Skogsröjning

Tall i granplantering, vad röja?

15 inlägg 2886 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tall i granplantering, vad röja?

berraX  
#701522 Hej

Efter en seg start växer nu granplantorna snabbt. Det börjar se riktigt fint ut.

Men....det finns en del naturlig tall lite här och där också.
Bränd av granbarkborrar så uppskattar jag mer och mer tall. Det vore inte fel att även få en andel tall i detta område.

Det känns ju dock hårt att röja bort en fin gran för att tallen behöver ljus. Men om jag inte gör det kommer väl de flesta småtallarna att kvävas. Och då blir det ingen blandskog...

Hur tänker ni andra?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Tall i granplantering, vad röja?

skogshare  
#701523 @berraX, definitivt rätt tänkt bara du på något sätt lyckas hålla älgen på avstånd.

Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

berraX  
#701525
1613729247_pict0105.jpg
...älgar har vi överallt (utom under en vecka på hösten)....

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701529
berraX skrev:Hej

Efter en seg start växer nu granplantorna snabbt. Det börjar se riktigt fint ut.

Men....det finns en del naturlig tall lite här och där också.
Bränd av granbarkborrar så uppskattar jag mer och mer tall. Det vore inte fel att även få en andel tall i detta område.

Det känns ju dock hårt att röja bort en fin gran för att tallen behöver ljus. Men om jag inte gör det kommer väl de flesta småtallarna att kvävas. Och då blir det ingen blandskog...

Hur tänker ni andra?

Jag har ett skifte där det blev mycket uppslag av tall.
Planterade gran efter markberedning.
Nu när granen är ca 10-12m så har de flesta tallarna dött, det blev för mycket skugga.
Vil du ha tall på bra mark så plantera inte några granar!

Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

jannee  
#701534 Ska du över huvud taget göra något åt granarna och tallarna?
Låt det bero några år för att se om tallarna över huvud taget överlever älgbetningen.
Är det tallmark eller granmark?
Ponera vad som händer om du röjer bort granen och sedan tallen blir betad.
Du kan även lätt stammkvista granar så att tallplantorna får mer ljus, skadar inte granen.
Satsa senare på det som växer bäst.

Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

berraX  
#701538 Röjqvist,
det du skriver är det jag anar och gör situationen lite besvärlig.

Nu är det ju redan gran där (...som ser ut att ta sej riktigt bra 😀 ...) .
Skall jag ta upp luckor runt tallarna eller skall jag låta tallarna långsamt dö?
Tar jag upp luckor kanske de behöver vara väldigt stora för att det skall vara tillräckligt ljust för tallen. Och sedan kommer älgen och äter upp tallen, och då blir det INGENTING i luckan.

Det vore trevligt med mer blandad skog men hur gör man för att det skall fungera?

För två år sedan avverkade jag tot ca 3ha.
- 1,5 ha lämnade jag frötallar på och kompletterade med extra tallfrö. Här är det tall (och bara tall) som är målet.
- 1,5ha sådde jag tall på och i vår skall jag även plantera glest med granar. Här hoppas jag på att det kan bli en blandskog.

Jag vill minska granberoendet, men under "kontrollerade" former.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

A.falck  
#701544 Jag låter tallarna vara. Tycker att det är dem tallarna som växer nära granarna som lyckas undkomma bete bäst. Sen får man röja bort granen när tallen nått en höjd där man tror den klarar sig från bete. Så gör jag iaf med blandat resultat 😉

Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

berraX  
#701550 jannee,
I skogsbruksplan är det kodat G28 och det är inte orimligt.

Att stamkvista gran som står för tätt låter som ett bra förslag. Om inte annat så senarelägger man beslutet.

A.falck,
Jag tänker inte ta bort tallarna. Jag har krupit på knä och glatt mej över varje liten planta jag kan hitta. Så de får nog bli kvar.
Du kanske har rätt i att de blir mindre utsatta om de står tätt ihop med en gran.

....och om man då stamkvistar granen så kanske man både får en viss skyddseffekt samtidigt som tallen får lite mer ljus?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

jannee  
#701552 En G 28 är med nya förädlade plantor att räkna som en G 30.
Men troligtvis ypperligt för en blandskog av gran och just tall eftersom de egentligen inte direkt konkurrerar med varandra om näringen.
Har själv liknande förutsättningar, planterar gran med ca 1600 plant/ha men plussar på med 15 % tall.
Överlever tallen är det ett stort+ men äter älgen upp den är det inte hela världen, så tänker jag.

Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

berraX  
#701561 jannee,
Jag vill minnas att även i mitt fall blir det ca 1600 gran/ha.
Jag sådde tall. Planterar du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall i granplantering, vad röja?

Emanuel90  
#701606 Hur stora är tallarna jämfört med granarna? Hur många granar tror du att det är som skulle bort för att få ljus till tallen?
Det är såklart inte roligt att röja bort en planterad gran men om vi säger att en fjärdedel av granarna skymmer en tall, så sprutar du dom 400 tallarna per ha med trico i några år. Det är lätt gjort. Då har du 400 tallar i framtiden att ställa som timmerställning om beståndet behöver avverkas i förtid pga barkborre.

Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

berraX  
#701674 Emanuel90,
de flesta av granarna är idag 2-3m höga och växer fint. Tallarna är kanske upp till 0,5m. De ligger långt efter i alla fall. Det känns surt att ta bort en fin gran. Samtidigt vore det fint om jag på sikt (efter min tid...) fick ihop vettigt antal tallar också som kan vara grund för ytterligare en generation senare. Stamkvista granar och skjuta på beslutet?

Även om det inte blir 400 tallar/ha så är det fler än jag först trodde. Jag har sett vad granbarkborrarna kan ställa till med. Det är väl bara att skydda tallarna så gott man kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701682 Röj granen som vanligt. Rör inte tallarna. Önska dem bara lycka till.

Avatar Fallback

Re: Tall i granplantering, vad röja?

isteskog  
#701686 Skulle göra som Skogsola! 👍

Användarvisningsbild

Re: Tall i granplantering, vad röja?

machonisti  
#701702 WOW det var det jag gjorde i senaste röjningen, 5 ha i höstas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).