Motorsåg och handhållet

oljetanklock Husqvarna 346

22 inlägg 3847 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

oljetanklock Husqvarna 346

MagnusNys  
#701399 Tjena !
Någon som vet om det finns at få tag på den nya typen "flip-up" lock som är på nya 550/560 och 572 sägarna som passar det lite mindre oljetanklocket til gamla 346 xp/xpg ?
1613672021_ss+(2021-02-18+at+07.13.11).jpg



Senast redigerad av MagnusNys tor 18 feb 2021, 19:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

Williamm  
#701405 Ja! Jag har kollat upp det tidigare, tanklock och oljelock från Husqvarna 435 passar på 346 som oljelock. Bensinlocket passar från vilken som.

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

MagnusNys  
#701420
williamm skrev:Ja! Jag har kollat upp det tidigare, tanklock och oljelock från Husqvarna 435 passar på 346 som oljelock. Bensinlocket passar från vilken som.


Snygt! 😀 har du et varunummer på det 435 locket ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

Williamm  
#701440
MagnusNys skrev:
williamm skrev:Ja! Jag har kollat upp det tidigare, tanklock och oljelock från Husqvarna 435 passar på 346 som oljelock. Bensinlocket passar från vilken som.


Snygt! 😀 har du et varunummer på det 435 locket ?


Det bör vara: 577878603
https://shop.husqvarna.com/us/EPCProductView?epcBrandName=Husqvarna&catalogId=13051&epcCategory=Chain+Saws&langId=-1&epcOverrideCategory=&storeId=11251&epcProduct=T435

Jag ser att det finns flera 435, men det är den med liggande cylinder sim också finns som topphandssåg som locket passar från.

Berätta gärna vad du tycker om uppdateringen, för jag funderar på att byta men tyckte att locket var lite dyrt, ca120kr

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

JohannesG  
#701455 Har inte provat med nya typen av lock på 346an. Men med orginallock hände det att någon gren puttade upp detta så att det skruvades loss. Någon gång tappade jag det helt. Detta har inte hänt oss på nyare sågar. Om locket eller placeringen är största skulden vågar jag dock inte svara säkert på.

Ett varningens finger med de nya locken dock: Om de någon gång sitter hårt finns et hål för plattmejsel, vilket är jättebra. Men används mejsel så se till att vrida med fingrarna i locket också. Bara mejseln i hålet riskerar spräcka detta, blir för stor kraft på ett ställe. Har provat.

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

Williamm  
#701456
JohannesG skrev:Har inte provat med nya typen av lock på 346an. Men med orginallock hände det att någon gren puttade upp detta så att det skruvades loss. Någon gång tappade jag det helt. Detta har inte hänt oss på nyare sågar. Om locket eller placeringen är största skulden vågar jag dock inte svara säkert på.

Ett varningens finger med de nya locken dock: Om de någon gång sitter hårt finns et hål för plattmejsel, vilket är jättebra. Men används mejsel så se till att vrida med fingrarna i locket också. Bara mejseln i hålet riskerar spräcka detta, blir för stor kraft på ett ställe. Har provat.

Tack!

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701459
JohannesG skrev:Har inte provat med nya typen av lock på 346an. Men med orginallock hände det att någon gren puttade upp detta så att det skruvades loss. Någon gång tappade jag det helt. Detta har inte hänt oss på nyare sågar. Om locket eller placeringen är största skulden vågar jag dock inte svara säkert på.

Jag har aldrig råkat ut för det problemet. Tycker snarare att oljelocket på 346 sitter för hårt och behöver en kombinyckel för att kunna öppnas (eller så år det jag som drar åt det för hårt för hand efter påfyllning).

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

MagnusNys  
#701473
th skrev:
JohannesG skrev:Har inte provat med nya typen av lock på 346an. Men med orginallock hände det att någon gren puttade upp detta så att det skruvades loss. Någon gång tappade jag det helt. Detta har inte hänt oss på nyare sågar. Om locket eller placeringen är största skulden vågar jag dock inte svara säkert på.

