Motorsåg och handhållet

Tankar kring jonsered 2051

367 inlägg 42519 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Hepo  
#701649 Hej jag kör med en 2armad å har slipat klorna smalare funkar bra på vevaxlar med 2202 lager.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#701671 Min begränsade erfarenhet är att efter att jag gjort plats med en lagerutdragare (som kilar ut lagret) som ger ca.0,5cm så jag får plats för armar så går det med en bra med en bra 2-armad men en 3-armad vore bättre. Men som sagt så sitter det hårt behövs kvalitet på grejorna.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Williamm  
#701678
totte skrev:Jomen, äger också en tvåarmad från fultema. Går att använda ibland, men det är inte mer heller. Borde köpt nåt annat. Vanligtvis viker den sig åt sidan när man drar åt. Om man alls får dit dom stora klumpiga klorna alltså.

Att den viker sig har jag märkt. Men konstigt nog inte haft svårt att få dit "degklumparna"

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jocke91  
#701800 På tal om avdragare och lager så använder jag en sån här när jag behöver dra väck lager från vevaxlar. Funkar för det mesta.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonteringsverktyg/demonteringsverktyg-2000019463

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

johan eriksson  
#701837 Den typen är bra, ända är att de kräver lite mer plats 👍

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

totte  
#701840 Den hade jag missat, ser rätt bra ut. Allt från Biltema är inte dåligt heller.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

johan eriksson  
#701859 Den modellen är även bra till remskivor och liknande med 👍

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#701861 Köpte en halv 2051 idag. Visade sig att försäljaren var en riktig entusiast! Skickade bilder på några av sina finaste sågar, bl.a husqvarna F 70 årsmodell -65 och E 70. Ovanligt trevlig affär denna gång!

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Hepo  
#701868
Jocke91 skrev:På tal om avdragare och lager så använder jag en sån här när jag behöver dra väck lager från vevaxlar. Funkar för det mesta.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonteringsverktyg/demonteringsverktyg-2000019463

Hej går det inte att få varor skickat till hemmet? tänkte testa avdragaren men jag tror närmsta biltema ligger 2 timmar från mig så jag vill inte åka bara för den, kanske tillverkar en egen då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jocke91  
#701888 Det ser ut på hemsidan som att det borde gå men vet inte säkert.
Jag tror att dom säljer avdragaren i två delar konstigt nog.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Joakim S  
#701900
Jumper809 skrev:Köpte en halv 2051 idag. Visade sig att försäljaren var en riktig entusiast! Skickade bilder på några av sina finaste sågar, bl.a husqvarna F 70 årsmodell -65 och E 70. Ovanligt trevlig affär denna gång!

Kul:). Jag köpte en hel 2051 idag, eller typ halv då den är skuren😂.

Det märkliga med denna var att det är något konstigt "luftsystem" på ljuddämparen. 2 pipor på dämparen på baksidan med slangar, varav en går till någon slags ventil bredvid förgasaren. Hittar inget om detta i IPL:er, och har inte kollat min andra 2051 om den har det. Någon?

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Williamm  
#701901
Joakim S skrev:
Jumper809 skrev:Köpte en halv 2051 idag. Visade sig att försäljaren var en riktig entusiast! Skickade bilder på några av sina finaste sågar, bl.a husqvarna F 70 årsmodell -65 och E 70. Ovanligt trevlig affär denna gång!

Kul:). Jag köpte en hel 2051 idag, eller typ halv då den är skuren😂.

Det märkliga med denna var att det är något konstigt "luftsystem" på ljuddämparen. 2 pipor på dämparen på baksidan med slangar, varav en går till någon slags ventil bredvid förgasaren. Hittar inget om detta i IPL:er, och har inte kollat min andra 2051 om den har det. Någon?


Troligen en variant av avgasuppvärmda handtag. Grattis!

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Joakim S  
#701904
williamm skrev:
Joakim S skrev:
Jumper809 skrev:Köpte en halv 2051 idag. Visade sig att försäljaren var en riktig entusiast! Skickade bilder på några av sina finaste sågar, bl.a husqvarna F 70 årsmodell -65 och E 70. Ovanligt trevlig affär denna gång!

Kul:). Jag köpte en hel 2051 idag, eller typ halv då den är skuren😂.

Det märkliga med denna var att det är något konstigt "luftsystem" på ljuddämparen. 2 pipor på dämparen på baksidan med slangar, varav en går till någon slags ventil bredvid förgasaren. Hittar inget om detta i IPL:er, och har inte kollat min andra 2051 om den har det. Någon?


Troligen en variant av avgasuppvärmda handtag. Grattis!

Tack:). Tyvärr är sågen nu slaktad och kommer att agera delsåg.

Det är sant😊. Det kan det vara. Det är klippta kablar upp till främre handtag, och det är generator på den. Knappen är borta. Känns som att den här sågen har blivit skruvad på en del😂

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Williamm  
#701907 Troligen ett eftermonterat system. Kan du fota det?

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Joakim S  
#701909
williamm skrev:Troligen ett eftermonterat system. Kan du fota det?

Jag kan posta några bilder imorgon,på delarna. Den är som sagt isär nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).