Skogsekonomi

Betala och bokföra första preliminär skatten.

7 inlägg 2399 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betala och bokföra första preliminär skatten.

RopetEF  
#702577 Hej, har precis en nystartad enskild firma, har ännu inte någon inkomst men ska betala första preliminära skatten, vilket innebär att jag måste ta pengar från mitt "privata" konto.

min fråga är nu hur ska jag bokföra detta?
måste jag bokföra detta, det är ju mitt personliga skattekonto och jag har inte använt företagets pengar.

Tacksam för all hjälp och förklaringar man kan få såhär i uppstart 👍



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Betala och bokföra första preliminär skatten.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702579 Nix, skall inte bokföras! Om du behöver ta det från firmans konto någon gång bokför du som 2013 Eget uttag bara.

Håll koll på att du inte har för lite tillgångar i firman, så du hamnar på negativ räntefördelning bara.

Användarvisningsbild

Re: Betala och bokföra första preliminär skatten.

Ambj72  
#702590
RopetEF skrev:Hej, har precis en nystartad enskild firma, har ännu inte någon inkomst men ska betala första preliminära skatten, vilket innebär att jag måste ta pengar från mitt "privata" konto.

min fråga är nu hur ska jag bokföra detta?
måste jag bokföra detta, det är ju mitt personliga skattekonto och jag har inte använt företagets pengar.

Tacksam för all hjälp och förklaringar man kan få såhär i uppstart 👍



Vad satte du för omsättning / inkomst när du startade upp firman. Jag gjorde misstaget och sa vad jag trodde jag skulle ha för omsättning. Skatteverket tog detta och la det som vinst = och beräknade min preliminärskatt på detta underlaget.
Gjorde sedan en preliminär deklaration med en annan omsättning och vips 3dagar senare så fick jag en annan preliminärskatt.
Min skattehandläggare satte 0:-/mån första året. Just för att första året är det snålt med inkomster och de brukar ofta kvittas mot utgifterna för att starta upp firman.

Har du förlängt årsbokslut. ?

Användarvisningsbild

Re: Betala och bokföra första preliminär skatten.

RopetEF  
#702602
Mangan skrev:Nix, skall inte bokföras! Om du behöver ta det från firmans konto någon gång bokför du som 2013 Eget uttag bara.

Håll koll på att du inte har för lite tillgångar i firman, så du hamnar på negativ räntefördelning bara.


Okej, men säg att jag ska betala preliminär skatt på 8000kr då bokför jag detta så här? (se bild)

1930 Företagskonto. 8000kr kredit
2010 Eget kapital. 8000kr debet (Det är här du menar att man kan använda konto 2013 också? )

MVH
Robert

   TS
Avatar Fallback

Re: Betala och bokföra första preliminär skatten.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702606 Ja, jag brukar använda 2013 för uttag och 2018 för insättningar. Så blir det tydligt under året. Så nollställer man årets 2013/2018 mot 2010 vid årsskiftet. Jag tror att använda ett separat 2012 Skattekonto är den sämsta lösningen, skatten är ändå blandat privat och firma så det ger inte så mycket. 2010 funkar säkert också, det är det enklaste.

Användarvisningsbild

Re: Betala och bokföra första preliminär skatten.

Camaro1969  
#702607 förutsätter enskild firma?

jag hade bokfört det
2015/2018

så syns det i bokföringen hur mycket prelskatt man pytsat in.

Användarvisningsbild

Re: Betala och bokföra första preliminär skatten.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702627
Ambj72 skrev:
RopetEF skrev:Hej, har precis en nystartad enskild firma, har ännu inte någon inkomst men ska betala första preliminära skatten, vilket innebär att jag måste ta pengar från mitt "privata" konto.

min fråga är nu hur ska jag bokföra detta?
måste jag bokföra detta, det är ju mitt personliga skattekonto och jag har inte använt företagets pengar.

Tacksam för all hjälp och förklaringar man kan få såhär i uppstart 👍



Vad satte du för omsättning / inkomst när du startade upp firman. Jag gjorde misstaget och sa vad jag trodde jag skulle ha för omsättning. Skatteverket tog detta och la det som vinst = och beräknade min preliminärskatt på detta underlaget.
Gjorde sedan en preliminär deklaration med en annan omsättning och vips 3dagar senare så fick jag en annan preliminärskatt.
Min skattehandläggare satte 0:-/mån första året. Just för att första året är det snålt med inkomster och de brukar ofta kvittas mot utgifterna för att starta upp firman.

Har du förlängt årsbokslut. ?


Jag har också ändrat prel dekl flera gånger under mina år som företagare, det är som du säger väldigt smidigt. Det är onödigt att betala in för mycket som nystartad, bara man inte handlar upp alla pengar som kommer in för skatteverket ska ju ändå ha in dem förr eller senare!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).