Skogsnyheter

Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

66 inlägg 24951 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

skogsjan695xl  
#702617 Vi önskar naturligtvis att våra entreprenörer ska stanna hos oss. Samarbetet med våra entreprenörer är mycket viktigt för oss, och vi arbetar för ett fortsatt gott samarbete. Vi tycker att det är bra att FSC nu bedömer frågan kring certifieringens sociala dimension”, och fortsätter:

”Justeringen i prestationsnormen handlar om förväntad tidsåtgång per avverkat träd. I och med att prestationstakten under vissa förutsättningar ökat för våra egna maskinlag, blir förväntningen att våra entreprenörers lag ska prestera på samma nivå som våra egna lag

I vår bransch precis som andra branscher är kontinuerliga förbättringar avgörande. Som stor aktör kan vi leda den utvecklingen genom våra egna avverkningslag där vi jobbar med ständiga förbättringar inom såväl produktivitet som andra områden. Vi delar sedan gärna med oss till våra entreprenörer av de insikter vi får genom det utvecklingsarbetet”, skriver Rebecka Rödin i ett mejl till ATL



Såhär säger Stora Enso

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Fredrik Reuter  
#702624
Höglandserik skrev:Okej, nog för att detta duger som ett inlägg på skogsforum, men att kalla det en artikel tycker jag är att ta i. Ni har ju inte pratat med Stora Enso och hört vad de säger om ändringen, bara tagit upp vad skogsentreprenörer säger. Om ni sökt Stora för en kommentar men att de avböjt, så bör det framgå av artikeln.


Trist att du inte gillar det jag gör Erik.
För er andra kan jag säga att fokuset på artikeln, ja, jag kallar den så ändå, är hur skogsmaskinmarknaden påverkas just nu. Detta på grund av det redan fastslagna (ref ovan) att Stora Enso ämnar sänka priset. Det är tvåsiffrigt antal personer jag pratat med om detta inför artikeln och det som framkommer är faktiskt inte bara att maskinaffärerna gått i stå just nu utan även hur snabbt det påverka en, i mitt tycke, redan sargad glesbygd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702625
Höglandserik skrev:
Fredrik Reuter skrev:Vi har en färsk artikel på iSkogen som tar upp det aktuella ämnet med skogsentreprenörer som kör för Stora Enso i Mellansverige. Ersättningen till skogsentreprenörerna sänks nu i sådan omfattning att skogsmaskinstillverkare kallar det en lokal lock-down för skogsmaskinmarknaden.

Här kan du läsa artikeln: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sto ... marknaden/

Vad är dina tankar om detta, lämna gärna dina synpunkter här.


Okej, nog för att detta duger som ett inlägg på skogsforum, men att kalla det en artikel tycker jag är att ta i. Ni har ju inte pratat med Stora Enso och hört vad de säger om ändringen, bara tagit upp vad skogsentreprenörer säger. Om ni sökt Stora för en kommentar men att de avböjt, så bör det framgå av artikeln.


Ja och ska man vara petig så var inte svenskan helt korrekt i alla lägen heller 🙃

I teorin förstår jag StoraEnsos sätt att detaljstyra priset per objekt, så går det ju till i många branscher nuförtiden, man jagar det optimala i alla led. I artikeln framgår inte vad som försämrats, behöver man hugga 40 kubik mer på varje trakt, eller bara i tex granåkerhuggning, medan man kanske får nån krona mer per kubik i de svårare objekten?
I skogen har alla förändringar dock en tendens att leda till mer arbete för mindre ersättning, så det är väl risk att det blir så illa som entreprenörerna i artikeln menar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

skogsjan695xl  
#702626 Generellt sett ska vi hugga och skota 10% mer på alla trakter.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702628
skogsjan695xl skrev:Generellt sett ska vi hugga och skota 10% mer på alla trakter.


