Verkstan

Fixa spridare själv?

10 inlägg 4078 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fixa spridare själv?

kungsis  
#701295 Jag har en Fiat 680. Den är 40år gammal och har gått över 8tusen timmar. I helgen var en kompis och köpte en spridarprovare, så nu funderar jag på att se över spridarna på Fiaten. Vad tror ni. Jag plockar isär, gör rent (ultrsljudstvätt?) monterar nya spetsar, provar och monterar. Dömt att misslyckas eller bara att sätta i gång.

Mvh
Kungsis



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fixa spridare själv?

tallen100  
#701304 Det är inte alltid en bra idé att sätta i nya/renoverade spridare i en sliten motor, den kan bli trögstartad om du har otur.
Inte säkert att en sliten motor vill ha en perfekt dieseldimma, utan en blandning mellan stråle och dimma, typ 😉

Så länge han går fint och inte visar tecken på spridarproblem, skulle jag nog låta spridarna vara...

Avatar Fallback

Re: Fixa spridare själv?

kungsis  
#701489
tallen100 skrev:Det är inte alltid en bra idé att sätta i nya/renoverade spridare i en sliten motor, den kan bli trögstartad om du har otur.
Inte säkert att en sliten motor vill ha en perfekt dieseldimma, utan en blandning mellan stråle och dimma, typ 😉

Så länge han går fint och inte visar tecken på spridarproblem, skulle jag nog låta spridarna vara...


Nu vete tusan om jag tror på dig. Låter lite otroligt att en fin dimma inte skulle vara bättre 🤔 . Jag kanske skulle nämnt att traktorn blivit mera trögstartad vid kyla. Iof har jag bekanta som påstår att det är den nya "fina" dieseln som är orsaken.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Fixa spridare själv?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701498 Nya spridare är bättre än orenoverade gamla spridare. Nya däck är bättre än slitna däck.

Avatar Fallback

Re: Fixa spridare själv?

tallen100  
#701567 Visst är nya spridare bättre än orenoverad gamla, men inte nödvändigtvis i en gammal sliten motor.
Är dom gamla spridarna defekta på något vis så att traktorn inte går som den ska, så renovera, justera eller sätt i helt nya.
Men annars skulle jag låta det vara.

Slitet är slitet och nytt är nytt, det är inte alltid optimalt att blanda.

Gäller även däck, två nya på samma axel blir bäst 😉
Men man gör såklart som man vill 👍

Användarvisningsbild

Re: Fixa spridare själv?

machonisti  
#701601 I regel halvrenoverar man inte en gammal diesel. Värme och kompression förändras och kräver att även resten är i skick. Tror det är det tallen menar.

Användarvisningsbild

Re: Fixa spridare själv?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701629 Med tanke på att en sliten spridare som ger en stråle istället för en fin dimma kan göra hål i kolven så finns det ingen anledning att tveka att byta till en ny/renoverad om man har en konstaterat dålig spridare.
Finns ingen nackdel med nya spridare förutom att det blir tomt i plånboken, lika som att det inte finns någon fördel med en sliten spridare förutom att man för tillfället har pengarna kvar i plånboken 😀

Avatar Fallback

Re: Fixa spridare själv?

kungsis  
#701695 Men tror ni att en glad amatör kan fixa att byta spetsar? Har iaf bestämt mig för att skruva ur dem och testa i kompisens provare.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fixa spridare själv?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701720 Det är inga konstigheter inuti så gamla spridare, skruva isär, rengör riktigt noga och kolla i kompisens provare efteråt att öppningstryck och sprutbild är ok.
Det ska inte hända nåt med trycket men det finns säkert shims till dem att köpa ifall det skulle vara fel.

Avatar Fallback

Re: Fixa spridare själv?

kungsis  
#701918
Mettämies skrev:Det är inga konstigheter inuti så gamla spridare, skruva isär, rengör riktigt noga och kolla i kompisens provare efteråt att öppningstryck och sprutbild är ok.
Det ska inte hända nåt med trycket men det finns säkert shims till dem att köpa ifall det skulle vara fel.


Finfint 😀

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).