Ny Teknik och Elektronik

Akut elbrist stoppar nyetableringar

727 inlägg 97762 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#702141 Ja vi ska ta hand om Norges avfall också fast vi inte har en egen plan. Norge har inga egna reaktorer men har lite avfall från forskningsreaktorer, sjukvård mm.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJ ... -i-sverige

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Bosse1  
#702168 Björn Gillberg om bla mörkade elfel..


Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

hlb  
#702277 Finns två människor som har blivit väldigt kloka med åren. Gillberg och Göran Persson.
Senast redigerad av hlb tis 23 feb 2021, 17:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

halvproffs  
#702280
hlb skrev:Finns två människor som har blivit väldigt kloka med åren. Gillberg och Göran Persson. Undrar om vedproducenten har den potentialen? 😀


Det där var väl inte nå trevligt inlägg!?

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

hlb  
#702281 Kan hålla med Halvproffs. Inte illa tänkt, men jag ber om ursäkt. Själv har jag ju inte potentialen, då ålderdomen redan inträffat.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#702284
halvproffs skrev:
hlb skrev:Finns två människor som har blivit väldigt kloka med åren. Gillberg och Göran Persson. Undrar om vedproducenten har den potentialen? 😀


Det där var väl inte nå trevligt inlägg!?

Jag tar inte åt mig. Han kör sin stil och den är som den är. Han gillar väl inte att få korrekt fakta i stället för hans hittepåsiffror. Men nu har han ju bett om ursäkt och det var ju alltid något.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

hlb  
#702305 Och så behöver jag ju inte undra längre heller. 😀 https://www.publikt.se/pa-jobbet/rad-om ... sser-22404
Senast redigerad av hlb tis 23 feb 2021, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

skogshare  
#702309 Avgörande för bioenergins ( inkl. metanolens ) framtid är säkert i vilken utsträckning bioenergiföretagen kommer att kunna konkurrera prismässigt - exkl. subventioner - och leveranssäkert ;  

- dels om råvaran med andra, både tillkommande och traditionella köpare av främst GROTen / massaved ;
- dels med producenterna av övriga energislag - sol, vind-, vatten- och kärnkraft.

Frågan är också om framtidens energi inom olika användningsområden enbart måste vara fossilfri eller om den dessutom ska vara koldioxidfri och / eller förnybar,.   

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Arvid0  
#702566 "Nu får det vara nog med fulargument för kärnkraft"
Göran Bryntse

https://www.expressen.se/debatt/nu-far- ... karnkraft/

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#702728
Arvid0 skrev:"Nu får det vara nog med fulargument för kärnkraft"
Göran Bryntse

https://www.expressen.se/debatt/nu-far- ... karnkraft/

Ganska självklart om man tänker ordentligt. Det går helt enkelt inte att påstå att vi behöver mer kärnkraft än i dag. Möjligen man kan säga att det saknas lite värme enstaka timmar någon/några veckor om året. Men inte ens det om man ser över dygnets alla timmar. Värme både producerar man och lagrar mycket enkelt om man vill ha mer av det.
Har varit knäpptyst om kontrollrummet nu. Men vi exporterar just nu drygt 7500 Mwh.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

jannee  
#702731 Vedproducent!!
Med ditt resonemang kan man inhandla en bil som fungerar helt perfekt till temperaturen understiger 10 grader, kallare får man gå eller stanna hemma.
Byggs de fabriker/industrier det ryktas om (bl.a i Boden och SSAB) lär det knappt finnas någon Norrländsk vattenelkraft att tillgå för oss i mellan och södra Sverige.
De s.k. överföringsledningar (som kanske kommer till stånd) blir då m.a.o. onödiga.
Vi får då förlita oss på den osäkra vindkraften och import om vi inte startar upp några reaktorer.
Det är den bistra framtida sanningen, som du vedproducent just nu blundar för.
Det tar tid, säkert 20 år innan SSAB och Boden tillverkar fossilfritt järn men det tar också tid att bygga ett ordentligt kärnkraftverk.
Hur är din lösning när vattenkraften inte finns att tillgå?

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Alvarsson  
#702736 Finns en utmärkt artikel i DN för några dagar sedan där man definerade elbehovet för ovanstående satsning. Den pågående vindkraftsutbyggnaden gör att elbehovet med råge kommer att finnas. Men även kärnkraftsel från Finland kommer att finnas på marknaden. Finland importerar stora mängder el i dag.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Alvarsson  
#702737 Sedan får vi inte glömma Sverige har nettoexporterat el varje dag i år!

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Torbjörn Johnsen  
#702739 Hur mycket el ”frigör” nedläggningen av Ortviken? När alla pappersmaskiner gick för fullt i början av 2000-talet förbrukade Ortviken lika mycket ström som hela Malmö. Den nedläggningen som gjorts nu borde ju påverka elbalansen i Norrland?

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Torbjörn Johnsen  
#702740 Det kanske är den elen vi exporterar till Finland?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).