Verkstan

Williamms gräsklippar-skruvtråd.

24 inlägg 3514 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#701998 Hej!
Jag just nu skruvar jag på en gräsklippare som har en hemmabyggd snöplog.
Just nu har jag bara en kryptisk film, men det kommer bilder i morgon samt historian om vad ja fixat.
Det jag undrar över är om förgasaren är rätt justerad. Jag har ju bara justerat 2t förgasar förut.

Gissa gärna vad det är för maskin.

Hälsningar Williamm.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Nyborg  
#702008 Klippo?

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702010
Nyborg skrev:Klippo?

Japp. Mysko maskin, men imponerande. Snurrar runt sin egen axel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

tallen100  
#702012
williamm skrev:
Nyborg skrev:Klippo?

Japp. Mysko maskin, men imponerande. Snurrar runt sin egen axel.

Ja du sitter som på en pall och har fötterna på två pedaler och då driver den?

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702014
tallen100 skrev:
williamm skrev:
Nyborg skrev:Klippo?

Japp. Mysko maskin, men imponerande. Snurrar runt sin egen axel.

Ja du sitter som på en pall och har fötterna på två pedaler och då driver den?

Precis!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

totte  
#702019 Låter mycket bra. Tomgången är riktigt fin, långsam, lugn och jämn. Låter fint när du varvar upp också. Det du mest märker på 4T är att den bluddrar och ryker om du ger för mycket. Till skillnad från 2T så är det inte lika stor risk om den går en aning magert men du tappar kraft och i längden mår den bäst av att få precis lagom för att ge full kraft utan att bluddra.

Enklast är alltså att skruva in tills man märker att den börjar tappa kraft och sen bit för bit ut tills man känner att den ger allt den skall ha.

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702021
totte skrev:Låter mycket bra. Tomgången är riktigt fin, långsam, lugn och jämn. Låter fint när du varvar upp också. Det du mest märker på 4T är att den bluddrar och ryker om du ger för mycket. Till skillnad från 2T så är det inte lika stor risk om den går en aning magert men du tappar kraft och i längden mår den bäst av att få precis lagom för att ge full kraft utan att bluddra.

Enklast är alltså att skruva in tills man märker att den börjar tappa kraft och sen bit för bit ut tills man känner att den ger allt den skall ha.

Tack!
Jag ska titta över högvarvet i gen, för säkerhets skull.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702132 Hej!

Jag fick den klipparen för ca4 år sedan med felet att den tappade drivning när det blev högre motstånd än plan asfalt.
Ägaren trodde att det var en gummibelagd skiva som överför drivningen från en metallskiva som var sliten. Men det var metallskivan som slutade snurra.
Längre än så gick jag inte i felsökningen utan jag körde med en annan (Jonsered LT 2115) tills den gick sönder och jag sålde den och började med motorsågar för ett knappt är sedan. Men klippon blev kvar för jag gillade motorn som är i bra skick då förra ägaren hade bytt olja varje år, samt att den har snörstart.

Så när jag läste vad Totte skrivit om Brigs & Straton bestämde jag mig för att fixa den.

Och i våras när jag var på ett ställe och hämtade sågar stod det en nästan lika dan klippare där med ett hemabygt snöblad och trasig motorr, så jag tog med den hem.

Och i förgår började jag fixa den första. Det var remmen till metallskivan som var slut. Så jag bytte den och nu driver den tills den slirar på hjulen.

Jag trodde dock pga konstruktionen att den skulle vara ganska dålig till snöplogning. men den funkar faktiskt mycket bättre än en vanlig klippare för den är så smidig. Och motorn klarar att köra klipparen men full plogning på lite över tomgång!

Här är bilder:
Bra styrutslag..


I morgon ska jag fota drivningen.
/William.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

totte  
#702153 Det där är en riktig härlig kult-maskin! Håll koll på ventilspelet. Vet nu inte säkert hur det är på den här modellen. På den stående 19-kubiktummaren för slungor och fräsar bl a är det en svag punkt. Skadar inte att kolla.

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702154
totte skrev:Det där är en riktig härlig kult-maskin! Håll koll på ventilspelet. Vet nu inte säkert hur det är på den här modellen. På den stående 19-kubiktummaren för slungor och fräsar bl a är det en svag punkt. Skadar inte att kolla.

