Skogsröjning

Röjsåg vilken?

44 inlägg 11655 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg vilken?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702712 Nu är det dags för kedjeröjsåg.
Vilken är bäst i nuläget?
Finns batteridriven som är jämförbar med bensin?
Stihl eller Huskvarna?
Sele, den som följer med eller?

Ska användas för långa röjpass i varierande terräng och relativt ofta i sluttningar av varierande lutning.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg vilken?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702717 Jag har ju både den bensindrivna 535 FBx och den batteridrivna 536 LiPX (motsvarar 530 iPX), men föredrar den senare. Främst på grund av lättheten och tystheten vid tomgång.

Dock är 535 FBx klart kraftfullare än 536 LiPX. Fast det märks mest när träden börjar uppnå brännvedsdimensioner. (Å ska brännved eller massaved tillredas, så är ju en liten motorsåg klart effektivare än en kedjeröjsåg).

Sedan är ju 535 FBx (åtminstone I teorin) en kombimaskin, där Husqvarnas alla tillbehör för 25 cc-kombimaskiner passar.

Hur Stihs motsvarigheter är, får andra svara på. Vet att Stihls lilla ryggburna maskin kan förses med Husqvarnas bygel och då bli en kedjeröjsåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg vilken?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702729
Niking skrev:Jag har ju både den bensindrivna 535 FBx och den batteridrivna 536 LiPX (motsvarar 530 iPX), men föredrar den senare. Främst på grund av lättheten och tystheten vid tomgång.

Dock är 535 FBx klart kraftfullare än 536 LiPX. Fast det märks mest när träden börjar uppnå brännvedsdimensioner. (Å ska brännved eller massaved tillredas, så är ju en liten motorsåg klart effektivare än en kedjeröjsåg).

Sedan är ju 535 FBx (åtminstone I teorin) en kombimaskin, där Husqvarnas alla tillbehör för 25 cc-kombimaskiner passar.

Hur Stihs motsvarigheter är, får andra svara på. Vet att Stihls lilla ryggburna maskin kan förses med Husqvarnas bygel och då bli en kedjeröjsåg.
/Niklas


Tack Niklas!

Avatar Fallback

Re: Röjsåg vilken?

barbarossa  
#702877 Är jättenöjd med min 545 årsm -18 fungerar till det mesta och är ännu bättre med strandklingan.handtagsvärme är ett måste iaf för mej som haft sytråd i flera fingrar och tappat blodcirkulation i dessa. 👍

Avatar Fallback

Re: Röjsåg vilken?

Aspåsnäset  
#702880 Det var snabba puckar. Jag visste inte att det fanns 545 F. Vad skiljer den från FX?

Mvh Andreas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg vilken?

Erre  
#702882
@Aspåsnäset skrev:Det var snabba puckar. Jag visste inte att det fanns 545 F. Vad skiljer den från FX?

Mvh Andreas

Tror det är förgasare kontra Auto Tune

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg vilken?

Aspåsnäset  
#702883 Ok. Trodde i min enfald att den utgått.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg vilken?

mikael_s  
#702929 Grattis till snabbt inköp. Jag har också kombinationen 535 FBX och 545 FXT (utan AutoTune). Servade just min 545 hos Bengt i Skeppshult och då undrade han om han inte skulle borra upp ljuddämparen på den för att få lite mer fart i den. Den fick han såklart och visst blev det bättre drag, rekommenderas!

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg vilken?

Erre  
#702934 När man lackar ur på gammalt möög så måste man snabbt skaffa nytt.

Så kan man laga gammalt möög sen 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg vilken?

Hugin  
#702950
mikael_s skrev:Grattis till snabbt inköp. Jag har också kombinationen 535 FBX och 545 FXT (utan AutoTune). Servade just min 545 hos Bengt i Skeppshult och då undrade han om han inte skulle borra upp ljuddämparen på den för att få lite mer fart i den. Den fick han såklart och visst blev det bättre drag, rekommenderas!


Intressant! Kan du beskriva var/hur/håldiameter mm anlades (gärna med foto)? Tacksamt också gärna en beskrivning av hur resultatet upplevs. - Några uppfattade nackdelar? samt gärna svar på frågan varför ljuddämparen i fabriksutförande inte utformats för optimal effekt!

Avatar Fallback

Re: Röjsåg vilken?

mikael_s  
#702952
Hugin skrev:
mikael_s skrev:Grattis till snabbt inköp. Jag har också kombinationen 535 FBX och 545 FXT (utan AutoTune). Servade just min 545 hos Bengt i Skeppshult och då undrade han om han inte skulle borra upp ljuddämparen på den för att få lite mer fart i den. Den fick han såklart och visst blev det bättre drag, rekommenderas!


Intressant! Kan du beskriva var/hur/håldiameter mm anlades (gärna med foto)? Tacksamt också gärna en beskrivning av hur resultatet upplevs. - Några uppfattade nackdelar? samt gärna svar på frågan varför ljuddämparen i fabriksutförande inte utformats för optimal effekt!

Vill helst inte dela utifall att Bengt ser det som sin IP. Bättre du ringer direkt till dem och frågar.

Jag tycker sågen accar bättre och känns starkare, men jag har ju såklart inga mätningar så skall inte utesluta att det är placebo.

Nackdelen är såklart att den låter lite mer.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg vilken?

Joakim S  
#702962
Hugin skrev:
mikael_s skrev:Grattis till snabbt inköp. Jag har också kombinationen 535 FBX och 545 FXT (utan AutoTune). Servade just min 545 hos Bengt i Skeppshult och då undrade han om han inte skulle borra upp ljuddämparen på den för att få lite mer fart i den. Den fick han såklart och visst blev det bättre drag, rekommenderas!


Intressant! Kan du beskriva var/hur/håldiameter mm anlades (gärna med foto)? Tacksamt också gärna en beskrivning av hur resultatet upplevs. - Några uppfattade nackdelar? samt gärna svar på frågan varför ljuddämparen i fabriksutförande inte utformats för optimal effekt!

Vinterröjarn snackar lite om detta på sin kanal i detta klipp.


Avatar Fallback

Re: Röjsåg vilken?

Nonkan  
#704109
Aspåsnäset skrev:Det var snabba puckar. Jag visste inte att det fanns 545 F. Vad skiljer den från FX?

Mvh Andreas


Det är en modell som är ihopbyggd av lite lagerrens :)

Samma som FX men vanlig förgasare istället för AT, solid drivaxel (som är billigare än ihålig som på FX-modellerna) och så har det sparats in någon krona på att det inte är vingmutter för att justera styret.

Lite osäker (har inte sålt så många p.g.a. tycker det var lite på gränsen till girigt att inte ha vingmutter), men det kan vara Balance X istället för Balance XT-sele som ingår också.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg vilken?

Erre  
#704138 Ja att det inte var vingmutter kändes lite snålt. Nu behöver jag inte krabba med det för att kunna transportera sågen. Annars hade jag snott den från något lik av gamla röjsågar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).