Skogsekonomi

Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

18 inlägg 3730 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Grönsaksbonden  
#702345 Själv är jag inte en skogsägare inte heller intresserad av det, däremot köksodling är högst intressant för mig. Jag är på jakt efter ett mindre jordbruksarrende ca 5 hektar i Stockholms, Uppsala, Västmanland eller Södermanlands län - ja jag vill inte vara för långt från vår kära huvudstad. Dock är det inte lätt att hitta ett ledigt arrende i Stockholms län eller i grannlänen, jag lutar mer och mer åt att det bästa är nog att skapa ett jordbruksarrende från skogsmark. Ni får gärna kommentera om följande förslag är realistisk och ekonomiskt intressant för en skogsägare:

Skogsägaren ansöker om tillstånd från skogsstyrelsen och eventuellt andra berörda myndighter att omvandla en ynka halv hektar för en försöksverksamhet. Vid ett beviljande skriver skogsägaren och jag ett arrendekontrakt på fem år, men innan jag tillträder ska skogsägaren slutavverka skogen och ta bort grenar, stubbar och stenar. Efter 3 års tid då jag hunnit få en känsla för arbetet och vi erfarenhet av varandra så slår vi till med 5 hektar. Samma process som vid försöksavverkning, 1) beviljande från skogsstyrelsen 2) skogsägaren slutavverkar och behåller hela vinsten själv i gengäld att han ta bort stubbar och stenar 3)jag tar över sen och gödslar, gräver diken, fixar vatten avlopp och el, bygger bostadshus. 4) prisförslag är 2000kr/hektar alltså betalar jag ca 10 000 till skogsägaren per år.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Vilsten  
#702352 Har själv ingen mark i området, men spontant alldeles för dåligt betalt för det du önskar. Att ta bort alla stenar och stubbar kostar mycket mer än vad du vill betala för hela kontrakt tiden.

Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Grönsaksbonden  
#702386 Kontraktiden som jag skrev var för försöksverksamheten, skulle försöksverksamheten funka och vi väljer att utöka till 5 hektar ser jag all anledning att stanna länge med tanke på mina egna investeringar. Oavsett så tror jag att det inte är särskilt intressant för skogsägaren med försöksverksamheten med tanke på skalan, här får jag nog ändra idén för att göra den mer attraktiv kanske stå för alla kostnader inkl sten och stubbortagning. Däremot 5 hektar idén är jag inte helt såld på att det skulle vara ekonomiskt ointressant med tanke på:
1) Skogsägaren slipper betala för nya plantor och planteringen vilket skulle vara det naturliga att göra efter en slutavverkning- bara det är väl minst 5k/hektar?
2) Även efter planteringen har en skogsägare egentligen bara kostnader fram till nästa slutavverkning efter 60-100år. Med denna idé får han en stabil inkomst år efter år.
3) Med denna idé äger skogsägaren mer värdefull mark - för visst säljs jordbruksmark för högre hektarpris än skogsmark?

Med tanke på punkterna ovan måste det kosta ruskigt mycket att ta bort stubbar och stenar för idén ska betraktas olönsam - hur mycket kostar det att ta bort stubbar och sten per hektar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Vardon  
#702391 Ett problem är väl att hur länge har man denna inkomst. Och tar det slut så måste man börja om och då har man alla de kostnaderna ändå. Kanske stora problemet är att man ska känna sig trygg. Det behöver nog vara långsiktighet för att det ska bli lönande

Spontat tror jag det är lättare att utöka sökområdet. Kommer du uppåt dalarna går det knappt inte att arrendera ut åkermark.

Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Grönsaksbonden  
#702392 Medans det här är huvudidén har jag även andra frågor som ni skogsägare troligen har bättre koll på.

1. Jag har kikat på lantmäteriet och hittat några intressanta privata skogsmarker. Hur skulle ni som skogsägare föredra att man påbörjade den initiala kontakten? Söka upp er på typ hitta.se och ringa er direkt?

