Traktorer och processorer

Miljöanpassad hydraulolja i gamla maskiner

18 inlägg 4681 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Miljöanpassad hydraulolja i gamla maskiner

Tralsmo  
#701319
Tralsmo skrev:
Tralsmo skrev:Har ochså använt holbein i 4 maskiner jag haft.
Har inte upplevt några sådana problem.

Kan tillägga till den andra diskussionen att ja rekommenderar inte heller byte av hydralolja i en gammal maskin. Vare sig åt ena eller andra hållet.
Bättre att använda dom pengarna till förebyggande underhåll för att undvika onödigt läckage.



Ja tryckte ju på fel knapp, tryckfelsnisse.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Miljöanpassad hydraulolja i gamla maskiner

kungsis  
#701488 Vad menar du med äldre maskin? Frågar jag mina bekanta får jag svar som sträcker sig mellan 10-70år.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Miljöanpassad hydraulolja i gamla maskiner

Lars-Anders  
#701493 Det är klart "äldre" är ett relativt begrepp, men läser man tråden med frågor och svar så förstår man vad som menas i detta sammanhang.
Men generellt är ju "nyare" byggda med andra material och teknik som troligen är känsligare än mot äldre. Min gårdstraktor som snöplogar och klipper gräs, Fergusson diesel från 50-talet har både kokt och fryst, varit utan både olja och vatten men det är bara att fylla på och smeka den lite så går den igen. Det är ju bättre materialgods än mot nya maskiner i lättmetaller och framförallt det är ingen elektronik som krånglar. Mot mina nyare som kan bli stående för ett enkelt elfel som är svårt att hitta
Att olika krav på att använda miljövänligare alternativ kommer i olika sammanhang är nog en sak som får accepteras. Det gäller alla typer av maskiner, i skogen, eller vad det kan vara.
Jag kan konstatera på de svar som getts i tråden om hydrauloljor och de frågor jag även ställt till maskinfirmor mm:
1. Det finns miljövänliga alternativ på marknaden för alla oljor, även kombioljor för traktorer
2. Maskinfirmor erbjuder ofta om önskemål finns, att vid nyköp av maskin byta ut till miljöoljor
3. Att byta i äldre maskiner fungerar, men kan ställa till det med packningar som kan börja läcka eller att ev "klumpar" sätter igen filter
4. Den tekniska funktionen på miljöoljan verkar vara ok om den är ren från annan olja men det verkar gå att blanda mindre mängder.
5. Hur mycket problem beroende maskinmodell och erfarenhet som finns är ju en risk man får ta och avgöra om det är värt det.
6. Om det finns ett uppenbart tekniskt problem som kan visas från andras ex, bör man överväga att "överklaga" kravet och då ev få dispens. I vissa sammanhang nog svår att få.
7. Alternativ är att inte använda maskinen där krav om milöjolja finns.

Med detta sagt tackar jag för inlägg på min fråga/fundering för min del.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).