Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Handdragen minisläde?

14 inlägg 2164 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handdragen minisläde?

Huggmask  
#702079 Som vanligt när jag gör något kommer tanken " det borde finnas...." och oftast gör det det- jag har bara ingen aning

NU behöver jag en handdragen minisläde. Jag är ute på ett kärr och gallrar - för mjukt för både maskiner och hästar så jag behöver dra fram dessa småstammar med mankraft. Har ni tips på hjälpmedel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Handdragen minisläde?

morco  
#702090 Spännande, liknar mycket av mina vedgallringar och har funderat på liknande spår, drar idag ut småstammar upp till väg på ca 15-20 cm med en timmersax i var näve, ju grövre desto kortare apterat (ändå alltid en halvmeter för långt)

Jag funderar till nästa år göra någon form av sele, har en gammal alu-mes med avbärarbälte från Fjällräven. Tänker mig på var sida göra en bygel i rundjärn, lite likt en sådan där självlåsande pryl man kan hänga upp redskap på väggen med.

Tänker man då helt borde spara armarna och enbart slita på låren som är en lite större muskelgrupp än iallafall mina biceps.... slutar väl med att man har med sig ett par små slanor i var hand med.

Avatar Fallback

Re: Handdragen minisläde?

axwell  
#702093 Kanske inte helt perfekt men lite bättre bör det gå. här pricerunners urval av butiker.
https://www.pricerunner.se/sp/canada-pulkan.html

Sen finns ju även skogma och hylte lantmän.

Eller bygga om till något liknande.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/till ... 2000032371

Användarvisningsbild

Re: Handdragen minisläde?

totte  
#702116 Att dra med bör man väl ha något sånt här: https://www.baggen.se/baggen-jakt/baggen-viltdragsele/

Dra med armarna är mycket påfrestande på leder och senor och risken för ordentligt ont i ryggen är rätt stor om man inte arbetar med perfekt symmetri.

Användarvisningsbild

Re: Handdragen minisläde?

Bax  
#702128 Jag föreslår att du gör på samma sätt som du sen tänker göra med det som står kvar och växer sig stort.

Avatar Fallback

Re: Handdragen minisläde?

Vilsten  
#702145 Vänta på snöskoter väder?
Annars hitta en kompis och lasta typ en kanadapulka full. Borde få med dig 6-8 stammar/bitar

https://www.vildmarkshornan.com/produkt/canada-pulkan/
Finns på fler ställen också.

Användarvisningsbild

Re: Handdragen minisläde?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702157 Eller försök leta upp någon som har en Järnhäst. Perfekt maskin för sådan terräng, har ett betydligt lägre marktryck per ytenhet än en människa 😀

Användarvisningsbild

Re: Handdragen minisläde?

JensSkoog  
#702174 Gör en skidkälka av ett par gamla skidor.
Funkar bra när man har trampat spår.
1614024450_2021.02.18_gallring_og_framdraing_i_snovaer_(9).jpg

Min kompis gjorde den här og han har dratt fram många res med den nu.

Skidorna syns ju inte i snön, ser jag, men de finns under ramen.
Han använde smala skidor, men jag skulle nog letat upp några
långa, breda fjällskidor eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Handdragen minisläde?

Huggmask  
#702247 Det där skulle kunna funka faktiskt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Handdragen minisläde?

Huggmask  
#702248
th skrev:Eller försök leta upp någon som har en Järnhäst. Perfekt maskin för sådan terräng, har ett betydligt lägre marktryck per ytenhet än en människa 😀


Ha! En så vill jag ha! Skriver upp den på önkselistan till tomten! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Handdragen minisläde?

Huggmask  
#702249
Bax skrev:Jag föreslår att du gör på samma sätt som du sen tänker göra med det som står kvar och växer sig stort.



nä, det som blir kvar får stå sen- det går som sagt inte att komma ut där. Det får avsättas till NS

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handdragen minisläde?

JensSkoog  
#702265
Huggmask skrev:Det där skulle kunna funka faktiskt..

Funkar jättebra faktiskt, isär när han fick körd upp spår och snöen packades i det varma vädret. Idag och igår har han dragit fram en hel hög tremetersbitar.

Användarvisningsbild

Re: Handdragen minisläde?

JörgenO  
#702269 Drar din kompis den i det blåa repet? Utan att ha provat själv (men bara tänker på alla pulkor med barn som jag släpat) så är Tottes inlägg om ergonomi viktigt och de där dragselarna han länkar till kan nog vara en bra investering.

Användarvisningsbild

Re: Handdragen minisläde?

JensSkoog  
#702285
JörgenO skrev:Drar din kompis den i det blåa repet? Utan att ha provat själv (men bara tänker på alla pulkor med barn som jag släpat) så är Tottes inlägg om ergonomi viktigt och de där dragselarna han länkar till kan nog vara en bra investering.

Ja, han användte det repet i början innan jag upptäckte det
och tog fram ett lite längre och tjockare rep som han kan ha
om livet. Men en dragsele skulle ju varit topp!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).