Skogsvagn (Huggarvagnar)

Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

13 inlägg 3308 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

Batti  
#701477 Första inlägget, here we go: Jag är en skrivbordsnisse som ärvt en liten skogsgård och en Volvo BM 430 som farsan hanterade utan "bekymmer". Han välte den någon gång om året - vilket kanske ger en bild över hur hårt han pressade traktorn i skogen. 🤔
Själv kör jag fast bara jag kommer 20 meter utanför vägen och grannen (och min fru) säger till mig att sälja den och fortsätta knacka tangentbord. (Ingen ironi faktiskt) Jag har försökt att påtala att en äldre huggarvagn hade varit fint för gallring, men jag blir lite motarbetad eftersom det är en dyr "leksak".

Men, nu har jag en övertalningsplan... Jag behöver lägga 20m. klassisk kallmur i sommar. Jag försökte att hitta någon som ville göra jobbet förra året, men priset var riktigt läskigt, så jag börjar tänka att jag skulle kavla upp gabardinbrallorna och fixa muren själv... En huggarvagn skulle betala sig själv så att säga, så jag hade nog t.o.m fått lov av frun att köpa en!

Jag undrar därför om det är smart att köpa en huggarkärra och bygga stenmur med? Är det någon som gjort detta? Jag har hört att man lätt gör sönder gripen om man lyfter sten, och jag är tveksam på om en Volvo 430 dessutom räcker till för att lyfta?

Någon som har erfarenhet av att lyfta sten? Finns det bättre alternativ, eller finns det kanske t.o.m någon som kan med att säga mig sanningen - och avråda mig? 💪



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

fri  
#701481 Har plockat en del sten med gripen och det är lätt hänt att den blir sned.
Det finns säkert bättre alternativ(grävare, lastmaskin tex) men det är en glädje i att kunna göra det själv med huggarvagnen även om man får rikta eller byta gripen.

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

Brorsan  
#701483 en stenläggarfirma här hemma använder en skotarkran på en BM dumper till sina murar.
då är kranen kraftig och dom är proffs så visst går det.
Det lär nog slita på en liten huggarvagn och sen är ju frågan om du hinner lära dig hantera kranen
med sten som behöver vridas och vändas när dom ska läggas på rätt plats i muren.
Det måste ju vara ett snyggt slutresultat också.
Själv skulle jag inte tveka en sekund att använda griplastaren men då har jag rätt bra maskin och kranvana.

Användarvisningsbild

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

Stampep  
#701492 Finns grejer som är gjorda att lyfta sten med, beroende på om du ska använda runda stenar eller mer kantiga kan en sån här vara till bra hjälp.
Har själv bara använt på grävmaskin och hyfsat fyrkantiga stenar och där funkade det kanon.
Värt att kolla upp innan du sabbar en grip för samma pengar 😉

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

Larsi  
#701507 Hos min dotter fanns två halvt raserade stenmurar som vi höjde och gjorde i ordning
Hade hjälp av en grävare med grip och rotortilt vilket underlättade mycket

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701512 Hydrauliken på en 430 är inga problem. Fördel med grip som är gjord för sten.

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

nilsszzon  
#701513 jag tror att du är för långt ifrån att stapla sten med en begagnad skogsvagn och en äldre traktor just nu om du som du utrycker det kör fast lite utanför gårdsplanen =)

jag hade röstat på att leja in en grävmaskinist och sen delta i jobbet själv för att få ner priset alt. köpa in stenen och få lastbilen att lägga ut det hyfsat bra och sen köpt in tjänsten av utländska killar som gör det efter bästa förmåga till lägsta pris
att flytta sten med huggarvagn är inte helt enkelt , kan vara svårt att greppa utan att pressa grejorna för mkt samt att det lätt glider ur vid lite hastig svängkörning eller minsta ryck. MEN det är förvisso en fruktansvärd bra övning för dig om du skaffar vagn och vill prova på ( fixar du detta så är skogen en baggis för dig i framtiden ) . det går fint att hänga på en mindre huggarvagn på din 430

sista men tråkigaste alternativet är väl att hyra en mindre grävmaskin och prova göra själv , skulle inte detta gå så är det enbart den hyran som man gått "back"
Senast redigerad av nilsszzon fre 19 feb 2021, 10:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

Sture Andersson  
#701514 Har kört säkert 1000 ton sten med min grip,går jättefint ,vist det sliter,men saker är till för att användas ,430 klarar det fint ,
om du vill ha upp farten lite på kranen så finns det en större pump att köpa till den .
Men lyftkraften har du redan .

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701530
Sture Andersson skrev:Har kört säkert 1000 ton sten med min grip,går jättefint ,vist det sliter,men saker är till för att användas ,430 klarar det fint ,
om du vill ha upp farten lite på kranen så finns det en större pump att köpa till den .
Men lyftkraften har du redan .

Större pump till 430 ? Du blandar inte ihop det med att sätta pumpen från 600 på 350. Vet inte om att det finns nån annan pump till 430.

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

Sture Andersson  
#701541 Verkar som dom tagit bort den, kolla på olssons ,jag köpte min där ,tror den var på 46 liter ,orginal är 36 .

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

Sture Andersson  
#701546 Större hydralpump till BM 430

Hitta detta den har tydligen utgått.

Avatar Fallback

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

jakobn  
#701710 Ett utmärkt hjälpmedel till sten tycker jag, använd gripen för att lägga stenen på plats och sedan spett för att finjustera. Största delen av stenarna kommer du lägga helt förhand.
När du nu har ett bra motiv till att köpa en vagn gäller det att handla snabbt innan du kommer på andra tankar. Leta upp en vagn, åk och titta, säg till säljaren att du ska hämta pengar. Kör inom en affär och köp lite blommor eller nått annat som din fru går igång på. Kör hem med ett övertalningstal förberett, när du övertalat din fru kastar du dig ut i bilen och kör till säljaren med pengarna.

Nya gripar finns att köpa om det skulle behövas efter stenläggningen. Att köra med 2-hjulsdrivet i skogen är något som tar tid att lära sig, man måste köra fast för att lära sig att inte göra det.

Användarvisningsbild

Re: Använda huggarvagn för att bygga kallmur?

Batti  
#701722 Tack! Rutinerat svar - du har varit med förr!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).