mån 22 feb 2021, 20:22#702160
Du har lite att lära om 4-takt. Det är det gap som finns mellan ventillyftarna och ventilskaften på en sidventilmotor som den här.
På min snöslungemotor ser det ut så här:
Syns inte helt tydligt på bilden, men strax under ventilfjädrarna slutar ventilskaften och nedanför finns ventillyftarna. Däremellan skall det vara ett lite gap. Mäts i kallt tillstånd och bör då vara inte mindre än 0,15 mm för insug- och 0,20 för avgasventilen. Kolven skall då var på topp i kompressionsslaget så båda ventilerna är stängda. Det finns ingen justering utan man slipar av ventilskaftet. Kan göras på plats med slippapper, diamantfil eller en tunn vanlig fil av bra kvalitet, så slipper man ta av topplocket och lossa ventilerna.
Blir spelet för litet eller saknas så stänger inte ventilen ordentligt, heta gaser pressas ut och så skadas ventilen och ventilsätet och det läcker alltmer, tills den går riktigt dåligt eller inte alls.
Ventilsätet på 19 ci tenderar att sjunka en aning i cylindermetallen och det leder till att spelet minskar och till slut är borta.
Av rent intresse: Leta reda på motornumren, tre siffergrupper, som finns präglat nånstans på kåporna vanligen och posta.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)