2. Kan man annonsera om detta i 'marknaden' här i forumet?

3. Hur svårt/lätt är det för en skogsägare att bli beviljad att omvandla ens skog till jordbruk?

4. Så går vi tillbaka till huvudfrågan, nu när läsaren har bättre har koll på vad jag vill göra. Hur kan jag göra idén mer attraktiv för en skogsägare, konkreta förslag på ändringar? Hjälp mig att göra min pitch bättre helt enkelt! Självklart kan jag betala mer per hektar men jag är även intresserad av att höra hur idén kan göras mer inbjudande och ekonomiskt tilltalande. Nu är idén bara teoretisk men när jag väl sjösätter iden vill jag att erbjudandet ska vara så bra att skogsägaren har mycket svårt att tacka nej.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

alias  
#702394
Grönsaksbonden skrev:Kontraktiden som jag skrev var för försöksverksamheten, skulle försöksverksamheten funka och vi väljer att utöka till 5 hektar ser jag all anledning att stanna länge med tanke på mina egna investeringar. Oavsett så tror jag att det inte är särskilt intressant för skogsägaren med försöksverksamheten med tanke på skalan, här får jag nog ändra idén för att göra den mer attraktiv kanske stå för alla kostnader inkl sten och stubbortagning. Däremot 5 hektar idén är jag inte helt såld på att det skulle vara ekonomiskt ointressant med tanke på:
1) Skogsägaren slipper betala för nya plantor och planteringen vilket skulle vara det naturliga att göra efter en slutavverkning- bara det är väl minst 5k/hektar?
2) Även efter planteringen har en skogsägare egentligen bara kostnader fram till nästa slutavverkning efter 60-100år. Med denna idé får han en stabil inkomst år efter år.
3) Med denna idé äger skogsägaren mer värdefull mark - för visst säljs jordbruksmark för högre hektarpris än skogsmark?

Med tanke på punkterna ovan måste det kosta ruskigt mycket att ta bort stubbar och stenar för idén ska betraktas olönsam - hur mycket kostar det att ta bort stubbar och sten per hektar?


Ofta har man ju börjat med att odla upp den mest lättodlade och bördigaste marken först, så det som fortfarande är skogsmark är nog lite sämre marker.

Det finns bl.a. en tråd om nyodling på maskinisten.net (tror att TS heter "ja-bond" eller dylikt) där man får en rättbra bild över hur mycket stenar och stubbar det kan vara tal om.

Känns även lite oklart vad ett dylikt upplägg skulle klassas som juridiskt. Förefaller knepigt med byggnader på ofri grund tillsammans med jordbruksarrende i en och samma upplåtelse.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Grönsaksbonden  
#702395
Vardon skrev:Ett problem är väl att hur länge har man denna inkomst. Och tar det slut så måste man börja om och då har man alla de kostnaderna ändå. Kanske stora problemet är att man ska känna sig trygg. Det behöver nog vara långsiktighet för att det ska bli lönande

Spontat tror jag det är lättare att utöka sökområdet. Kommer du uppåt dalarna går det knappt inte att arrendera ut åkermark.

Vad skulle ge skogsägaren större trygghet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Camaro1969  
#702399 nu känner jag inte till hur det är i områdena där du söker mark, men hemma i hälsingland har massvis med jordbruksmark vuxit igen.
kollar man historiska kartan från 1960 så är det lätt att jämföra vad som då var odlat och nu är skog.

sådan mark vet vi är lämplig att odla på då det gjorts förr.

jag har tagit upp sådan mark och kört med en nyodlingsfräs, det kostade ca 15000 för 0,5 hektar

kommunen ville ha 6000:- för omändring av skogsmark till jordbruksmark.

