Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818454 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702276
lodin92 skrev:https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0RZ_rg97hsxWszer4HlF0s8c-LQLCylbIZvf6cD2bon7Ds6_AWD1tLFS8&v=he537LpSjKo&feature=youtu.be Där snackar vi sann vedentusiast 👍

En som började i vedbranschen med två tomma händer? 🤬
/Niklas

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702295 Ingenting är omöjligt 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#702920 Det känns alltid så tungt att börja för säsongen med björkveden.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#702932 Snön smälter med fart nu när vårsolen kom fram, oljebyte och smörjning ännu före en ny vedsäsong. 0,2l / slag o 110L olja att förflytta

För övrigt första vedmaskinen jag haft där det blir bytt olja enligt serviceschema. Alla tidigare har alltid haft nån slags läckage före oljan blivit gammal


Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#703048 Små smular är också mat, sa Fanden hon åt flugor.
1614542711_2021.02.28_ved.jpg

Hittade de två bitarna här idag när jag hämtade in ved till kaminen.
Bitar av bok, dårlig kvistat, som värmer bra, men som väl inte
hade varit populära i säckarna jag säljer. :wink:

Undrar om någon av mina förfädrar utvandrade från Småland till Norge :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#704953 Linjen börjar nu vara klar för ny säsong, installerade ännu en varningslampa som blinkar då automat-körningen är igång


Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#704968
adahlm skrev:Linjen börjar nu vara klar för ny säsong, installerade ännu en varningslampa som blinkar då automat-körningen är igång


Erkänner!!! Jag blir avundsjuk 🙈ser jätte bra ut

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Arso  
#704980
80-90 skrev:
adahlm skrev:Linjen börjar nu vara klar för ny säsong, installerade ännu en varningslampa som blinkar då automat-körningen är igång


Erkänner!!! Jag blir avundsjuk 🙈ser jätte bra ut


Verkligen! Blir sugen att uppgradera från Faxes och yxa. Startade själv upp produktionen här hemma lite smått idag.
1615663353_20210313_171945(0).jpg


Fick "hjälp" av minstingen. Första gången hon ser någon klyva med yxa. Förtjusta utrop varje gång klabben delade sig!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

johan eriksson  
#705537 Vedtillverkning i mindre skala. Kapar med Dolmar 120 Super och Stihl MSE 220, klyver med Øyo yxa.

1616075141_096ee774-b37c-4f0a-bf5c-b6fec3afa41b.jpeg


1616075141_dfe41f0d-9c49-4812-97ca-22e68a5a05b5.jpeg


1616075141_3b9c5c7c-28e1-4a78-abb5-555db15c0498.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Camaro1969  
#705544 Byggt 2 bockar som uppläggningsbord.
Nu slipper man lyfta upp allt på vemaskinen, ett stort lyft för mig 😃

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

axwell  
#705549
johan eriksson skrev:Vedtillverkning i mindre skala. Kapar med Dolmar 120 Super och Stihl MSE 220, klyver med Øyo yxa.

@johan eriksson
Helt rätt med elsågen Stihl MSE220, har en likadan för ändamålet.
Kör den med Stihls RS-helmejsel.

Fast enl: "Många sågar börj............" så har jag ju två, sitter en sån på beg. Kisa Villa Kombi-vedmaskinen som jag köpte i somras.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

johan eriksson  
#705552 Min går för närvarande med en kedja och svärd från GB, skogma hade dom på utförsäljning, tror jag gav 60kr för kedjorna, och dryga hundralappen för ett solitt svärd. Svårt att pruta på även för en smålänning. Kedjan är en halvmejsel och producerar bättre spån än den Windsor som sitter på Dolmen, det är en helmejsel. Båda 3/8 1,5. Och fortfarande ofilade.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

axwell  
#705558 Klyvsågade igår torr gran med MSE220, det gick inte bra, sågen löste för att det gick för tungt.

Filade om med dubbel-sågfilen, samma som i klippet med ms192 och 3/8" lp.

Sen gick det som en dans. 👍 😎

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705606 Någon som kör allt i en hög och sen skopar upp med traktorn (i stället för direkt i säck/vagn)?
Går det eller skjuter man bara veden framför sig månne 🤔

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ent  
#705611
Uvskogen skrev:Någon som kör allt i en hög och sen skopar upp med traktorn (i stället för direkt i säck/vagn)?
Går det eller skjuter man bara veden framför sig månne 🤔


När alla säckarna är använda och det kvarvarande som ligger på backen ska travas, ja. Har gjort så i nödfall för att få högen närmare vedboden så att transportören ska nå ända in. Men inte är det nån smidig metod, grästorven vill gärna följa med, man trycker det mesta framför sig eller så slirar det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).