Motorsåg och handhållet

Tankar kring jonsered 2051

367 inlägg 42514 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Williamm  
#698991
Joakim S skrev:
Jumper809 skrev:Han lovade i princip att fixa att förgasaren blir nästan som ny på 30 minuter vilket jag kan leva med. Ingen stor peng. Tror ändå att jag har andra problem vid insuget som gör tomgången instabil. Har dragit mig för att ta loss cylindern för att riktigt komma åt att inspektera insugsgummit då jag aldrig gjort det förr. Inget bekymmer att ta loss men hur jag ska täta vid cylinderfoten när jag sätter ihop igen vet jag inte? Bara packning isåfall hur tjock eller behövs t.ex loctite 5922, isåfall hur mycket?

I övrigt svårt med uteslutningsmetoden då det inte finns några reservdelar till sågen mera😂 .

Kan konstatera att intresset överstiger kunskapen men har lärt mig mer de senaste par veckorna än på de föregående 42 åren. Förbannat intressant även om jag är lite irriterad i nuläget..

Borde kanske ha börjat med någon riktig skitsåg och testat vilt men blev överraskad hur denna såg ryter till riktigt skönt vilket gör att jag vill få till det rätt. Har sågar som fungerar fint så det räcker för våra gallringar men kände direkt att denna såg vill jag få att fungera som den ska.

Du börjar väl med att kolla om det är förgasaren, när du får tillbaka den, utan att göra något annat? Och sen så menar jag att du sa, att sågen inte stannade när du sprutade den där sprayen vid insuget mot cylindern, utan den stannade när du riktade sprayen mot insuget vid förgasaren? Låter märkligt om felet då skulle vara vid cylindern, men man vet ju inte. Om du väljer att riva av cylindern efter att testat förgasaren, så kan du använda 0,5-0,6 mm tjock packning som du skär till själv. Jag brukar inte limma, utan stryka på lite olja på packningen, så den mättas lite.

Det med olja låter bra! Det ska jag börja med.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#699003
Joakim S skrev:
Jumper809 skrev:Han lovade i princip att fixa att förgasaren blir nästan som ny på 30 minuter vilket jag kan leva med. Ingen stor peng. Tror ändå att jag har andra problem vid insuget som gör tomgången instabil. Har dragit mig för att ta loss cylindern för att riktigt komma åt att inspektera insugsgummit då jag aldrig gjort det förr. Inget bekymmer att ta loss men hur jag ska täta vid cylinderfoten när jag sätter ihop igen vet jag inte? Bara packning isåfall hur tjock eller behövs t.ex loctite 5922, isåfall hur mycket?

I övrigt svårt med uteslutningsmetoden då det inte finns några reservdelar till sågen mera😂 .

Kan konstatera att intresset överstiger kunskapen men har lärt mig mer de senaste par veckorna än på de föregående 42 åren. Förbannat intressant även om jag är lite irriterad i nuläget..

Borde kanske ha börjat med någon riktig skitsåg och testat vilt men blev överraskad hur denna såg ryter till riktigt skönt vilket gör att jag vill få till det rätt. Har sågar som fungerar fint så det räcker för våra gallringar men kände direkt att denna såg vill jag få att fungera som den ska.

Du börjar väl med att kolla om det är förgasaren, när du får tillbaka den, utan att göra något annat? Och sen så menar jag att du sa, att sågen inte stannade när du sprutade den där sprayen vid insuget mot cylindern, utan den stannade när du riktade sprayen mot insuget vid förgasaren? Låter märkligt om felet då skulle vara vid cylindern, men man vet ju inte. Om du väljer att riva av cylindern efter att testat förgasaren, så kan du använda 0,5-0,6 mm tjock packning som du skär till själv. Jag brukar inte limma, utan stryka på lite olja på packningen, så den mättas lite.


Tack! Tänker kolla vad som händer nu då jag får förgasaren tillbaka. En sak i taget som jag tror röjarn sa i nån tråd😂
Blir lite att jag inte litar på mig själv och vad jag tror här nu men ger mig fan på att jag ska få den att gå rent!

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Tias BM  
#699056
williamm skrev:
Joakim S skrev:
Jumper809 skrev:Han lovade i princip att fixa att förgasaren blir nästan som ny på 30 minuter vilket jag kan leva med. Ingen stor peng. Tror ändå att jag har andra problem vid insuget som gör tomgången instabil. Har dragit mig för att ta loss cylindern för att riktigt komma åt att inspektera insugsgummit då jag aldrig gjort det förr. Inget bekymmer att ta loss men hur jag ska täta vid cylinderfoten när jag sätter ihop igen vet jag inte? Bara packning isåfall hur tjock eller behövs t.ex loctite 5922, isåfall hur mycket?

I övrigt svårt med uteslutningsmetoden då det inte finns några reservdelar till sågen mera😂 .

Kan konstatera att intresset överstiger kunskapen men har lärt mig mer de senaste par veckorna än på de föregående 42 åren. Förbannat intressant även om jag är lite irriterad i nuläget..

Borde kanske ha börjat med någon riktig skitsåg och testat vilt men blev överraskad hur denna såg ryter till riktigt skönt vilket gör att jag vill få till det rätt. Har sågar som fungerar fint så det räcker för våra gallringar men kände direkt att denna såg vill jag få att fungera som den ska.

Du börjar väl med att kolla om det är förgasaren, när du får tillbaka den, utan att göra något annat? Och sen så menar jag att du sa, att sågen inte stannade när du sprutade den där sprayen vid insuget mot cylindern, utan den stannade när du riktade sprayen mot insuget vid förgasaren? Låter märkligt om felet då skulle vara vid cylindern, men man vet ju inte. Om du väljer att riva av cylindern efter att testat förgasaren, så kan du använda 0,5-0,6 mm tjock packning som du skär till själv. Jag brukar inte limma, utan stryka på lite olja på packningen, så den mättas lite.

