Traktorer och processorer

Frontvikter

21 inlägg 10585 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frontvikter

Mikkel  
#287498 Var kan man få tag på frontvikter att montera på framhjulen ?
Annars får man sätta på ett fäste framför huven, men vikter på hjulen hamnar ju lägre och belastar framvagnen mindre.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frontvikter

hayabusa 08  
#287511 Undrar om det finns hjulvikter till framhjulen?
Jag har inte sett ngn traktor med det ivartfall.

En annan möjlighet är ju annars att vätskefylla framdäcken..

Vad är det för dimension på däcken ifråga?

Användarvisningsbild

Re: Frontvikter

Kse  
#287526 Jag resonerar tvärtom, frontvikterna gör nog mer nytta just i fronten då dom hamnar längre fram och du utnyttjar hävstångseffekten bättre.
Samma sak gäller framvagnen, jag anser nog att det blir mer slitage på bussningar, servo mm. med en jättetung framvagn jämfört med om du monterar vikterna på traktorn.

Här finns det hjulvikter.
http://swe.jake.fi/88

Avatar Fallback

Re: Frontvikter

jannee  
#287541 Håller helt med Kse, haft hjulvikter på min traktor en gång i forntiden. Monterade i stället en låda framtill på traktorn där jag nu har några pressvikter + kätting och lite annat skräp. Detta fungerar bra tills man är i några andra träd och buffar= nackdelen är att traktorn blir lite lång.
Vill minnas att någon förståndig person verkligen avrådde mig från att använda hjulvikter, skulle visst slita på spindlarna, kan ha helt fel.

Avatar Fallback

Re: Frontvikter

Brickan  
#287542
jannee skrev:Vill minnas att någon förståndig person verkligen avrådde mig från att använda hjulvikter, skulle visst slita på spindlarna, kan ha helt fel.
Hur?

Användarvisningsbild

Re: Frontvikter

Erre  
#287546 Vikter i hjulen skonar hela framvagnen.
Den vikten som sätts i en fälg behöver bara däcket bära upp.
Alla vikter du hänger i ramen på en traktor fram tynger på framaxel leden och på hjullager. Men en traktor är ju byggd och dimensionerad för att det ska hängas fram. Men vill man ha ett så kort ekipage som möjligt så visst, varför inte hjulvikter?

Avatar Fallback

Re: Frontvikter

rikard_e  
#287548 Jag slängde av mina hjulvikter, enda gången det kändes att dom satt på var när glappet i styrningen började öka. då ritade dom 8or på vägen. jag satte på frontvikter, och nu kan jag lyfta en rundbal utan att han lättar. dessutom när jag körde med vagnen så steg han upp på bakhjulen och när man landar sen igen så mår framaxeln inte alls bra.

Tror inte det möjlighet till att få den vikten i framhjulen, vikterna blir för små och ineffektiva.
Dock förstår jag ditt tänk. Orsaken till att ha vikter är att få ner framhjulen, och avlasta baxaxeln.

Men vad har du för traktor?

Avatar Fallback

Re: Frontvikter

Mikkel  
#287622 Jag som frågade har en MF35X, 1964 års modell. En liten traktor alltså. Min tanke att hjulvikter skulle skona framvagnen mer än frontvikter bygger på samma resonemang som Erre´s. Men som sagt blir ju effekten större ju längre fram vikten sitter och framför grillen kan man ju hänga på så mycket som behövs och blir lättare om man skulle vilja plocka bort den. Traktorn är ju gjord för att arbeta och man har ju sett många traktorer som har frontvikter och verkar ha överlevt.

Apropå vikter: vad är dyrast potatis eller en villa ? Svar: båda kostar ca 10 kr/kg ! (anm. en villa med bottenplatta väger väldigt mycket).

Tack för tipsen om vikter till traktorn/ Mikkel

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontvikter

rikard_e  
#287650 Jo det är sant. Om du nu bestämmer dig för att skaffa hjulvikter, så borde någon traktorskrot ha!

Avatar Fallback

Re: Frontvikter

Mikkel  
#290928 Det blev frontvikter framför kylaren. Fasade så man kan öppna huven. 5x30=150 kg.
2 Frontvikter.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontvikter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702768 Är det vanligt att ha frontvikter på när man kör med timmervagn? Hur gör du?

Användarvisningsbild

Re: Frontvikter

Erre  
#702776 Tyvärr inte full brygga än.
1614362109_screenshot_20210226-185444.png

Är sällan för tungt där fram.

Användarvisningsbild

Re: Frontvikter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702780
Erre skrev:Tyvärr inte full brygga än.
1614362109_screenshot_20210226-185444.png

Är sällan för tungt där fram.


Och på en fin blå också 😀. Sätter nog på mina nyinköpta också. Tycker den känns lite lätt fram ibland när jag har fullt timnerlass.

Användarvisningsbild

Re: Frontvikter

Vardon  
#702793
Uvskogen skrev:Är det vanligt att ha frontvikter på när man kör med timmervagn? Hur gör du?


Eftersom jag behövde frontvikt till hypron så får den sitta på med vagnen. Vet inte om jag märker någon egentlig skillnad. Ungefär 300 kg tror jag av gammalt möög. Upplevs den som lätt så är den nog det.

Användarvisningsbild

Re: Frontvikter

Erre  
#702803
@Uvskogen skrev:Och på en fin blå också 😀. Sätter nog på mina nyinköpta också. Tycker den känns lite lätt fram ibland när jag har fullt timnerlass.

Aldrig fel med lite tryck på framaxeln. Dels för drivning men främst för att få det att styra dit man vill. Man hinner inte alltid med att styrbromsa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).