Skogsnyheter

Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

66 inlägg 24953 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Fredrik Reuter  
#702472 Vi har en färsk artikel på iSkogen som tar upp det aktuella ämnet med skogsentreprenörer som kör för Stora Enso i Mellansverige. Ersättningen till skogsentreprenörerna sänks nu i sådan omfattning att skogsmaskinstillverkare kallar det en lokal lock-down för skogsmaskinmarknaden.

Här kan du läsa artikeln: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sto ... marknaden/

Vad är dina tankar om detta, lämna gärna dina synpunkter här.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

alias  
#702475 Skall tvister om avtalets innehåll avgöras i domstol eller skiljenämnd?

I övrigt blir jag inte klok på varför man går med på att ingå ett avtal med någon där man i avtalet ger motparten fria händer att ändra förutsättningarna totalt under avtalets löptid. Det är ju en helt annan sak om det blir förhandlingar om villkorsändringar när ett avtal löper ut och ska sägas upp eller omförhandlas inför en ny avtalsperiod.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

tallen100  
#702482 Menar dom kanske att börja med egna maskinlag och maskiner i större skala själva igen 🤔

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

isteskog  
#702484 Tror jag inte, Tallen! De ska nog plåga sina entreprenörer tills de ger upp och sen ta in utländska firmor ..... 🙃

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

tallen100  
#702485
isteskog skrev:Tror jag inte, Tallen! De ska nog plåga sina entreprenörer tills de ger upp och sen ta in utländska firmor ..... 🙃

Kom just på tankevurpan ...🙃

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Fredrik Reuter  
#702486 Det finns ett rykte jag tar upp i artikeln ovan som stärker isteskogs tes.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

halvproffs  
#702495 Två av mina kompisar som kör skördare gav upp ifjol och började åt ett annat bolag.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Tralsmo  
#702504
isteskog skrev:Tror jag inte, Tallen! De ska nog plåga sina entreprenörer tills de ger upp och sen ta in utländska firmor ..... 🙃


Ja tror du har rätt.
Frågan är bara hur lång tid det tar innan dom upptäcker att det nog inte blir billigare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Contårta  
#702576
tallen100 skrev:Menar dom kanske att börja med egna maskinlag och maskiner i större skala själva igen 🤔


Stora har redan störst andel egna maskinlag av skogsbolagen i Sverige. Det är därför de kan ”pressa” på entreprenörerna så hårt.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Tralsmo  
#702586
Contårta skrev:
tallen100 skrev:Menar dom kanske att börja med egna maskinlag och maskiner i större skala själva igen 🤔


Stora har redan störst andel egna maskinlag av skogsbolagen i Sverige. Det är därför de kan ”pressa” på entreprenörerna så hårt.


Har du nån aning om fördelningen mellan deras egna lag å utomstående lag?
Alltså antal lag menar ja ju då.

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

tallen100  
#702599
Contårta skrev:
tallen100 skrev:Menar dom kanske att börja med egna maskinlag och maskiner i större skala själva igen 🤔


Stora har redan störst andel egna maskinlag av skogsbolagen i Sverige. Det är därför de kan ”pressa” på entreprenörerna så hårt.

Jo dom egna lagen dom har nu ska väl "visa" vad entreprenörerna ska klara att producera och till vilket pris,typ.
Förr hade dom fler maskiner/lag själva.

Men jag tänkte för snabbt, och isteskog tänkte rätt 😉

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

tallen100  
#702601
Tralsmo skrev:
Contårta skrev:
tallen100 skrev:Menar dom kanske att börja med egna maskinlag och maskiner i större skala själva igen 🤔


Stora har redan störst andel egna maskinlag av skogsbolagen i Sverige. Det är därför de kan ”pressa” på entreprenörerna så hårt.


Har du nån aning om fördelningen mellan deras egna lag å utomstående lag?
Alltså antal lag menar ja ju då.

Osäker, men har för mej jag hört att stora har runt 40 egna lag, och runt 100 enreprenörer. men hur många lag har då entreprenörerna? 🤔

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Bosse1  
#702605 "Det ryktas nu (obs, rykte) att Stora Enso redan har en armada av skogsentreprenörer i Baltstaterna som står redo att ta över om de svenska kollegorna inte klarar av det. Men låt oss säga att det inte är sant, det är illa nog."

Undrar vad för fördelar det skulle vara för SE att ha utländska ? Billigare kanske ,men varför ?
Är det för tufft att vara egenföretagare i sverige ,regler ,skatter och kanske onödiga ryggsäckar att släpa på ?

Avatar Fallback

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

jannee  
#702608 Förr eller senare kommer i vilket fall som helst svenska skogsentreprenörer att drabbas på samma sätt som svenska åkerier men även byggen.
Gäller då att vända kappan efter vinden.
Säga upp svenska förare, "anställa" utländska egenföretagare.
Certifikat och liknade behörighetsintyg ordnar dessa ofta enkelt.
Detta kommer att innebära en stor kostnadsreducering för entreprenörerna.
På sikt kommer det dock att återgå till det "normala".
Duktiga utländska egenföretagare kommer att inse sitt värde och kräva högre ersättning och svenska chaufförer kan åter komma i ropet.
Faran är dock att utländska egenföretagare, kan med regeringens goda vilja, kanske komma billigare undan än svensk dito.
På så vis har det varit och fortfarande är inom transport och bygg, och detta trots att byggs fack varit starkt motståndare till inblandning av utländska s.k. egenföretagare..

Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Höglandserik  
#702615
Fredrik Reuter skrev:Vi har en färsk artikel på iSkogen som tar upp det aktuella ämnet med skogsentreprenörer som kör för Stora Enso i Mellansverige. Ersättningen till skogsentreprenörerna sänks nu i sådan omfattning att skogsmaskinstillverkare kallar det en lokal lock-down för skogsmaskinmarknaden.

Här kan du läsa artikeln: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sto ... marknaden/

Vad är dina tankar om detta, lämna gärna dina synpunkter här.


Okej, nog för att detta duger som ett inlägg på skogsforum, men att kalla det en artikel tycker jag är att ta i. Ni har ju inte pratat med Stora Enso och hört vad de säger om ändringen, bara tagit upp vad skogsentreprenörer säger. Om ni sökt Stora för en kommentar men att de avböjt, så bör det framgå av artikeln.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).