Tack!
Vad är ventilspelet och hur kollar jag att det är rätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

totte  
#702160 Du har lite att lära om 4-takt. Det är det gap som finns mellan ventillyftarna och ventilskaften på en sidventilmotor som den här.

På min snöslungemotor ser det ut så här:



Syns inte helt tydligt på bilden, men strax under ventilfjädrarna slutar ventilskaften och nedanför finns ventillyftarna. Däremellan skall det vara ett lite gap. Mäts i kallt tillstånd och bör då vara inte mindre än 0,15 mm för insug- och 0,20 för avgasventilen. Kolven skall då var på topp i kompressionsslaget så båda ventilerna är stängda. Det finns ingen justering utan man slipar av ventilskaftet. Kan göras på plats med slippapper, diamantfil eller en tunn vanlig fil av bra kvalitet, så slipper man ta av topplocket och lossa ventilerna.

Blir spelet för litet eller saknas så stänger inte ventilen ordentligt, heta gaser pressas ut och så skadas ventilen och ventilsätet och det läcker alltmer, tills den går riktigt dåligt eller inte alls.

Ventilsätet på 19 ci tenderar att sjunka en aning i cylindermetallen och det leder till att spelet minskar och till slut är borta.

Av rent intresse: Leta reda på motornumren, tre siffergrupper, som finns präglat nånstans på kåporna vanligen och posta.

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702162
totte skrev:Du har lite att lära om 4-takt. Det är det gap som finns mellan ventillyftarna och ventilskaften på en sidventilmotor som den här.

På min snöslungemotor ser det ut så här:

1614020791_120324_13.jpg


Syns inte helt tydligt på bilden, men strax under ventilfjädrarna slutar ventilskaften och nedanför finns ventillyftarna. Däremellan skall det vara ett lite gap. Mäts i kallt tillstånd och bör då vara inte mindre än 0,15 mm för insug- och 0,20 för avgasventilen. Kolven skall då var på topp i kompressionsslaget så båda ventilerna är stängda. Det finns ingen justering utan man slipar av ventilskaftet. Kan göras på plats med slippapper, diamantfil eller en tunn vanlig fil av bra kvalitet, så slipper man ta av topplocket och lossa ventilerna.

Blir spelet för litet eller saknas så stänger inte ventilen ordentligt, heta gaser pressas ut och så skadas ventilen och ventilsätet och det läcker alltmer, tills den går riktigt dåligt eller inte alls.

Ventilsätet på 19 ci tenderar att sjunka en aning i cylindermetallen och det leder till att spelet minskar och till slut är borta.

Av rent intresse: Leta reda på motornumren, tre siffergrupper, som finns präglat nånstans på kåporna vanligen och posta.

Tack!

Var ska jag öppna för att kolla det?

Jag ska leta numer och posta i morgon. Så vi får veta ved det är för motor.

Ps jag justerade om högvarvet i dag, det var inte så svårt, skillnaden mot 2t var att lysta efter ändringar i tonen på motorn och inte varvtalsändringar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

totte  
#702167 Ja du ser hur det sitter på min. Det är en skruvad plåtlucka strax under insug och avgasportarna. Du får nog plocka bort lite förgasargrejor och sånt för att komma åt, vet inte säkert för jag har mest bara skruvat stående motorer med horisontell axel.

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702176
totte skrev:Ja du ser hur det sitter på min. Det är en skruvad plåtlucka strax under insug och avgasportarna. Du får nog plocka bort lite förgasargrejor och sånt för att komma åt, vet inte säkert för jag har mest bara skruvat stående motorer med horisontell axel.

Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702233 Hej!

Jag skruvade av och kollade ventilerna på reservdelsklipparen så jag inte gör fel på den fina.
Ska det vara avstånd av sig självt när ventilen är stängt eller ska det bildas när jag trycker in bladmåttet?
Insiugventilen och dess ventillyftare är helt ihoptryckta i alla lägen på reservdelsklipparen med 8hk motor, men jag ska använda den för att lära mig 4t och skruva isär den helt tror jag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).