Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3267 inlägg 607872 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

alias  
#702326
fendt311 skrev:Hmm. Har ju faktiskt skydds sele. Med typ Sala-block. Problemet är bara var man ska fästa den. Brukar använda den på huset. Stod på ladugården i kväll och funderade på. Om man skulle skruva ner fästöglor i nock/ takstol. Med 5m mellan rum. Då kan man fästa selen eftersom. Nu lämnade jag ca 50-60 cm snö kvar på taket. Det har varit så kallt här en längre tid. Skulle aldrig ge mig upp där om det är + grader.


Du kan inte fästa linan i toppstångsfästet på traktorn och ställa den på motstående långsida av ladugården (med nocken mellen dig och traktorn) och sen be barn eller fru/sambo att flytta fram traktorn några meter i taget längs ladugårdsväggen allt eftersom du skottar av motstående sida av taket?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

hlb  
#702330 Fendt311. Det är väl jag som är nojig, men jag förlorade en kollega från ca 200 m, för många år sedan. Vaknade på nätterna långt efteråt med "vindbruset" ringande i öronen, trots att jag inte var på plats, när det hände.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#702335 Du är inte nojig alls, "hlb".
Vet hur hårdt det är att träffa marken från bara fyra meter, och hur tråkigt
det är när man måste pissa på en butelj och ligga rakt på rygg i
fjorton dar. Men jag överlevde och ryggen lagade sig sådär.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

hlb  
#702340 Nu tröttar jag dej, Jens, men jag föll bara 2 m från en stege, men sedan genom ett öppet bjälklag och ytterligare ner en våning. Många små frakturer bl.a. käken av på båda sidor.
Läkaren lugnade mig med att " detta är ungefär, som de ser ut , som blivit nersparkade i tunnelbanan". Så numera undviker jag helst tunnelbanan.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#702376 Då hade du tur, "hlb" :-bd
Hädanefter står tunnelbanan på min lista över saker att undvika
också, likasom skrångliga stigar lånad bakom garagen till en kund :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

fendt311  
#702481 Vad gör man när en underbar granne ringer i panik. Över snö mängden på hennes ladugård. Man får ställa upp som vanligt. Hon hade ringt måg emnät. Som är gift med dottern. Som är 65 och pensionär. Men han var lite rädd för höjder. Vad göra. Hon är 85år. Bara ge sig ut nu efter jobbet.
Bilden talar.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#702497 Det är fint att det finns såna som dig som ställer upp när det behövs 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#702516 Du är visst god båda i höjden och på botten, du, @fendt311 :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

lodin92  
#702518
fendt311 skrev:Hmm. Har ju faktiskt skydds sele. Med typ Sala-block. Problemet är bara var man ska fästa den. Brukar använda den på huset. Stod på ladugården i kväll och funderade på. Om man skulle skruva ner fästöglor i nock/ takstol. Med 5m mellan rum. Då kan man fästa selen eftersom. Nu lämnade jag ca 50-60 cm snö kvar på taket. Det har varit så kallt här en längre tid. Skulle aldrig ge mig upp där om det är + grader.
jag brukar ta med mig ett rep över och sedan ha det fastknutet i bil eller träd eller liknande på bägge sidorna. Då kan jag ta lite på varje sida för att undvika snedbelastning av taket. Sen alltid en som kollar när man är på ladugården och kan hjälpa om man far över kanten. Man hänger inte länge innan det är för sent.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#702526
Det här är ett dike, men det är fylld med is.

Blev snabbt vår nu, tyvärr, och all snön som kom blir till vatten, men
fortfarande finns det gott om tjäla i marken, så då blir det till att
vattnet hittar vägen där det finns möjlighet.
Vatten fyller alla groper, så det är svårt att hålla sig torr på föterna.

Men det är ju perfekta förhollande för winchning 👍

Måste vara hårdt för haren nu, eftersom den/de har varit
här i natt och haft kalas på asptopparna.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

fendt311  
#702749 Oj. Börjar längta efter våren när man ser detta vattenflöden. Samtidigt så retar man sig väl på allt vatten då. Själv skottar jag snö på grannen ladugård. Ca 1M snö uppe vid nock. Drygt att jobba förmiddag. Sedan direkt hit och skotta snö. 😊

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

machonisti  
#702771
plax skrev:Nu håller det på och ställer till med riktigt fan i Österbotten 🤬
Regnat hela eftermiddagen med -4 som temperatur
1613918800_20210221_164409.jpg

Träden är fulla med snö från tidigare och nu ett ispansar på till 😥

Prisiss!
Å så kom e in en massa sand från sahara. Men tå slipper vi ju saand viägan!! 👍

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

machonisti  
#702775
fendt311 skrev:Oj. Börjar längta efter våren när man ser detta vattenflöden. Samtidigt så retar man sig väl på allt vatten då. Själv skottar jag snö på grannen ladugård. Ca 1M snö uppe vid nock. Drygt att jobba förmiddag. Sedan direkt hit och skotta snö. 😊

Oj fendt siir att du har follt opp. Tuffa metern e int na att skratt åt!

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702801


För en vecka sedan var det 2-3 dm snö. Rena vårvädret nu. Skall bli frost på nätterna, mossen kan kanske hålla ett tag till.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

fendt311  
#702816
machonisti skrev:
fendt311 skrev:Oj. Börjar längta efter våren när man ser detta vattenflöden. Samtidigt så retar man sig väl på allt vatten då. Själv skottar jag snö på grannen ladugård. Ca 1M snö uppe vid nock. Drygt att jobba förmiddag. Sedan direkt hit och skotta snö. 😊

Oj fendt siir att du har follt opp. Tuffa metern e int na att skratt åt!

Fasen så tungsamt när det är plus 3grader här. Allt fastnar på spaden (aluminium spaden). Man funderar vad man gett sig in på. Varför rasar inte snön ner av sig själv? Men man måste göra vad man lovat. Så är det för mig. Man ställer upp än om det är gratis arbete. Är några ladugårdar som rasat här i Västerbotten. Pga snö massor. Utbyggnaden jag skottar på nu. Är det plats för 18 uppbundna mjölk kor. Tyvärr så tömdes ladugården på djur 2011. När min kära granne Sture hastigt gick bort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).