Skogsnyheter

Risker med digitaliseringen av skogsbruksplaner?

6 inlägg 3698 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Risker med digitaliseringen av skogsbruksplaner?

Fredrik Reuter  
#702124 Ny artikel på iskogen.se.

Ett projekt ska nu förbättra skogsbruksplanen. Projektet ska vara klart i början 2023 och utgår från en digitalisering och standardisering där främst skördardata kommer användas som ingångsdata.

Men det kan finnas risker med detta och mer det kan du läsa om här: https://iskogen.se/skogsbruk/skogsbruks ... t-bli-crm/

Vad är dina tankar om detta?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Risker med digitaliseringen av skogsbruksplaner?

Tralsmo  
#702136 Mina tankar är att en duktig planläggare gör det bättre.

Användarvisningsbild

Re: Risker med digitaliseringen av skogsbruksplaner?

totte  
#702150 Ett nytt steg mot den uppkopplade digitaliserade framtid som främst gynnar den som sitter på alla data. Jmfr Google, Facebook m fl, som tjänar sina pengar på att systematiskt plundra världen på alla data som de kan komma över. Låter alltid så bra och skall främja allting, men det förutsätter först att avsikterna hos de som kan kontrollera data är välvilliga. Sen hjälper det tyvärr inte i längden, för den här sortens system är inte i grunden styrbara, komplexiteten når fort en nivå där konsekvenserna inte längre kan förutses.

Kall mig gärna bakåtsträvande surgubbe men 20 års studier av systemteori på ganska hög akademisk nivå har lett mig till en grundläggande skepsis mot teknikoptimism.

Användarvisningsbild

Re: Risker med digitaliseringen av skogsbruksplaner?

Ove Lindberg  
#702165 Jag tror på en mix av fotfolk i skogen som komplement till den nyaste tekniken. Vi behöver nog även förstå att skogsöga har en plats att fylla även i framtiden. Kanske kallas mångfald, vad vet jag?

Avatar Fallback

Re: Risker med digitaliseringen av skogsbruksplaner?

Tralsmo  
#702170 Ja tror precis tvärtom.
Den digitala tekniken som ett komplement till fotfolket.
Den digitala tekniken har ju funnits å utvecklats i många år nu å hjälpt till ordentligt bra i planläggning. Framförallt gjort det billigare att göra ett bättre resultat.

Ja ä nog en gammal surgubbe ja ochså för ja håller me Totte.

Användarvisningsbild

Re: Risker med digitaliseringen av skogsbruksplaner?

rejser  
#733519 Framförallt så ska inte industri ha den digitala planen eller göra den.
Det finns oberoende system, planläggare och certifieringsorganisationer.
Systemen om dom är moderna kan läsa in samma information om man så önskar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).