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70791 Testmaterialet är efterlängtat, än är det för lite.
Vikten är 400kg och det märks, ska bli kul att prova i verklig körning, hittills har jag bara smugit omkring på gården.

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70949 Nu har jag plogat en stund, tyvärr har jag bara ett extrauttag, den sk 3;e funktionen på lastaren
så jag får koppla om slangarna om jag vill ha vänstervingen på annat sätt än framåt.
Men det går att ploga med bara högervingen justerbar, i vägskälen kör jag i Y-läge och trycker iväg
snön en bit ner efter vägen sen ställer jag högervingen i \-läge och plogar på.
Det som är bökigt är om tilten ger sig så plogen börjar gå på släpfötterna för hårt, kanske man skulle haft
nån form av mekanisk låsning?
Nu håller jag på och funderar på bästa lösning för 4;e funktionen.
Förmodligen byter jag lastarspaken till en med 2 knappar och ventilpaketet till ett med 2-extrafunktioner
så jag kan vinkla snabbt och snyggt under gång, nån som har input?
Hastigheten på vinklingen som nämndes tidigare, är tillfyllest.
Vikplogen känns inte så tung att köra omkring med som jag befarat, bara tuta på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).