Det med olja låter bra! Det ska jag börja med.


Jag brukar använda lite fett!

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#701482 Beslöt att plocka isär 2051:an då jag inte verkar komma något vart annars. Mycket skit i vevhuset och lagren. Inget överdrivet spel i lagren tycker jag men speciellt det ena snurrade trögt och de lät inte heller så bra.. Packboxarna tycker jag känns hårda så skulle förvåna mig om de varit helt täta. Beställde nya lager och packboxar samt lite annat smått å gott som lär ska komma i början på nästa vecka så nya tag då.

Kolven ser riktigt bra ut, cylindern har endel synliga ”repor” men inget som jag känner med fingrarna. Undrar om inte den inte fått ny kolv i något skede. Ny kolvring blir det då jag lyckades bryta av den. Putsat bort sot här och där som det fanns rikligt av, behövdes nog.

Sågen har den där ”tjocka” plast packningen. Brukar ni lägga ytterligare t.ex loctite 9022 tror jag de heter det jag har som jag sett användas här eller är det bara att lägga tillbaks som sådan?

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Klyv Bixby  
#701491 Jag hade klistrat den fotpackningen iaf 👍

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#701597 Tack!

Fick lagren idag. Dom gamla satt riktigt hårt fast men dom kom. Brände på med en gasbrännare försiktigt med jämna mellanrum. Betydligt enklare att få på dom nya. Vevstaken i frysen en par timmar och värmde lagren lite med en värmeblåsare.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Joakim S  
#701603
Jumper809 skrev:Tack!

Fick lagren idag. Dom gamla satt riktigt hårt fast men dom kom. Brände på med en gasbrännare försiktigt med jämna mellanrum. Betydligt enklare att få på dom nya. Vevstaken i frysen en par timmar och värmde lagren lite med en värmeblåsare.

Kul att det rör på sig😊👍🏻. Posta gärna bilder. Det är alltid roligt att se. :)

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#701617 Ska skärpa mig med bilderna, om inte förr så senast då allt ska ihop igen😂

Har 2 sågar i molekyler nu då jag fick en jonsered 535 som annars verkade relativt ok men inte fick fram nån kedjeolja. Mässingsdrevet på vevstaken var helt slät där så bara att vänta på att hitta en reservdelssåg. Men märker att jag börjar blanda mellan sågarna i huvudet.. Som tur satte jag den andra sågens delar helt skillt.. Annars vore jag riktigt i pisset!

Skaffade 2 utdragare för att få bort lagren. En sk. lageruttdragare som fungerat utmärkt men bara får ut lagret ca. en halv cm. För att komma vidare därifrån blev det den billigaste 2-armade utdragaren som jag hittade. Märkte direkt att kvaliten på denna var sisådär.. 535:ans lager kom lätt, 2051:ans första lager kom inte helt enkelt men vid andra lagret tog det stop, gängorna for på utdragaren.. Blir nog att satsa på en lite bättre framöver. Har en men den är alldeles för stor.

Vad använder ni för att få ut lagren?

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Joakim S  
#701619
Jumper809 skrev:Ska skärpa mig med bilderna, om inte förr så senast då allt ska ihop igen😂

Har 2 sågar i molekyler nu då jag fick en jonsered 535 som annars verkade relativt ok men inte fick fram nån kedjeolja. Mässingsdrevet på vevstaken var helt slät där så bara att vänta på att hitta en reservdelssåg. Men märker att jag börjar blanda mellan sågarna i huvudet.. Som tur satte jag den andra sågens delar helt skillt.. Annars vore jag riktigt i pisset!

Skaffade 2 utdragare för att få bort lagren. En sk. lageruttdragare som fungerat utmärkt men bara får ut lagret ca. en halv cm. För att komma vidare därifrån blev det den billigaste 2-armade utdragaren som jag hittade. Märkte direkt att kvaliten på denna var sisådär.. 535:ans lager kom lätt, 2051:ans första lager kom inte helt enkelt men vid andra lagret tog det stop, gängorna for på utdragaren.. Blir nog att satsa på en lite bättre framöver. Har en men den är alldeles för stor.

Vad använder ni för att få ut lagren?

Menar du att få av lagren av veven, eller ut lagren ur vevhuset?
Edit:Detta gäller ju en 2051,så naturligtvis är det av veven.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#701621 Lagren av veven.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

totte  
#701622 En lagom stor trearmad avdragare med bra kvalitet. Inget att snåla på när man skaffar. Nåt som förstör arbetsglädjen rejält är usla grejor.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#701625 Jepp märkte nog att i det här fallet (också) att kvalitet är att föredra! Blir att söka en av lämplig storlek.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

totte  
#701627 Och när det bara får plats så är trearmad alltid att föredra. En tvåarmad måste riktas oerhört precist för att inte vika sig åt sidan, medan en trearmad håller sig spik rakt.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Williamm  
#701634 Jag har lyckats bra med en 2armad från biltema som jag hitta, jätteglappig men lagren brukar sitta så löst att det inte är något problem alls.
Men om det är något annat som går trögt är den knappast att tänka på.

Men om jag skulle köpa en ny så skulle det nog bli en gedore eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

totte  
#701644 Jomen, äger också en tvåarmad från fultema. Går att använda ibland, men det är inte mer heller. Borde köpt nåt annat. Vanligtvis viker den sig åt sidan när man drar åt. Om man alls får dit dom stora klumpiga klorna alltså.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).