Jag har aldrig råkat ut för det problemet. Tycker snarare att oljelocket på 346 sitter för hårt och behöver en kombinyckel för att kunna öppnas (eller så år det jag som drar åt det för hårt för hand efter påfyllning).

Jag tycker också original locket sitter för hårt.
Har kopt et lock med varunummer 577878603 nu så ska beretta om det passar när jag får det 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

JohannesG  
#701484 Kombinyckeln behövde i stort sett alltid användas vid öppning, så locket var tillräckligt åtskruvat. Men en träff på fel sätt får locket att börja rotera och när det väl är löst sköter vibrationerna resten. Kan inte påstå att det hände ofta. Men det hände mer än en gång.

Nya locken har ju inget som en gren kan få tag i så länge det är infällt. Händer förvisso att de fäller upp sig, men de har ännu inte hunnit skruva upp sig, måst ju ha otur två gånger i rad för det.

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

Williamm  
#702667
MagnusNys skrev:
th skrev:
JohannesG skrev:Har inte provat med nya typen av lock på 346an. Men med orginallock hände det att någon gren puttade upp detta så att det skruvades loss. Någon gång tappade jag det helt. Detta har inte hänt oss på nyare sågar. Om locket eller placeringen är största skulden vågar jag dock inte svara säkert på.

Jag har aldrig råkat ut för det problemet. Tycker snarare att oljelocket på 346 sitter för hårt och behöver en kombinyckel för att kunna öppnas (eller så år det jag som drar åt det för hårt för hand efter påfyllning).

Jag tycker också original locket sitter för hårt.
Har kopt et lock med varunummer 577878603 nu så ska beretta om det passar när jag får det 👍

Hur har det gått?

Jag kom på att jag hade hittat att lock från 439 och inte från t435.
Men det verkar vara samma, hoppas jag inte ställt till med problem..

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

MagnusNys  
#702702 Tjena ! Inte fått det änn. Ska vara skickad i posten idag så möjligen får jag det imorgon eller mandag.
Kollade och det är samma locken på 439 och T435, så ingen fara. Ska skicka bild när jag får det :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

Williamm  
#702703
MagnusNys skrev:Tjena ! Inte fått det änn. Ska vara skickad i posten idag så möjligen får jag det imorgon eller mandag.
Kollade och det är samma locken på 439 och T435, så ingen fara. Ska skicka bild när jag får det :)

Jag vet att det är samma på de två, men den vanligaste Husqvarna-sågen som heter 435 har inte samma.

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

MagnusNys  
#703179 Locken passar tuvär inte. Den är lite for stor.
Men med några modifikasjoner fikk jag den til å passa. Verkar inte som den läcker olja heller. Lägger med några bilder.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1614629463_20210301_191429.jpg

$matches[2]

1614629464_20210301_191234.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: oljetanklock Husqvarna 346

alias  
#703184
MagnusNys skrev:Locken passar tuvär inte. Den är lite for stor.
Men med några modifikasjoner fikk jag den til å passa. Värker inte som den läcker olja heller. Lägger med några bilder.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]


Hur modifierade du locket (har gått lite i samma tankar som du om att byta locket till oljetanken)?

Förstår för övrigt inte hur folk kan ha så rena motorsågar (en lokal såghandlare hade en teori om att skogen, i socknen där jag har min skog, är ovanligt kådrik)? 😁

1614630103_20200315_125253.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: oljetanklock Husqvarna 346

Williamm  
#703185
MagnusNys skrev:Locken passar tuvär inte. Den är lite for stor.
Men med några modifikasjoner fikk jag den til å passa. Verkar inte som den läcker olja heller. Lägger med några bilder.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1614629463_20210301_191429.jpg

$matches[2]

1614629464_20210301_191234.jpg


Ursäkta! Då hade min handlare fel.
Är det bara oljelocket som krånglar? Hu modifierade du det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).