Så Stora menar alltså att deras egna lag hugger 10% mer än entreprenörerna? Hade varit intressant att få höra storas syn på det hela i artikeln.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

skogsjan695xl  
#702629 Problemet är ju att stora vägrar att visa sina egna siffror på maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702630 Ja det kan jag tänka mig. Deras prisnivå har legat lägst av bolagen jag gjort uppdrag åt, först som röjare och sen planerare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Iskog  
#702648 Jag tycker sista stycket på artikeln belyser ett stort och accelererande problem för oss alla verksamma bland stubbar och plantor, att landsbygden och glesbygden effektivt rationaliseras bort i förmån för något mynt extra.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Axl  
#702653 Är inte en del av problemet också att Stora kombinerar en väldigt uppskruvad produktionsnorm med ett väldigt lågt timpris i kalkylen?

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702680 Alla deras kalkyler är bara ett spel för galleriet. Eftersom många maskiner står still, särskilt gallrare och riskörare så tar de en rövare och försöker pressa priserna. Om tillräckligt många skriver på för att de ska kunna hålla sina volymer så har de lyckats.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Axl  
#702682 Jag vet ju inte om dom tror på kalkylerna själva men det är väl ändå det som sätter priset för entreprenören? Såhär mycket ska du producera per timme och såhär mycket kostar en skördare per timme alltså får du såhär många kr/m3.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

alias  
#702684
alias skrev:Skall tvister om avtalets innehåll avgöras i domstol eller skiljenämnd?

I övrigt blir jag inte klok på varför man går med på att ingå ett avtal med någon där man i avtalet ger motparten fria händer att ändra förutsättningarna totalt under avtalets löptid. Det är ju en helt annan sak om det blir förhandlingar om villkorsändringar när ett avtal löper ut och ska sägas upp eller omförhandlas inför en ny avtalsperiod.

MVH
Alias


Jag förstår fortfarande inte hur man får folk till att skriva på avtal med dessa villkor?

Har ett dylikt kontrakt något större värde för entreprenören jämfört med ett muntligt avtal (och hur ser bankerna som lånar ut pengar till maskinköpen på värdet av dylika kontrakt?)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

jannee  
#702687 Jag undrar hur det egentligen fungerar.
Förhandlat fram till ett fast pris för en avverkning, priset var 80 kr/m3fub.
Fick senare veta att samma entreprenör senare gjort en avverkning och erhållet 60 kr/m3fub.
Nu rörde det sig om en BETYDLIGT större avverkning och då för Svea skogs räkning.
Tydligen var orsaken att entreprenören tog denna avverkning för detta skampris hade varit att denne kände sig tvingad att köra, pengar måste in till avbetalningar.
Finns det någon entreprenör som kan förklara vad skälig prisbild egentligen borde vara?

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Vedproducent  
#702689
jannee skrev:Jag undrar hur det egentligen fungerar.
Förhandlat fram till ett fast pris för en avverkning, priset var 80 kr/m3fub.
Fick senare veta att samma entreprenör senare gjort en avverkning och erhållet 60 kr/m3fub.
Nu rörde det sig om en BETYDLIGT större avverkning och då för Svea skogs räkning.
Tydligen var orsaken att entreprenören tog denna avverkning för detta skampris hade varit att denne kände sig tvingad att köra, pengar måste in till avbetalningar.
Finns det någon entreprenör som kan förklara vad skälig prisbild egentligen borde vara?

Det där är ju bara ett sätt att få markägaren att tro han får en billig avverkning. Dom drar ner på tilläggen i stället. Det ska då vara en riktig kanonavverkning om entreprenören skulle acceptera 80 kr inkl skotning då. Så differensen betalar skogsbolaget. Så har dom garderat sig innan med ett lågt tillägg.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702690
Axl skrev:Jag vet ju inte om dom tror på kalkylerna själva men det är väl ändå det som sätter priset för entreprenören? Såhär mycket ska du producera per timme och såhär mycket kostar en skördare per timme alltså får du såhär många kr/m3.

Det är naturligtvis deras utgångsbud i förhandlingarna. I realiteten är det marknaden som sätter priset som med alla andra varor och tjänster. Lägsta priset är vad någon kan tänka sig att göra det för och högsta priset är vad någon högst vill betala för att få det gjort. Däremellan hamnar det.
Undrar om det skulle funka att göra en kalkyl på vad det kostar att baka en limpa och sen gå till affären och kräva att få köpa den för det priset?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).