hoppas det gav något till din kalkyl

Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

lodin92  
#702400 Du måste stå för största delen av kostnaden för omvandling och sedan fritt arrende under typ 25 år eller var som kan vara lämpligt. Sedan måste det finnas krav på hur du får sköta marken och vad som händer annars. Tror ingen ställer om marken på egenbekostnad för då har dem ju endast en förlust ända tills gården lämnar familjen. Arrendeintäkterna täcker aldrig kostnaden för ett lån för omställningen. Sen ställer jag mig tveksam till att åkermark är mer värd än jordbruksmark vid stockholm? Är jordbruksmark mindre värd så får du svårt oavsett om du står för omställningen.
Senast redigerad av lodin92 ons 24 feb 2021, 08:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

lodin92  
#702401
Camaro1969 skrev:nu känner jag inte till hur det är i områdena där du söker mark, men hemma i hälsingland har massvis med jordbruksmark vuxit igen.
kollar man historiska kartan från 1960 så är det lätt att jämföra vad som då var odlat och nu är skog.

sådan mark vet vi är lämplig att odla på då det gjorts förr.

jag har tagit upp sådan mark och kört med en nyodlingsfräs, det kostade ca 15000 för 0,5 hektar

kommunen ville ha 6000:- för omändring av skogsmark till jordbruksmark.

hoppas det gav något till din kalkyl

Spännande vill ha bilder på det , hoppas själv göra samma resa👍 Men jag antar du har en hel del kostnader kvar innan åkermarken har någon kvalitet? Tänker främst i ts fall där ägaren måste leja för det.

Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Sne4  
#702403 Tror inte att din idé kommer att hålla med att omvandla skogsmark till ett arrende med bostadshus, ledningsrätt osv.
Du verkar vilja att markägaren ska stå för omvandlingskostnaden av skogsmark till jordbruksmark. Det finns artiklar om du söker på nyodling så får du en bild av kostnaden för detta ärper hektar och kan bilda dig en uppfattning av detta.

-Risker skapas då du verkar vilja bygga på marken också, vilka servitut kommer upp då osv.

Däremot kan du nog hitta en mindre åkerlapp där ägarna funderar över att plantera igen med skog och därmed bidra till att hålla landskapet öppet(om du hoppar över biten med att bygga på marken).

Utökar du sökområdet till mer glest befolkade områden som Värmland finns det nog gott om möjligheter att köpa loss mark för en billig peng(MED hus).

Spånar fritt: Villavagn med solel och mulltoa, ekonomibyggnad = 40' sjöfraktscontainer? -vilka regler gäller då?

Själv köpte jag loss ett skifte gammal jordbruksmark från grannen och kommer när lantmäteriet kikat klart påbörja processen med att plantera igen marken. Även om du säkert är en trevlig prick så är det inte aktuellt med den marken, trots att 5ha och mer just nu står helt oanvänt. Den enkla anledningen är att väg måste byggas och den går rakt över min gårdsplan.

Denna mark är ett gammalt urdikat kärr, mossodling, dye. Sådana marker finns det lite varstans och det finns nog närmare Stockholm med om du fortsätter leta.

Glöm inte bort att ta med inhgnad av området i din kalkyl. Du måste räkna med att vildsvin, hjortar och andra djur gärna går från den närbelägna skogen till dina odlingar för ett skrovmål.

Avatar Fallback

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702406 Här planterar vi skog på åkermark för att ingen vill bruka den.

Avatar Fallback

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702413
Camaro1969 skrev:kommunen ville ha 6000:- för omändring av skogsmark till jordbruksmark.


Va? Varför skall kommunen ha betalt för detta?

Avatar Fallback

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702414 Här så får man vara glad om någon bonde kommer och slår höet utan att att man betalar för det.

Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut skogen som jordbruksarrende - lukrativt?

Camaro1969  
#702418
Mangan skrev:
Camaro1969 skrev:kommunen ville ha 6000:- för omändring av skogsmark till jordbruksmark.


Va? Varför skall kommunen ha betalt för detta?


ja vet inte =)

men jag bad de fara åt &¤%#"#%
eeh okej vi kan göra det för timpenning max 1000:- sa dem, och det godtog jag.

tror det är för att man inte får bedriva lantbruk varsomhelst. om det riskerar förorena vattentäkter etc?

men jag vet faktiskt inte

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).